האורקל מאומהה וורן באפט לא שינה את ההחזקות בטבע

במחצית השנייה של 2018 לא שינתה ברקשייר הת'וואיי את החזקתה בטבע, שנותרה כ-43 מיליון מניות טבע בשווי נוכחי של כ-778 מיליון דולר • ברבעון הרביעי הפסידה ברקשייר כ-265 מיליון דולר "על הנייר" מהחזקתה בטבע

בדיוק לפני שנה זינקה מניית טבע   בשיעור חד, לאחר שנודע שחברת ההשקעות ברקשייר הת'וואיי של המשקיע האגדי וורן באפט הפכה לבעלת מניות בחברת התרופות. אמנם כשבועיים לאחר מכן סיפר באפט בראיון ל-CNBC כי הוא עצמו לא היה מעורב בהשקעה, אך כשברבעון שלאחר מכן דווח כי החברה של באפט הכפילה את השקעתה בטבע - המניה שוב זינקה.

ברבעון השני של 2018 הגדילה מעט ברקשייר הת'וואי את החזקתה בטבע, אך בשני הרבעונים שחלפו מאז ההחזקה נותרה ללא שינוי. בסוף השבוע הועבר ל-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב) הדיווח הרבעוני של החזקות ברקשייר הת'וואיי בחברות הנסחרות השונות, וממנו עלה כי ההחזקה בטבע נותרה ברמה של כ-43.2 מיליון מניות טבע, שהשווי הנוכחי שלהן הוא כ-778 מיליון דולר. במהלך הרבעון הרביעי הפסידה ברקשייר הת'וואיי כ-265 מיליון דולר "על הנייר" מהחזקתה בטבע.

באופן כללי נראה, כי חברת ההשקעות מורווחת "על הנייר" על השקעתה במניות טבע, אם כי באופן מינורי יחסית. ברקשייר הת'וואיי לא מחויבת לדווח באילו מחירים רכשה את המניות שברשותה, אך אם ניקח בחשבון את המחיר הממוצע של מניית טבע בכל רבעון שבו היא רכשה מניות, ההערכה היא שהיקף הרכישות הסתכם בכ-760 מיליון דולר, לעומת שווי נוכחי שעומד כאמור על כ-778 מיליון דולר.

במקביל דווחו בשבוע שעבר החזקות של שני גופי השקעה נוספים בטבע. Capital Research, בעלת המניות הגדולה בטבע, שהחזיקה ב-14.9% מהמניות, מכרה במהלך החודשים האחרונים חלק מהמניות שהיו ברשותה, וירדה להחזקה של 12%, מניות בשווי נוכחי של כ-2.2 מיליארד דולר. בעלת עניין חדשה בטבע היא EuroPacific Growth Fund, קרן אמריקאית שמשקיעה במניות לטווח ארוך, שבסוף 2018 החזיקה ב-5.1% ממניות טבע.

מודי'ס משאירה דירוג של אג"ח זבל

עדכון נוסף שנוגע לטבע הגיע בשבוע שעבר מכיוון סוכנות הדירוג מודי'ס (Moody's), המדרגת את החוב של טבע (שבסוף 2018 עמד על 28.9 מיליארד דולר). כלכלני מודי'ס ציינו כי ערכו בדיקה תקופתית בהקשר של החוב, וכי אין שינוי בדירוג והוא נותר Ba2 - רמת "אג"ח זבל".

"הדירוג משקף את הגודל המשמעותי של טבע הן בשוק הגנריקה והן בתרופות המקור, ואת המיצוב שלה כחברה הגנרית הגדולה ביותר בעולם", כתבו כלכלני מודי'ס. "החזרי החוב והמאמצים לקיצוץ בעלויות עוזרים לייצב את העסק, כשהחברה עומדת בפני המשך שחיקה ברווחים בשל התחרות הגנרית לקופקסון בארה"ב. מודי'ס מאמינה שהמינוף של טבע יגיע לשיא של 5.6 (יחס חוב ל- EBITDA) ב-2019, לפני שיפחת בהדרגה ל-4.5 ב-2020".

במודי'ס מציינים שישנו סיכון שטבע תיאלץ להוציא בשנים הקרובות סכומים שלא נצפו מראש בשל הליכים משפטיים שנמשכים, לרבות בנושא מוצרים אופיואידים.