טרכנטברג: "ישראל תהיה חיייבת להעלות מסים, אין מנוס מזה"

פרופ' מנואל טרכטנברג התייחס בכנס metroTLV לבעיות התחבורה בארץ • "אי-אפשר להרים את כל הפרויקטים הגדולים, בין אם בתחבורה או במערכת הבריאות והחינוך, כשאנחנו עוסקים בכלכלת וודו - כשאתה אומר שאם תוריד מסים, תטיב עם העם"

מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק
מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק

"לא סתם המדינאים שלנו בורחים מנושאי התחבורה בפוליטיקה. עשר שנים יש לנו את אותו שר תחבורה ובעיית הגודש חמורה במדינה" - כך אמר היום (ד') מנואל טרכטנברג, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל-אביב ועמית מחקר בטכניון, בכנס metroTLV של נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר. "אחת מזכויות היסוד של האדם זו היכולת לנוע, לצאת מהבית ולהגיע ליעד. בתחום הזה קיים אי שוויון משווע. התחבורה הציבורית גוזלת שעות ארוכות של המתנה ובזבוז זמן, הפערים בחברה מתרחבים כי אדם לא יכול למצות את הפוטנציאל שלו בגלל הריחוק הגיאוגרפי. העניין של התחבורה או הגודש הוא לא רק עניין של אובדן של 40 מיליארד שקל למשק, הפגיעה היא הרבה יותר עמוקה ורחבה. החובה היא לתת לזה מענה לא רק לעוד 15 שנה, אלא ממחר בבוקר וזו אחת המשימות הלאומיות הגדולות ביותר.

"יש אגדה אורבנית שאומרת שאו שאתה שומר על משמעת פיסקלית או שאתה כלכלן חברתי. אין דבר שסותר יותר את האמת מאשר זה - זה הולך עם זה, מטרות חברתיות ייעשו במסגרת אחראיות פיסקלית. בעולם מנסים לממן חלק מעלויות של מערכות תחבורתיות על פי התועלות של החברות שמקבלות את זה, אבל לא כאן. הדרך החלקה היא דרך מיסוי דיפרנציאלי של הנדל"ן, על פי המחקר בתחנות המטרו. ערך הנדל"ן כפונקציה של המחקר זה חוזר על עצמו כמעט בכל עיר בעולם. החלק השני הוא שבמדינת ישראל יהיה צורך להעלות מסים, אי-אפשר להרים את כל הפרויקטים הגדולים בין אם בתחבורה או במערכת הבריאות והחינוך כשאנחנו עוסקים בכלכלת וודו, שאתה אומר שאם תוריד מסים תטיב עם העם. בנטו זה ובנטו זה. נטו לא יהיה בסדר וצריך להגיד את האמת".

טרטנברג המשיך ואמר כי "בעשר השנים הקרובות יהיה יותר גרוע אלא אם נאמץ בו זמנית גם צעדי מדיניות אחרים, שיטילו תשלום פר קילומטר, פר שעה, פר נוסעים ברכב, ושיביאו לנסיעות שיתופיות.  זה לא 'או זה או זה', צריך להיזהר שלא לייצר ציפיות שווא. הציבור הישראלי שבע מאכזבות. המטרו הוא הכרחי אבל הוא לטווח ארוך. כאן ועכשיו צריך פעילות נמרצת כדי להביא להקלה. הממשלה הבאה צריכה לקחת אחריות קולקטיבית על נושא התחבורה, לא להטיל על שר התחבורה שיגזור סרט במקרה הטוב או יישא באשמה במקרה הרע, זה ברמה הלאומית של ראש ממשלה. האזרחים צריכים להיות מאוחדים ולדרוש מכל ממשלה שזו תהיה ההתייחסות לנושא התחבורה, כמו שמתהדרים בנושא הביטחוני".

הארכיל עודד גבולי, מהנדס העיר תל-אביב, תקף את הרעיון לפיו הרשויות יצטרכו לממן את הפרויקט: "מי שצריך לממן את הפרויקט זו המדינה. שתצמצם את הרשויות ל-60 וככה יחסכו מיליארדים. הנה הפתרון אבל אף אחד לא יעשה את זה. אין רשויות עשירות בישראל, תל-אביב יודעת להתנהל נכון וזה הסיפור. המדינה לא תראה כסף מהרשויות להיפך, היא זו שצריכה להשקיע ברשויות. לפני 20 שנה תל-אביב הייתה בגרעון ועל סף פשיטת רגל שירשנו מראש העיר שהיה לפני רון חולדאי. את הבעיה פתרנו לא כי מצאנו כסף על הרצפה, אלא כי התנהלנו נכון".

גבולי הוסיף כי "אחת הבעיות הקשות במדינה זו בירוקרטיה, צריך לזרוק את חוק תכנון הבנייה לפח ואפשר לעשות את זה גם ברמת הרישוי והתכנון. לא בעיה לבצע מנהרות, הבעיה המרכזית היא לבצע תחנות אבל הוכחנו שגם כשעשינו את המנהרות והתחנות שום דבר לא פגע בתחבורה בתל-אביב. צריכים להיות כפול מנופים ממה שיש היום בתל-אביב". הצעה של גבולי היא לגבות מס גודש מהנוסעים באיילון לטובת מימון המטרו.