ועדת המינויים פסלה את אילן כרמית מתפקיד מ"מ מנכ"ל מכון התקנים

כרמית הסתבך ב עדות שקר  לכאורה בבית המשפט בפרשת מצלמות המהירות 3A, והומלץ להגיש כתב אישום בעניינו

הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות (ועדת גילאור) החליטה בשבוע שעבר (11.2.19) לא לאשר את מינויו של אילן כרמית כמנכ"ל בפועל של מכון התקנים - כך הודיעה הוועדה למהנדס ישראל דוד, ממלא-מקום יו"ר הוועד הפועל של מכון התקנים.

דוד הודיע כי הוועד המנהל של המכון צפוי להתכנס בדחיפות לצורך בחינת משמעות ההחלטה. כן צפוי דיון לגבי החלטות שהתקבלו במכון ובהוצאת תווי תקן במעורבותו של כרמית במהלך תפקידו, וייפתח גם הליך לבחירת ממלא-מקום מנכ"ל אחר למכון התקנים.

כרמית הסתבך בעדות שקר לכאורה בבית המשפט בפרשת מצלמות המהירות 3A, והומלץ להגיש כתב אישום בעניינו. כעת התיק מצוי בפרקליטות מחוז חיפה לצורך החלטה אם להגיש נגדו כתב אישום.

כרמית העיד כאילו הוא נכח בניסויים שנערכו לקראת קביעת תו התקן, אולם הסתבר כי כלל לא נכח בניסויים. שופט בית משפט השלום בעכו, יעקב בכר, קבע בתחילת ספטמבר בהכרעת הדין כי "כרמית לא אמר אמת בבית המשפט, עת העיד שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת". במהלך הפרשה טען כרמית כי מדובר בטעות בתום-לב. 

לפי גורם המכיר את פרטי הפרשה, החלטת הוועדה, שבראשה עמדה השופטת בדימוס שולמית דותן, קובעת כי כרמית לא יכול היה ולא יוכל לכהן כממלא-מקום מנכ"ל בפועל של מכון התקנים מבחינת הנוהל התקין, וכי כהונתו בתפקיד זה צריכה להיפסק, לאור הנסיבות והעננה הכבדה הרובצת מעל ראשו.

לדעת הוועדה, מהחומרים שהובאו בפניה עולה כי הגם שמבחינה מקצועית כרמית כשיר לתפקיד, הרי לאור התנהלותו, אישור כהונתו יהווה פגיעה באמון הציבור במכון התקנים.

כפי שפורסם ב"גלובס" ("המנכ"ל מכהן בניגוד לדין", 27.11.18), במשרד היועמ"ש נטען זה תקופה ארוכה כי מינויו של כרמית ביוני 2017 כממלא-מקום המנכ"ל לא הוסדר מעולם כנדרש בחוק, למרות שורה של דרישות מצד היועמ"ש. משרד היועמ"ש הודיע למכון כי מדובר בהתנהלות חמורה, וכי "חרף הבהרות חוזרות ונשנות מטעמנו בנושא, ממאן הוועד הפועל של המכון להסדיר את מעמדו של כרמית, מי שנטען לגביו כי הוא מכהן בתפקיד ממלא-מקום של המנכ"ל. פועל יוצא של הדברים הוא שהמכון מתנהל כיום ללא מנכ"ל המכהן כדין, על כל המשתמע מכך. מדובר במצב חמור, בפרט נוכח היות המכון תאגיד ציבורי בעל סמכויות הסדרה ותפקיד ציבורי מרכזי במשק. לפיכך, עמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, היא כי על המכון להסדיר בדחיפות וללא כל שיהוי נוסף את מעמדו של כרמית כמנכ"ל (זמני או קבוע) של המכון".

בעקבות מכתב זה נאלץ מכון התקנים לקיים את ההליך בוועדת המינויים, שכאמור פסלה את כרמית מלכהן בתפקיד המנכ"ל. 

*** חזקת החפות: ההחלטה האם להגיש כתב אישום נגד אילן כרמית טרם התקבלה, ובכל מקרה עומדת לו חזקת החפות עד שיורשע בדין, אם יורשע.