הליכוד: "הבחירה ברורה: זו ממשלת שמאל של לפיד-גנץ או ממשלת ימין בראשות נתניהו"

ההודעה הדרמטית של גנץ ולפיד על ריצה משותפת בבחירות מעוררת מפץ של תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית • מרצ: "ברכות לאיחוד המרכז שיהווה חלופה לליכוד" • ברק: "מברוק!" • סער: "רוטציה - רעיון מגוחך" • ש"ס: "החיבור הזה מסוכן ליהדות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

ההודעה הדרמטית של יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, על ריצה משותפת ברשימה מאוחדת בבחירות הקרובות מעוררת הבוקר (ה') מפץ של תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית: 

מהליכוד נמסר: "הבחירה ברורה: זו ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות - או ממשלת ימין בראשות נתניהו".

ממפלגת ש"ס נמסר בתגובה לחיבור גנץ ולפיד: "החיבור הזה מסוכן ליהדות. גנץ, שתומך בנישואים אזרחיים ותחבורה בשבת, חבר ללפיד, ששנאתו ליהדות ולדתיים היא אומנתו. הזהות היהודית במדינת ישראל בסכנה, ואנחנו ניאבק בכל כוחנו למנוע מהם להקים ממשלה. ש"ס תומכת בבנימין נתניהו לראשות הממשלה, והצבעה לש"ס תבטיח הקמת ממשלת ימין ושמירה על המסורת היהודית ועל הזהות היהודית של מדינת ישראל". 

ממפלגת כולנו נמסר: "בזמן שמפלגות אחרות דואגות לעצמן לסידור עבודה, מפלגת כולנו נשארה המפלגה היחידה שדואגת אך ורק לציבור. למשפחה הישראלית, לחברה האזרחית ולמעמד הביניים. כולנו היא המפלגה היחידה שמציגה קו לאומי, חברתי וממלכתי. ימין שפוי ואחראי. ציבור הבוחרים ידע מי משרת אותו ומי מסדר לעצמו וחבריו".

אלדד יניב מסר בתגובה: "גנץ-לפיד-אשכנזי-בוגי: צאתכם לשלום. הוא יעשה הכול כדי לסיים עם 61. ליכוד. חרדים. ימין. המתנחלים והחרדים יקבלו פסקת התגברות למנוע גיוס וגיור ולהשתולל בשטחים בלי בג"ץ. והוא יקבל חוק צרפתי ושחרור מהכלא. נלחמנו שנתיים ברחובות וניצחנו. יש כתבי אישום. עכשיו האחריות שלכם להילחם ולנצח אותו בבחירות. 

"‏מפלגת ארץ חדשה, חבריי ואני, אקטיביסטים שמחויבים לרעיון: לא נתמודד לכנסת כשנוצרה הזדמנות אמת לסיום שלטונו המושחת והמסית של נתניהו, נגדו נלחמנו שנתיים ברציפות ברחובות. עכשיו הגיע זמנכם לנצחו בקלפיות". 

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה על האיחוד במרכז: "ברכות לאיחוד המרכז שיהווה חלופה לליכוד. מול ממשלת ליכוד כהניסטים צריך ממשלת שמאל-מרכז, ושמאל זה מרצ". 

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בירך על האיחוד בין חוסן לישראל ויש עתיד, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מברוק לגנץ ולפיד! שהתגברו על המכשולים, גילו אחריות ויצרו איחוד כוחות עם סיכוי למהפך. הבחירה היא בין ממשלה מושחתת שכבולה בידי כהניסטים וגזענים - לבין ממשלה שתוכל להחזיר אותנו לישראל חזקה, נאמנה להכרזת העצמאות. מבחן היישום והניצחון עוד לפניהם. מגיעה להם ברכת הצלחה". 

גדעון סער הגיב גם הוא בטוויטר וכתב: "רוטציה הייתה רעיון מגוחך ב-2015 ונותרה כזאת גם היום. סידור העבודה בין גנץ ללפיד רק מעיד שאיש מהם אינו בטוח במנהיגותו וביכולת לגבש סביבה תמיכה ציבורית רחבה. ויתור גנץ ללפיד על הראשות לא יהפוך גם את השני למתאים בעיני הציבור לתפקיד".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "מהבוקר יש לנו מצד אחד מפלגת שמאל עמוסת גנרלים, מפלגת 'סידור עבודה', ללא שום סדר יום אמיתי, אידאולוגיה ודאגה לאזרח הפשוט - ומצד שני גוש ימין עמוס בגורמים דתיים קיצוניים.
רק 'ישראל ביתנו' חזקה בממשלת הימין הבאה תוכל לטפל בנושאים של דת ומדינה, עלייה וקליטה ולמנוע את התפשטות והתחזקות הכפייה הדתית".

ח"כ מוטי יוגב, מקום 3 ברשימת הבית היהודי-האיחוד הלאומי, מסר: "תפקיד ראש הממשלה הוא לא קריוקי שמחליפים כל שנתיים. אני מעדיף לראות את נתניהו כראש הממשלה, מנוסה ממשיך ומנווט את הספינה של ישראל בין היעדים השונים. הבית היהודי תהיה לידו כשותף הנאמן בממשלה הבאה. מפלגת הבית היהודי מייצגת קו נאמן לעם ישראל כולו אבל עם קווים שמאפיינים את הציונות הדתית של חיבור גדול לעם ישראל, לארץ ישראל, לתורת ישראל. בדיוק בשל כך התחברנו לכל מה שאפשר למצות בציבוריות הדתית-לאומית במדינת ישראל".

ממפלגת הבית היהודי-האיחוד הלאומי נמסר בתגובה: "הבוקר הוכח כי פעלנו באחריות הגדולה ביותר לשמירה על הציונות הדתית וגוש הימין כולו. כעת ברור כי אל מול הסכנה הברורה של ממשלת שמאל בראשות גנץ וקידום תוכנית המאה של טראמפ חייבים מפלגה ציונית דתית חזקה - היחידה שניתן לסמוך עליה שתשמור על נתניהו בימין". 

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, התייחס לאיחוד הדרמטי במערכת הפוליטית, ובכנס שנערך בתל-אביב אמר: "הבחירות שמתקיימות כעת אינן בין ימין לשמאל, ומי שמציג אותן כבחירות בין נאמנים לבוגדים ובין נאמני הביטחון ולבין מפקיריו - עושה עוול לעם ישראל, ועם ישראל לא ילך שולל אחרי ההצגה המזויפת הזאת. מצבה הביטחוני של המדינה מצוין, ואין שום סיכון אסטרטגי שמסכן אותה. זה לא המצב".

לדברי אולמרט, "ניסיון העבר בפוליטיקה הישראליות מוכיח כי השלם יכול להיות יותר גדול מסך חלקיו. לגבי האיחוד בגוש המרכז, זה יכול להיות מפץ שמשנה את התמונה לחלוטין, וזה גם יכול להיות מפץ של התרסקות. קשה לדעת את זה כרגע. החיבור הזה, לדעתי, ייתכן שיפעל לטובת המתחברים, ולכן הוא גם עונה למשאלות של ראש הממשלה - שרוצה גוש אחד של בוגדים ושל מפקירי ביטחון, ואילו הגוש של סמוטריץ' ובן-גביר זה הגוש של גיבורי ישראל. האיחוד הזה יפעל לטובת אסטרטגיית הבחירות שלו - וזה מה שהוא רצה. כרגע שאלת ההצלחה של האיחוד היא הנכונות של הגוש הזה להגדיר בצורה נכונה ומדויקת מהם עמדותיו בנושאים המרכזיים שבליבת המדינה".