בני גנץ מחמם מנועים: מציע ליו"ר ההסתדרות ניסנקורן תפקיד שר והקים צוות "100 ימים"

יו"ר ההסתדרות החליט להמר על סוס יותר בטוח מכחלון - ונמצא במגעים עם חוסן לישראל • המדיניות של שר האוצר לחכות לכתב אישום סופי, משותפת לראשי סיעות הימין והדתיים • כך יוצא שההודעה הקרובה של היועמ"ש מנדלבליט לא באמת תשנה לפוליטיקה של הרכבת הממשלה

בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף

עד לפני מספר שבועות הציג שר האוצר, משה כחלון, אמירות שמשמעותן היתה סימון קו פרשת המים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אם מתחיל משפט נגד ראש הממשלה, הוא לא יוכל לכהן", אמר כחלון בראיונות. העיתונאי ניסים משעל שאל את כחלון לפני מספר שבועות בנושא והוא השיב "אף ראש ממשלה שמכבד את עצמו לא יהיה בבוקר בבית המשפט ואחר הצהריים בקבינט. כל אחד וערכיו וגבולות הגזרה שלו". שלשום, במסיבת העיתונאים במטה כולנו, כחלון חזר על הדברים. "אנחנו לא נהיה בממשלה. אבל לא יצטרכו אותנו בשביל זה, כי הממשלה כבר לא תהיה". בכל המקומות שבהם הוא הופיע, הדגיש כחלון כי מדובר בשלב שאחרי קבלת החלטת היועץ המשפטי לאחר השימוע הפלילי.

אם כך הדבר, להודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הצפויה להימסר בתקופה הקרובה, אין משמעות רבה.

גם שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) יקים ממשלה עם ראש ממשלה המואשם (לפני שימוע) בפלילים וכך גם נפתלי בנט ואיילת שקד (הימין החדש) ובצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי), יעקב ליצמן (יהדות התורה) ובטח אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). לנתניהו נותר רק לוודא שחברי הקבוצה הזו עוברים כולם את אחוז החסימה ודרכו להקמת הממשלה ה-35 כמעט סלולה.

אם מישהו חשב שכחלון יהיה ה"ציפי לבני" החדש, שיסמן לראש הממשלה ללכת הביתה אחרי ההודעה הראשונית של היועץ ההמשפטי לממשלה - נכונה לו אכזבה רבתי.

דין אולמרט אינו כדין נתניהו

תזכורת: נובמבר 2008, ראש ההממשלה אז אהוד אולמרט נוחת בישראל אחרי סבב פגישות מדיניות בוושינגטון. כמה שעות אחרי שובו למדינה מתקשר אליו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, ואומר לו "החלטתי להעמידך לדין במסגרת פרשת ראשונטורס".

כעבור 48 שעות - וזמן רב לפני שהתקיים שימוע בתיק - מכנסת לבני מסיבת עיתונאים ואומרת למצלמות, בפניה ובקולה (ולא כפי שנוהגים כיום בפוליטיקה בהדלפות אנונימיות מאחורי הקלעים): "זה יום קשה למדינה. נפל דבר. מדובר בנורמות מוסריות ובעמדה המוסרית של מפלגת קדימה. קדימה חרתה על דגלה לנהוג בנורמות ראויות. את הדגל הזה צריך להניף גם כשזה לא נוח. לראש הממשלה, כמו לכל אזרח במדינה, עומדת חזקת החפות, אבל את המאבק על חפותו צריך לנהל האזרח אהוד אולמרט מביתו ולא מכיסא ראש הממשלה".

המנגינה של המנהיגים של המדינה השתנתה בעשור. לבני מתקשה במערכת הבחירות הנוכחית, וכחלון, אחד מבכירי השרים במשלה, אמר השבוע בראיון לעמית סגל בכנס העיתון "בשבע": "נתניהו ואני עבדנו יפה יחד ואין שום סיבה שלא נעבוד ביחד הלאה".

על גנץ אמר כחלון "סתם אחד. אני לא רואה אותו באזור הזה. הגוש שלנו חזק, הוא גוש יציב". "תמליץ עליו (נתניהו. ט"ש) לראשות הממשלה", שאל סגל. "ברור. אם יהיה לו את הרוב... אני אעשה לו את הרוב", אמר כחלון וסיפר שרק בזכות 10 המנדטים שלו השיג נתניהו את הרוב הדרוש להקמת ממשלה ב-2015. "מי אתה חושב עשה אותו ראש הממשלה? ביטן עשה אותו? אני עשיתי אותו", אמר.

הסקרים הפנימיים והיועץ האסטרטגי הבכיר ליאור חורב (שתופס מקום של כבוד ברשימת שנואי נפשו של נתניהו), הראו לכחלון שאם ינקוט קו לעומתי לנתניהו, הוא לא יצליח לגרוף קולות ולמצב את עצמו מעל ל-5-6 מנדטים, כפי שמצביעים היום הסקרים.

כחלון אומר לעצמו, שמצד אחד הוא זה ש"ירים את נתניהו" למספר הזהב - 61 מנדטים ב-9 באפריל. מצד שני, הוא תמיד יוכל להיאחז באותה נקודה עתידית בזמן - אי שם ב-2021, כאשר סוללת עורכי דינו של נתניהו תסיים להחליף מסרים, טיעונים, דרישות לעוד עימותים, עדים וחקירות, שימועים כפולים ומשולשים, עם הצוות הרחב של עורכי הדין של מדינת ישראל, בראשות מנדלבליט. כתב האישום הסופי עצמו או הרגע שבו יתחיל המשפט, אם בכלל, נראה כנקודה רחוקה מאוד באופק. עד אז, כך כחלון חישב לעצמו, הוא יוכל אולי להיות שר האוצר למשך מספר שנים נוספות.

העניין הזה מחדד כמובן את העמדות הלא ברורות של בני גנץ בנושא כתב האישום. האם גם הוא, ממש כמו כחלון ורבים אחרים, מתכנן להיות חלק ממשלת נתניהו עד לרגע שבו יוגש כתב האישום אחרי השימוע? עדיין לא ברור. גנץ הרי לא מדבר עם התקשורת ולא משיב לשאלות.

האם פניו של ניסנקורן למפלגנץ?

לפני מספר חודשים הסתובב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וחלק עם שומעיו את כוונותיו להצטרף למפלגת כולנו של שר האוצר כחלון. הדבר הוכחש פומבית על ידו וגם על ידי שר האוצר, אך ל"גלובס" הייתה סיבה טובה מאוד לפרסם את הדברים בזמנו. כעת, עם הדשדוש של כחלון בסקרים, סימן ניסנקורן יעד שונה - העיקר להיות בפנים.

נכון לשעת כתיבת הטור, ניסנקורן וגנץ עדיין לא חתמו על עסקה, אך הכיוון הוא משרת שר בממשלה הבאה (אם גנץ יהיה בממשלה הבאה). יצויין , שיו"ר ההסתדרות אינו עובד מדינה כהגדרת החוק (לעומת מנכ"לי משרדים ממשלתיים, למשל), ולכן לא היה צריך להתפטר מתפקידו בראשית חודש ינואר 2019. יתרה מכך, הוא יכול להמשיך לשבת בתפקיד שלו עד מערכת הבחירות ורק אם יהיה ח"כ לאחר 9 באפריל, יצטרך להתפטר מתפקידו.

וכעת לפינה שכבר הפכה כמעט קבועה בטור הזה, הקשרים בין מועמדים לחוסן לישראל. מי הוא יועץ התקשורת לתחום הפוליטי של ניסנקורן בשנים האחרונות? איתי בן חורין ממשרד בן חורין-אלכסנדרוביץ, המשמש גם כמשרד התקשורת לקמפיין הפוליטי של מפלגת חוסן לישראל וגנץ. ומי הוא יועץ התקשורת הפוליטי של ההסתדרות בשנים האחרונות? רונן צור, שמשמש גם כיועץ אסטרטגי בקמפיין הפוליטי של מפלגת חוסן לישראל וגנץ.

מטה גנץ מתפנה להקשיב לנשים

בין הצוותים ששכר גנץ, עובד כבר כיום צוות המכונה "100 הימים" . זהו צוות, שמיועד להכין את הנושאים והתכנים ליום שאחרי מערכת הבחירות, אם וכאשר גנץ אכן יגיע ליעד אליו הוא מכוון - ראשות הממשלה. קואליציית ארציות 2019, קבוצה המאגדת בתוכה 23 ארגוני נשים פמיניסטיים (קצרה היריעה מלפרט את שמות כל הארגונים), פנתה לכל המפלגות וביקשה להציג בפניהן חזון, אג'נדה ויעדים שרצוי שיכללו במצעים או בתוכניות הכתובות של המפלגות. בראשות הקואליציה ניצב עמותת כ"ן וקרן פרידריך אברט.

חוסן לישראל היא היחידה מקרב המפלגות הגדולות (לפי הסקרים) שהתקדמה איתן וקיימה השבוע פגישת מטה עם הקואליציה, שבה הקשיבו לנאווה בן-מאיר מארגון "אמונה" תנועת האישה הדתית-לאומית, ד"ר אורית רישפי דירקטורית בנתיבי תחבורה עירוניים, ו-ויוי וולפסון, חברת מועצת עיריית גבעתיים מטעם מרצ.

מפלגות אחרות השיבו לקואליציה שיפגשו איתן בהמשך. מפלגות כמו הליכוד, כולנו או ישראל ביתנו לא ענו להן עד עתה.

בישיבה עם הצוות של גנץ, הציגו בן-מאיר, רישפי ו-ולפסון את הנושאים שעל הפרק. רוב הנושאים מוכרים, נמצאים ביעדי חקיקה של ארגונים פמיניסטיים וניתן לכלול אותם במצע של המפלגה. על הפרק: תעסוקה שוויונית, שותפות מלאה במוקדי קבלת החלטות בתחום הביטחוני-מדיני, מתן מענה בחקיקה ובחינוך לתופעות הדרת הנשים, סוגיות בתחום ביטחון אישי של נשים, חינוך מגדרי ועוד.

בצוות של גנץ שוקדים בימים אלה על כתיבת המצע והוא אמור להתפרסם בימים הקרובים, אולי אף בכנס הצגת הרשימות ביום שלישי הקרוב. עכשיו נותר לראות אם המפלגה היחידה שטרחה להיפגש עם קואליציית ארציות 2019, גם תיישם את הדיבורים לתוך המצע.