SAS השלימה גיוס של 15 מיליון דולר; "נהיה חברה שתגלגל מחזורים של מאות מיליוני דולרים"

חברת הננו-לוויינים הישראלית החלה להיסחר באוסטרליה ב-2016 לאחר שמוזגה לשלד, ומאז גייסה 50 מיליון דולר אוסטרלי • לדברי מאיר מועלם, המנכ"ל ואחד ממייסדי SAS, השתתפו בגיוס משקיעים מוסדיים לטווח ארוך, בניגוד לגיוסים קודמים שבהם המשקיעים היו משקיעי ריטייל

מאיר מועלם /   צילום: אילן סימן טוב
מאיר מועלם / צילום: אילן סימן טוב

חברת הננו-לוויינים Sky and Space Global) SAS), חברה ישראלית שנסחרת באוסטרליה, השלימה גיוס הון של 15 מיליון דולר, והיא צפויה לעבור השנה לשלב המסחרי של חייה. החברה נסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר אוסטרלי (260 מיליון שקל), אך אם שואלים את מאיר מועלם, המנכ"ל ואחד ממייסדי SAS, "השמיים הם הגבול התחתון מבחינתנו. אני מאמין באמת שנהיה חברה שתגלגל מחזורים של מאות מיליוני דולרים, אם לא יותר".

החברה הוקמה לפני שלוש שנים, והיא מפתחת ננו-לוויינים, שמשקלם פחות מ-10 ק"ג, המיועדים לצורכי תקשורת באזורים מרוחקים, בפרט באפריקה. לדברי מועלם, הלוויינים הקטנים חסכוניים משמעותית גם בהוצאות הייצור וגם בשיגור. חזון החברה הוא לשגר 200 ננו-לוויינים, לאחר שהוכיחה אפשרות טכנולוגית לבצע דרכם שיחות טלפון, וכבר חתמה על חוזים עם 30 לקוחות - ספקי תקשורת.

ב-2016 החלה החברה להיסחר באוסטרליה בעקבות מיזוג לשלד, והגיוס הנוכחי, שבו הבטיחה לעצמה עד 15 מיליון דולר, הוא החמישי שביצעה מאז, ובסך הכול גויסו 50 מיליון דולר אוסטרלי (כ-130 מיליון שקל). מועלם אומר שבגיוס השתתפו משקיעים מוסדיים שמשקיעים לטווח ארוך, בניגוד לגיוסים קודמים שבהם המשקיעים היו משקיעי ריטייל. הגיוס כלל הנפקה בהיקף 12 מיליון דולר והצעה לרכוש מניות נוספות ב-3 מיליון דולר, לפי מחיר מניה של 3 סנטים אמריקאיים, שמשקף דיסקאונט של כ-20% על המחיר בבורסה. בגיוס הקודם, לפני כשנה, המחיר היה גבוה יותר, 12 סנט.

"הפרויקט דורש השקעה מאוד גדולה: לייצר ולשגר 200 לוויינים עולה כ-150 מיליון דולר, אבל לא נגייס את כל הסכום כי בנקודה מסוימת נייצר הכנסות. בהערכה גסה, נצטרך לגייס 50-100 מיליון דולר, וזאת תוכנית שהצגנו למשקיעים מהיום הראשון בבורסה", אומר מועלם. "התמחור הוא איזון בין ביקוש להיצע, והיה נכון עבורנו להוסיף משקיעים יותר מבוססים".

החברה מציעה ללקוחות להשתמש בלוויינים שלה כדי לספק שירותי תקשורת למשתמשי הקצה, ולדברי מועלם, "כולם מדברים על חיבור ו-digital inclusion, אבל יש היום 3 מיליארד איש מנותקים לחלוטין, ואפשר לחבר אותם לשירותי תקשורת בעלות סבירה. אפשר לחבר אותם ברשת קרקעית אבל העלויות מאוד גבוהות, והחלל הוא חלק מהדרך לתת שירות לאזורים כל כך נרחבים. הטכנולוגיה שלנו פורצת דרך ואנחנו יכולים להציע שירות כמעט במחירים של רשתות סלולריות".

תציעו שירותי קול והודעות, אבל לא פס רחב. למה?

"יכולנו לנסות להציע גם שירותי אינטרנט, אבל זה היה לוקח שנים ועולה הרבה יותר. ככל שהטכנולוגיה תתקדם, נשדרג את הלוויינים שלנו, ועוד כמה שנים נוכל לספק גם את זה. הטכנולוגיה לא עוצרת לרגע".

לבורסה האוסטרלית הגיעה החברה "בפוקס", כהגדרתו. "חיפשנו מימון והציעו לנו להתמזג לשלד. לא הבנו בזה כלום", הוא מודה. בדיעבד, הוא מרוצה מהמהלך: "רצינו אז לגייס 3 מיליון דולר לשגר שלושה לוויינים להוכחת הטכנולוגיה. אם היינו מגייסים מקרן הון סיכון, היינו גדלים בקצב יותר איטי, אבל הפלטפורמה הבורסאית אפשרה לנו לעשות גיוסי המשך ולהכניס הון להמשך הפיתוח, ונקודת הזינוק שלנו יותר טובה".

איפה תהיו עוד כמה שנים?

"אני מאמין שנהיה שחקן מוביל בעולם התקשורת הלוויינית, ומעריך שנמצא דרכים להשפיע עוד בתחום החלל, כי יש פה ידע ויכולות. אני באמת מאמין שנגלגל מחזורים של מאות מיליוני דולרים, כי השוק הוא אדיר, ורק עכשיו מתחילים להבין את הפוטנציאל. אחרינו הופיעו לא מעט סטארט-אפים וזה משמח אותנו, כי אנחנו לא המשוגעים היחידים, ויש שוק ואקוסיסטם. אנחנו מקדימים את המתחרים בשנתיים-שלוש, ומכוונים לשוק רחב יותר".

שווי החברה היום כ-100 מיליון דולר אוסטרלי, לא שווי עצום; למה שלא יגיע שחקן גדול שירכוש אתכם?

"זה תמיד יכול לקרות, ותמיד אפשרי שסטארט-אפ שמפתח משהו חדשני יעניין מישהו שרוצה לקנות. כחברה בורסאית, אם תגיע הצעה נבחן אותה כמו שצריך".