במשרד העבודה רוצים פחות הרוגים בתאונות אך ממעטים להגיש כתבי אישום

בין 2010 ל-2017 הגישה המחלקה המשפטית במשרד העבודה 1,768 כתבי אישום פליליים • נתונים שהגיעו ל"גלובס" מראים שרק 4.4% מהם הוגשו בתחומי הבטיחות בעבודה

שר העבודה והרווחה, חיים כץ / צילום: יוסי זמיר
שר העבודה והרווחה, חיים כץ / צילום: יוסי זמיר

במשרד העבודה מבקשים להוריד את כמות ההרוגים כתוצאה מתאונות עבודה ב-2019 ב-10%. היעד נכלל בתוכנית העבודה השנתית של המשרד, כשלפי המסמך, ב-2018 נהרגו בישראל 70 בני אדם בתאונות עבודה; ומצב שבו ייהרגו 53 בני אדם השנה, כך לפי פרסום המשרד, ייחשב ל"עמידה ביעד".

במשרד לא כתבו כיצד הם מתכננים לעמוד ביעד החדש, אך לפי תוכנית העבודה ל-2019, הם מתכננים להגדיל את מספר ביקורי המפקחים באתרי הבנייה (התחום שבו נהרגים הכי הרבה עובדים. ג"ל), מ-7,500 בשנה שעברה לכ-10,000 בשנה הנוכחית. זאת בעזרת הגדלה של כמות מפקחים שמתוכננת השנה. במשרד אף מסרו כי הם מתכוונים לשים דגש רב יותר על הגשת צווי בטיחות השנה במקומות עבודה בהם יימצאו הפרות בטיחות.

אלא שבדיקת "גלובס" מצאה כי אכיפה משמעותית בתחום הבטיחות איננה הצד החזק של משרד העבודה. לפי הנתונים שבידינו, בין השנים 2010-2017 הגיש אגף התביעה הפלילית בלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה 1,768 כתבי אישום. מתוכם רק 78, קרי 4.4%, הוגשו בתחום הבטיחות - כך לפי התובעת הראשית בלשכה המשפטית במשרד, גליה לוי.

המספר הזעום של כתבי אישום בתחום הבטיחות
 המספר הזעום של כתבי אישום בתחום הבטיחות

גם אחרי שהחלה בשנים האחרונות מחאה ציבורית בעניין ריבוי תאונות העבודה באתרי הבנייה, לא נראה שחל שינוי באופן שבו פועל המשרד. כך למשל, ב-2016 הוגשו 11 כתבי אישום בכלל בתחומי הבטיחות, וב-2017, 7 בלבד. יצוין כי מדובר בכתבי אישום אינם בהכרח נגד קבלנים או גורמים שקשורים אך ורק לתחום הבנייה.

הנתונים שסיפקה לוי ניתנו במסגרת שתי תביעות נזיקין שהגיש עו"ד ישראל אסל בשם קרובי משפחה של פועלים שנהרגו בתאונות עבודה. האחד הוא מפעיל עגורן צריח בשם סמיון חודוש, שנהרג באוקטובר 2015 בזמן טיפוס לעגורן באתר בנייה. התביעה השנייה נוגעת למותו של עלי חטיב, שנפל מפיגום באתר בנייה באשדוד בדצמבר 2016 ומת מפצעיו כמה חודשים לאחר מכן. הליכים אלה ממשיכים להתקיים.

עו"ד אסל, שמשמש גם כיועץ המשפטי של הפורם למניעת תאונות עבודה, מסר כי "המספר הזעום של כתבי האישום שהוגשו מפליא במיוחד, משום שעבירות על פקודת הבטיחות בעבודה הן עבירות מסוג אחריות קפידה שיש להוכיח בהן רק את היסוד העובדתי, והיה מצופה שכאשר ישנם 13,000 אתרי בנייה פעילים, ועבירות הבטיחות נראות בכל אתר ואתר, יוגשו לבתי הדין לעבודה מאות כתבי אישום מדי שנה".

ממשרד העבודה נמסר בתגובה: "מינהל הבטיחות עבר ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה במהלך שנת 2017. לאחר שנים של הזנחה בתחום הבטיחות, משרדנו משקיע משאבים רבים באכיפה בתחום הבטיחות בעבודה. חקירת תאונות מוות ופציעה קשה היא בסמכות המשטרה, וכתבי האישום בתיקים אלה מוגשים על-ידי הפרקליטות. לא כל התיקים מטופלים במסלול הפלילי.

"מינהל הבטיחות מפעיל מגוון כלי אכיפה נגד קבלנים רשלנים, כגון: צווים מינהלים לסגירת אתרי בנייה בהם נמצאו ליקוים, עיצומים כספיים וכתבי אישום. יובהר כי בתקופה האמורה, מתוכה 4.4% מכתבי האישום היו בתחום הבטיחות בעבודה, רק 3.3% מכלל התיקים שהועברו לטיפול התביעה היו בתחום הבטיחות בעבודה. כך שאחוז כתבי האישום ביחס לתיקים שנפתחו אף גבוה בתחום הבטיחות בעבודה מאשר בתחום דיני העבודה. בשנת 2018 - 30% מכלל כתבי האישום שהוגשו היו בתחום הבטיחות בעבודה".