בזק | בלעדי

בזק רצתה למכור חבילה משולבת עם פלאפון – משרד התקשורת דחה את הבקשה

בזק ביקשה ממשרד התקשורת לאשר לה שיווק חבילות משולבות של אינטרנט - תשתית וספק - וסלולר, אך המשרד דחה את הבקשה • משרד התקשורת: "השקת סל השירותים המשותף מעלה חשש כי בזק תמנף את כוחה המונופוליסטי בתחום התשתית על-מנת להשפיע על מצב התחרות בשוק הסלולר"

נדחה ניסיון של בזק לשווק חבילות משולבות עם החברה-הבת פלאפון. ל"גלובס" נודע כי בזק פנתה למשרד התקשורת בבקשה לשווק חבילות משולבות של אינטרנט עם סלולר, אך המשרד דחה את בקשתה ונימק זאת בחשש לפגיעה בתחרות. לפני כשנתיים דחה המשרד בקשה של בזק לשיווק חבילה משולבת הכוללת את yes.

הבקשה של בזק כללה "באנדל הפוך": תשתית אינטרנט וספק אינטרנט - כפי שמתיר לה המשרד כיום - ביחד עם חבילת סלולר של פלאפון, אבל כחבילה פריקה, כלומר המחיר של חבילת הסלולר הוא המחיר שבו פלאפון משווקת חבילות סלולר בשוק החופשי - ללא הנחה. 

מבנה ה 13.2
 מבנה ה 13.2

נציין כי בזק קיבלה כבר לפני 10 שנים היתר ממשרד התקשורת למכור חבילות פריקות עם החברות-הבנות שלה, ובמסגרת זו היא עשתה ניסיון למכור חבילה משולבת של אינטרנט וטלוויזיה של yes, אך בשל דרישת המשרד לפריקות החבילה, הניסיון נכשל. כלומר, חבילות פריקות לקבוצת בזק הן לא דבר חדש, ולרוב הן לא הצליחו בגלל שלא גלומה בהן הטבת מחיר. בזק מנסה דרך החבילות הפריקות להתמודד עם מתחרות שמוכרות את כלל השירותים ללא שום מגבלות.

לדברי משרד התקשורת, "במרכזו של סל השירותים המבוקש עומד סל השירותים המשותף 'הבאנדל ההפוך'. הניסיון שנצבר במשרד בשנים האחרונות בעקבות שיווק 'הבאנדל ההפוך', מלמד כי 'הבאנדל ההפוך' מפחית את התחרות בשוק האינטרנט ואינו מסייע לעידוד התחרות שאותה ביקש המשרד להגביר בעזרת השקתו של השוק הסיטונאי ברשת בזק במהלך שנת 2015. המשרד אף נדרש להתערבות אקטיבית בנושא זה ופרסם מספר החלטות שנועדו להפחית את הפגיעה האמורה בתחרות. הוספת שירות סלולר לחבילת 'הבאנדל ההפוך' עשויה להעצים את כוחה של חבילה זו ואת התמריץ להגברת מאמצי שיווקה באופן שעשוי להגביר את הפגיעה בתחרות.

"פרט לאמור, השקת סל השירותים המשותף מושא הבקשה מעלה חשש כי בזק תמנף את כוחה המונופוליסטי בתחום התשתית על-מנת להשפיע על מצב התחרות בשוק הסלולר, המאופיין בשנים האחרונות בריבוי מפעילים וברמת תחרות גבוהה. פגיעה תחרותית בליבת הפעילות של השחקניות בשוק הסלולר עשויה לפגוע גם במאמצי חדירתן לשווקים נוספים ופיתוח התחרות בהם המבוססת על רפורמת השוק הסיטונאי.

"לא קיימת מניעה כי שירות הסלולר של פלאפון ישווק במסגרת חבילות שמשווקות חברות-בנות בקבוצת בזק שכוללות שירותים של מספר חברות-בנות בקבוצת בזק. במקרה שסל השירותים המשותף מושא הבקשה יאושר, עשוי להיווצר מצב שבו לקבוצת בזק מתקיימים שני כלים שיווקיים עבור חבילות שירותים דומות, דבר שמעצים את כוחה של הקבוצה ועשוי לספק לפלאפון יתרון שיווקי מובהק ביחס למתחרות שלה בשוק הסלולר".

לדברי נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, "לא מצאתי כי באישור הבקשה יש כדי לתרום לתחרות בשוק התקשורת, אלא כי אישור הבקשה עשוי אף להוביל לפגיעה בתחרות המתפתחת על גבי השוק הסיטונאי ובתחרות הקיימת בשוק הסלולר, ולהעצים את כוחה של קבוצת בזק ואת יתרונותיה התחרותיים הקיימים ממילא".