לפיד וגנץ מתאחדים, אשכנזי מצטרף, רשימת "כחול לבן" נחשפת; כל הפרטים על הדרמה הפוליטית

(עדכון) - בארבע וחצי בבוקר נחתם בגני התערוכה ההסכם, כשבחדר נוכח גם גבי אשכנזי שצפוי להצטרף למפלגה החדשה • עפ"י ההסכמות, אם יזכו להרכיב ממשלה, גנץ יכהן שנתיים וחצי כראש ממשלה, ולאחריו לפיד • כל הפרטים על המפץ הפוליטי, על רשימת "כחול לבן" לכנסת ועל אתגרי המפלגה החדשה

בני גנץ, יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי, איל יצהר
בני גנץ, יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי, איל יצהר

בארבע וחצי לפנות בוקר, במטה הבחירות של מפלגת חוסן לישראל בגני התערוכה, נחתם ההסכם שמטלטל את המערכת הפוליטית. בני גנץ ויאיר לפיד מאחדים רשימות ומנסים לרוץ ביחד, עם הסכם רוטציה לראשות הממשלה. כעת הודיעו השניים על שמה של הרשימה המאוחדת: כחול לבן.

על-פי ההסכמות בין השניים, אם יזכו להרכיב ממשלה, גנץ יכהן כראש ממשלה למשך כשנתיים וחצי, ולאחריו לפיד. הם יאחדו רשימות, מה שירע את מצבו של השותף הקודם בוגי יעלון. חלוקת המועמדים ברשימה עד למקום 30 תקנה ליאיר לפיד 13 ח"כים, לבני גנץ 12 חברי כנסת, ליעלון 4 חברי כנסת והמקום הנוסף יוקצה לגבי אשכנזי.

הסכם הרוטציה בראשות המפלגה יחלק את ראשות הממשלה לשנתיים וחצי ראשונות לגנץ והשאר ליאיר לפיד. בתקופה הראשונה יאיר לפיד יהיה שר החוץ. חלוקת ראשות הממשלה בין שניים מתוך אותה המפלגה מעלה קושי חוקתי מסוים, אך גם בעבר קשיים חוקתיים מן הסוג הזה נפתרו. 

להלן רשימת "כחול לבן" לכנסת:

1. בני גנץ
2. יאיר לפיד
3. משה (בוגי) יעלון
4. גבי אשכנזי
5. אבי ניסנקורן
6. מאיר כהן
7. מיקי חיימוביץ'
8. עופר שלח
9. יועז הנדל
10. אורנה ברביבאי
11. מיכאל ביטון
12. חילי טרופר
13. יעל גרמן
14. צבי האוזר
15. אורית פרקש הכהן
16. קארין אלהרר
17. מירב כהן
18. יואל רזבוזוב
19. אסף זמיר
20. יזהר שי
21. אלעזר שטרן
22. מיקי לוי
23. עומר ינקלביץ'
24. פנינה תמנו שאטה
25. ר'דיר מריח
26. רם בן ברק
27. אלון שוסטר
28. יואב סגלוביץ'
29. רם שפע
30. בועז טופורובסקי
31. אורלי פרומן
32. איתן גינזבורג
33. גדי יברקן
34. עידן רול
35. יוראי להב הרצנו
36. משה (מוץ) מטלון
37. עינב קאבלה
38. עליזה לביא
39. יצחק אילן
40. תהילה פרידמן
41. הילה שי וזאן
42. משה קינלי טור פז
43. רות וסרמן לנדה
44. זוהרית שורק
45. אלון טל
46. מיכל קוטלר וונש
47. ענת כנפו
48. יאיר פרג'ון
49. דבי ביטון
50. עידית וקסלר
51. ולדימיר בליאק
52. קרן גונן

הלילה (ה') ייערך אירוע מרכזי בגני התערוכה עם הצגת הקבוצה כולה על הבמה, לרבות גבי אשכנזי ויאיר לפיד. האירוע יחל בשעה 20:00 בדיוק בעת המהדורות המרכזיות.

אתמול בבוקר זה עוד נשמע קצת אחרת. גנץ סירב להסכם רוטציה עם לפיד, ובין השניים עמדו במחלוקת סוגיות נוספות הקשורות למצע המשותף. בהמשך כאמור החלו לדון על רוטציה בתפקידים באופן שאינו שוויוני, כאשר לפי ההסכמות, גנץ יכהן כאמור כראש הממשלה בשני השלישים הראשונים של הקדנציה, ולפיד יכהן כראש הממשלה בשליש האחרון של הקדנציה. התפקיד החלופי יהיה שר החוץ. תיק הביטחון אמור להישמר למשה (בוגי) יעלון.

אלמנט משמעותי נוסף מבחינת השניים הוא ההצטרפות של רמטכ"ל נוסף לשעבר - גבי אשכנזי, שעד כה התקשה להחליט לגבי הצטרפות לחיים הפוליטיים. 

גבי אשכנזי יאיר לפיד בני גנץ ומשה בוגי יעלון
 גבי אשכנזי יאיר לפיד בני גנץ ומשה בוגי יעלון

משא-ומתן אל תוך הלילה

וכך זה נראה בשעות הקטנות של הלילה: באירוע החתימה נכחו בחדר בגני התערוכה גנץ, אשכנזי, יעלון, לפיד, יועז הנדל וצבי האוזר. בנוסף נכחו היועצים הקרובים של הצדדים - הלל קוברינסקי, מקורבו של יאיר לפיד; ויועצי התקשורת רונן צור ואיתי בן חורין מהצד של בני גנץ. ההסכמות נחתמו בקווים כלליים, והפרטים על ניהול הגוף המשותף יסוכמו במהלך הבוקר.

עוד לפני חצות אסף יועץ התקשורת רונן צור את גבי אשכנזי מביתו, והם נסעו ביחד למטה של חוסן ישראל. לדברי מקורבים לצדדים, חלק מהנוכחים בחדר הרגישו שמבחינתם מדובר ברגע שעשוי לשנות את ההיסטוריה ולהוביל לניצחון בבחירות ולהפסד של הליכוד, אך בשעה זו הם ממעטים לדבר על כך, שכן הם רוצים להתמקד ביום המסובך שעוד לפניהם.

כאמור, חסרים עוד פרטים, רבים ואחת הבעיות היא שמפלגת-רק-גברים היא דבר בלתי מתקבל על הדעת בימינו (ולא משנה שבליכוד יש מעט מאוד נשים ב-20 המקומות הראשונים).

ההנחה של הצדדים מתבססת על כך שהגוף המאוחד שלהם יהיה זה שינצח בבחירות ויקבל מהנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, אך הדרך לשם ארוכה מאוד, ובעיקר הם יתקשו להשיג את תמיכת הסיעות החרדיות, זאת בשל צירופו של לפיד לגנץ.

אתגר נוסף שלא ברור כיצד יתמודדו עמו הוא חילוקי הדעות בתוך המפלגה המאוחדת ביחס לישיבה בממשלת נתניהו תחת המלצות לכתב אישום; בראשם יעלון ששמר על 6 מועמדים מטעם מפלגה נפרדת, תל"ם, כדי להתפצל מגנץ אם וכאשר גנץ ירצה להיכנס לתוך הממשלה.

גם לפיד הצהיר בשיחות סגורות ואף בנאומים כי במקרה שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט יכריז על החלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו, הוא לא יצטרף לממשלת נתניהו ואף ולא ימתין עד לאחר השימוע, עניין העשוי להימשך כשנה.

נזכיר כי הסקרים האחרונים צפו שבמקרה שגנץ ולפיד ירוצו ביחד, הם יקבלו מעל 30 מנדטים.

וזו ההודעה שיצאה לפנות בוקר: "מתוך אחריות לאומית, החליטו בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון על הקמת רשימה מאוחדת אשר תהווה את מפלגת השלטון החדשה של ישראל. מפלגת השלטון החדשה תעמיד נבחרת מנהיגים ביטחונית וחברתית חדשה, שתבטיח את ביטחון המדינה ותחבר מחדש את חלקי העם ואת החברה הישראלית המשוסעת. סוכם על ריצה משותפת לראשות הממשלה בהסכם רוטציה. בני גנץ יהיה הראשון בהסכם, ויאיר לפיד יחליפו לאחר כשנתיים וחצי. מתוך הכרה בחשיבות הרגע והמשימה הלאומית, החליט גם רא"ל גבי אשכנזי להצטרף למפלגה החדשה. ראשי המפלגה ימסרו הודעה מיוחדת בהמשך היום".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הבחירה ברורה: זו ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות - או ממשלת ימין בראשות נתניהו". 

■ לתגובות נוספות

פרשנות: בלילה קמה מפלגת הרמט"כלים עם רוטציה חריגה וגם בעייתית | טל שניידר