פלוריסטם ונאס"א יבדקו את פוטנציאל הטיפול בתאי שלייה בתנאי חלל

פלוריסטם ונאס"א יבדקו את פוטנציאל הטיפול בתאי PLX של החברה במצבים רפואיים הנגרמים במהלך משימות בחלל • יקי ינאי: "הבעיות הרפואיות המשמעותיות ביותר עמן מתמודדים אסטרונאוטים במהלך משימות אקספלורציה בחלל הן הירידה במסת השרירים, ירידה בצפיפות העצמות וחשיפה לקרינה; לתאי ה-PLX יש את היכולת לעזור בשיקום שרירים"

יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: רוני שיצר
יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: רוני שיצר

חברת פלוריסטם  הישראלית, המפתחת טיפול המבוסס על תאי שלייה, דיווחה היום (ד') על שיתוף פעולה עם מרכז המחקר של סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, בפרויקט שמטרתו להעריך את פוטנציאל הטיפול בתאי PLX של החברה במצבים רפואיים הנגרמים במהלך משימות בחלל.

הפרויקט, שכותרתו "תאים סטרומליים טיפוליים לבריאות בחלל", נבחר על מנת לבצע הערכה פרה-קלינית של הפוטנציאל הטמון בתאי PLX במניעה ובטיפול במצבים רפואיים שנגרמים במהלך משימות בחלל, כולל באינדיקציות הקשורות למערכת הדם, העצמות, השרירים, המוח והלב, כך נמסר בהודעתה של החברה למשקיעים.

מנייתה של פלוריסטם הגיבה לדיווח בעליות חדות של 15% בשלב של טרום-המסחר בוול סטריט, אך העליות בפתיחת המסחר היו נמוכות מזה. כעת עולה המניה 1.5% בלבד ונסחרת סביב מחיר של דולר אחד בלבד. פלוריסטם, שנמצאת בניסויי שלב III בטיפול בחסימות כלי דם בגפיים ובצליעה לסירוגין, איבדה יותר מ-40% מערכה בשנה האחרונה, והיא נסחרת לפי שווי של 118 מיליון דולר בנאסד"ק.

"במהלך משימות בחלל נחשפים האסטרונאוטים לסביבה מאתגרת הכוללת קרינה משמעותית והפחתה של כוח המשיכה, מה שעלול להוביל למצבים רפואיים קשים ולהתדלדלות שרירים ועצמות", אמרה ד"ר רות גלובוס, מנהלת הפרויקט ממרכז המחקר של NASA.

לדבריה "אם אסטרונאוטים אינם מקצים כשעתיים ביום לאימונים גופניים, הם עלולים לחוות ירידה מהירה ודרמטית במסת השרירים. אסטרונאוטים עלולים לחוות ירידה של עד 20% במסת השריר בטיסת חלל קצרה שנמשכת בין 5-11 ימים ובמשימות חלל ארוכות יותר הם עלולים בחודש אחד לחוות גם ירידה של 1%-2% בצפיפות העצמות, מה שעלול להוביל לשברים. אנו מתעניינים בבחינת האפשרות שטיפול באמצעות תאי ה-PLX יוכל לעזור להתמודד עם ההשפעות השליליות המתמשכות הללו ואחרות שיש לטיסה לחלל על גוף האדם".

יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל משותף של פלוריסטם, אמר: "אנו נרגשים לשתף פעולה עם נאס"א בפרויקט זה, אשר אנו מאמינים כי ידגים ביתר שאת את הפוטנציאל הקליני הרחב של תאי ה-PLX שלנו. הבעיות הרפואיות המשמעותיות ביותר עמן מתמודדים אסטרונאוטים במהלך משימות אקספלורציה בחלל הן הירידה במסת השרירים, ירידה בצפיפות העצמות וחשיפה לקרינה. כפי שהראינו במחקרים קודמים, לתאי ה-PLX יש את היכולת לעזור בשיקום שרירים ולהגן ולעודד את שיקום המערכת ההמטולוגית בעקבות חשיפה לקרינה. אנו מצפים לרתום את פלטפורמת התרופות המשקמות שלנו, לטובת חקר החלל ולהקמת שותפות פורייה, מועילה והדדית עם נאס"א".