ראשי סנטרברידג' יבואו לארץ כדי לקדם את עסקת הפניקס; יבדקו הסיכוי לקבל אישור הפיקוח

קרן ההשקעות הזרה במגעים לרכוש יחד עם עוד שתי קרנות השקעה זרות 30% מהפניקס לפי מחיר השוק ותמורת 1.6 מיליארד שקל • הצדדים טרם חתמו על מזכר הבנות מחייב, וההגעה של ראשי סנטברידג' נועדה לקדם הבדיקות לקראת חתימה אפשרית

 

 

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, שוב מקדמת עסקה למכירת השליטה בהפניקס. בעוד ששעון החול למכירת קבוצת הביטוח, בהתאם להוראות חוק הריכוזיות, הולך ואוזל - ראשי קרן ההשקעות הזרה סנטרברידג' שמקיימת מגעים בנוגע לרכישת השליטה בקבוצה צפויים להגיע השבוע לישראל. הקרן הזרה מבקשת לרכוש את השליטה בקבוצת הפניקס, שכוללת גם את בית ההשקעות אקסלנס, בתמורה לתשלום של כ-1.6 מיליארד שקל - בהתאם לשווי החברה בבורסה ומתחת להון העצמי שלה. הקרן צפויה לצרף אליה לעסקה את הקרן הזרה גלטין פוינט (Gallatin Point Capitשal) וייתכן שקרן נוספת.

מטרת הביקור בישראל של אנשי סנטרברידג' היא להיפגש עם ראשי דלק והפניקס וכן על מנת להיפגש עם צמרת רשות שוק ההון. ככל הידוע סנטרברידג', שמלווה בעסקה זו גם על ידי אלי יונס, לשעבר מנכ"ל מזרחי טפחות והפועלים וגם החשכ"ל, לא מוכנה לחתום על מזכר הבנות מחייב בטרם תבחן האם הרגולטור האחראי מוכן רעיונית לאשר מכירת קבוצת ביטוח לקרן השקעות פרטית. כמו כן, ככל הידוע הצדדים והמנכ"ל הדומיננטי של הפניקס, אייל לפידות, טרם קבעו האם וכיצד הוא יישאר בתפקידו גם לאחר השלמת העסקה.

החשש של סנטרברידג' הנוגע לסיכוי לקבל את אישור הרגולטור בישראל נובע מניסיון העבר, שכן מספר הסכמים עליהם חתמה הפניקס כשלו ולא הצליחו לעבור את משוכת הרגולטור המקומי. האחרון מבין ההסכמים האלה היה עם סיריוס האמריקנית-סינית. למעשה, בשנים האחרונות חתמה דלק על עוד הסכמים עם ארבעה רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה. דובר על מגעים עם פוסון הסינית, עם משפחת קושנר האמריקנית, עם חברת AmTrust האמריקנית ועם יאנגו הסינית.

בשנים האחרונות הרגולציה הייתה המכשלה העיקרית להשלמת עסקאות בענף הביטוח. כל העסקאות שציינו לעיל בעברן של דלק והפניקס, לא צלחו את הפיקוח על הביטוח בישראל בימיה של הממונה הקודמת דורית סלינגר. כיום הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, הוא האיש שאמון על אישור העסקה אם וככל שתהיה, כמו כל מכירה של גוף מוסדי. ברקת היה בעבר יו"ר הפניקס, מטעמה של דלק. על פי ההסדר למניעת ניגודי עניינים עליו חתם ברקת עם כניסתו לתפקיד הוא הפסיק לעבוד עם דלק במאי 2015.

בכל אופן, בדלק מדווחים כי "מתנהל משא ומתן מתקדם" עם סנטרברידג' ושותפתה, כאשר החברה מפרטת כי "במסגרת המו"מ הצדדים פועלים לגיבוש הבנות בקשר עם העסקה ובכלל זה קביעת מנגנון להתאמת התמורה וכן העמדת הלוואה למשקיעים בגין חלק מהתמורה", תוך שהיא מבהירה - גם בגלל הניסיון המר מהעבר - כי "נכון למועד זה מדובר על מו"מ בלבד ואין כל ודאות כי יתגבש לכדי עסקה".

מכירה לרוכש אסטרטגי, או דרך הבורסה

ככל הידוע, דלק עדיין מנהלת מגעים גם מול גופים זרים נוספים שהביעו עניין בהפניקס. זאת, על רקע כך שקבוצת דלק חייבת למכור עוד השנה את כל ההחזקות בהפניקס עד שתגיע להחזקה של פחות מ-5% ממניות קבוצת הביטוח. זאת בשל הוראות חוק הריכוזיות, שקובע כי יש להפריד בין החזקות ריאליות משמעותיות להחזקות פיננסיות משמעותיות.

מבחינת דלק ברור ומוצהר שהיא מעדיפה להיפטר מהפניקס ואקסלנס. זאת מכיוון שהקבוצה מקדמת כבר כמה שנים מהלכים לשינוי מיקוד אסטרטגי בפעילותה, לטובת התמקדות בפעילויות האנרגיה. אם דלק לא תצליח למכור את הפניקס לרוכש אסטרטגי היא תמכור אותה דרך הבורסה, וזאת בהמשך למכירת יותר מ-15% ממניות הפניקס שביצעה אשתקד בבורסה המקומית.

סנטרברידג' קיימה בעבר מגעים לרכישת פסגות מקרן אייפקס, אך ככל הידוע היא אינה מעוניינת עוד בקידום עסקה זו, כשהיא ניסתה ללא הצלחה לרכוש את לאומי קארד.