ככה לא בוחרים מקצוע

תעשייה שלמה מתפרנסת מלסבך תהליך די פשוט, ובסוף גם לא מספקת את הסחורה

קריירה / צילום: צילום:  Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קריירה / צילום: צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחד התהליכים הנחשבים למסובכים ביותר בחייו של אדם הוא תהליך בחירת מקצוע, וזאת משום שיש מי שעמלים לסבך אותו, לפרנסתם. תעשייה שלמה מתפרנסת מלהוליך אנשים במסלול חיפוש ארוך ועקלקל שפותח לפני למעלה מ-100 שנה, מסלול הפוך שבסופו של דבר גם לא מספק את הסחורה.

הפוך, גוטה

מדוע הפוך? כי במקום ללכת מלמעלה למטה, כלומר מניתוח המקצועות אל עבר האדם עצמו, הם הולכים מלמטה למעלה, מניתוח האדם עצמו אל עבר המקצועות, רק שרובם ככולם לא באמת מכירים את המקצועות ואת מסלולי הקריירה בכל מקצוע, ושם פחות או יותר זה נגמר. אדם נותר עם מיפוי החוזקות והחולשות שלו (כאילו לא הבין אותם כבר ביסודי, מקסימום בתיכון), פלוס המלצה לכיוונים מקצועיים שהוא לא ממש יודע מה לעשות איתה/לא מצליח למצוא עבודה באמצעותה, והבלבול נמשך.

מה נכון לעשות? הדרך הפשוטה והיעילה לבחור מקצוע מבוססת על מיפוי אחר לגמרי, והיא רלוונטית לכל שלב בחיים המקצועיים - מצעירים שלא יודעים מה הם רוצים לעשות כשיגדלו, ועד עובדים באמצע הקריירה שמעוניינים בהסבה מקצועית. כל שנדרש לשם כך הוא מיפוי של מקצועות ושל תעשיות - מידע שאין נגיש ממנו לכל אחד, ובחינם.

המיפוי הראשון והחשוב הוא זה של העולמות המקצועיים העיקריים בשוק העבודה, שעל-מנת למוצאו מספיק להיכנס לאתר אינטרנט של חברה בינונית ומעלה, ולחפש את דף ההנהלה. רשימה הסמנכ"לים של הארגון הנ"ל היא למעשה מפת המקצועות העיקריים בשוק העבודה, כאשר בכפיפות לכל אחד מהסמנכ"לים הללו נמצאים כמעט כל המקצועות הרלוונטיים לקטגורית-העל בראשה הוא עומד.

מיפוי סמנכ"לים

ולהלן מיפוי ג'נרי של הסמנכ"לים בארגון קלאסי: מכירות, פיתוח-עסקי, שיווק, שירות, כספים, תפעול, מערכות מידע, משאבי-אנוש, ייעוץ משפטי, כשבארגונים טכנולוגיים 4 סמנכ"לים נוספים: פיתוח, טכנולוגיות, הנדסה, מוצרים (בכל ארגון מספר והרכב הסמנכ"לים משתנה תלוי בתחום העיסוק שלו, בגודלו ובשווקים בהם הוא פועל).

כדי להמחיש את פשטות התהליך ניקח לדוגמה בחור בן 25, בוגר תואר כללי במדעי החברה או הרוח, המחפש את דרכו במגזר העסקי. כבר במבט הראשון על רשימת הסמנכ"לים הוא יכול להבין שאין לו מה לחפש בעולמות של: כספים, מערכות מידע, ייעוץ משפטי, פיתוח, טכנולוגיות, מוצרים והנדסה, כי בהעדר ההשכלה הדרושה (חשבונאות, כלכלה, משפטים, הנדסה, מדעי המחשב) הוא עתיד להיתקע בדרג זוטר או בתפקידים אדמיניסטרטיביים במהותם. העולמות המקצועיים שנותרו: מכירות, פיתוח-עסקי, שיווק, שירות, תפעול, ומשאבי-אנוש. שירות ומשאבי-אנוש ממש לא מעניינים אותו, מכירות הוא שונא, מה שמשאיר אותו עם שיווק, פיתוח-עסקי ותפעול, שהם 2 עולמות מקצועיים בלבד (שיווק ופתוח עסקי הם באותו עולם). בחינה זריזה של עולם התפעול תגלה לו 3 קבוצות מקצוע עיקריות - ייצור, לוגיסטיקה, רכש - שהראשונה (יצור) סגורה בפניו בהעדר השכלה הנדסית (תנאי סף ברוב התעשיות), השנייה (לוגיסטיקה ומחסנים) רחוקה ממנו כרחוק מזרח ממערב, ונותרנו רק עם השלישית- עולם הרכש.

מיפוי תעשיות

בשלב הזה רוב האנשים כבר יודעים האם יותר מעניין אותם לעבוד בממשק לקוח - השיווק, תקשורת שיווקית, פיתוח עסקי - או לפתח קריירת בעולם הרכש שלב ליבו הוא קניינות ומשא-ומתן, והם מצליחים להתפקס על אחד מהם. מי שמעדיף לעבוד בממשק הלקוח יאתר בלינקדאין את המסלולים האופציונליים - ניהול שיווק, פלנינג, פרסום/תקשורת שיווקית, מדיה, קידום מכירות, פיתוח עסקי וכו', ואת תפקידי הכניסה - עוזר מנהל מותג או אנליסט שיווקי בחברות, תקציבאי במשרדי פרסום/ יחסי ציבור, אנליסט עסקי בחברת ייעוץ אסטרטגי, חוקר מתחיל בחברת מחקרי שוק וכו', ומי שמעדיף את עולם הרכש יעשה את אותו הדבר שם.

כלומר, במקום לחפור בחוזקות, בחולשות, בנטיות ובעוגני הקריירה, תוך זמן קצר הוא הצליח להתמקד בעולם המקצועי הרלוונטי עבורו, ומשם הוא ממשיך למיפוי השני - מיפוי התעשיות (היי-טק, אנרגיה, קמעונאות, נדל"ן, פיננסים וכו') - שמטרתו פיתוח קריירת השיווק או הרכש בתעשייה המועדפת עליו (עניין, מיצוב, תגמול וכו').

את אותו תהליך בדיוק יכול לעשות כל אחד בכוחות עצמו, ובחינם, רק רצוי שימפה את החברות הרלוונטיות (מי שלמד מדעי החיים ורוצה לעסוק בתחום שימפה חברות בתעשייה זו וכו'), כאשר החושקים בהסבה מקצועית חייבים להתחשב גם במיתוג המקצועי הנוכחי שלהם, שמבחינת המעסיקים הוא גורם הסינון הראשון.

הערות לסיום

ראשית, מיפוי הסמנכ"לים לא נועד לבניית קריירה ניהולית, הוא רלוונטי באותה מידה לפיתוח קריירה מקצועית, מטרתו היחידה היא להתמקד ביעילות במקצועות הרלוונטיים.

שנית, והכי חשוב, כל אנשי המקצוע הדוגלים בדרך ההפוכה עושים עבודתם ברצינות רבה ובתום-לב, הם באמת מאמינים ששוק העבודה מגייס עובדים על-פי חוזקות-חולשות.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com