יחסי הון-שלטון: מי הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל?

לפי "פורבס ישראל", ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא דווקא במקום השלישי בלבד ברשימה • מי העפילו למקומות הראשון והשני, ואיפה ברשימה נמצאים בני גנץ ואבי גבאי?

אלונה ברקת / צילום: דייאגו מיטלברג
אלונה ברקת / צילום: דייאגו מיטלברג

אז כמה משתלם להיות "עובד מדינה"? פורבס ישראל מפרסם היום את דירוג הפוליטיקאים העשירים בישראל, בשנה הרביעית ברציפות. לטענת פורבס ישראל, הרשימה מפורסמת כחלק מהמאמץ ליצור אווירת שקיפות מירבית לקראת הבחירות הקרובות. 

מי מככבים בראש הרשימה? הגיסים ברקת שהשתלבו לאחרונה בפוליטיקה הארצית, ניר מהליכוד ואלונה שלאחרונה הצטרפה לימין החדש, השתלטו על שני המקומות הראשונים עם הון של 500 מיליון שקל ו-460 מיליון שקל בהתאמה. הכסף, לעומת זאת, הגיע בעיקר ממאמציהם של ניר ואלי, בן זוגה של אלונה, בהייטק ומההשקעה בחברת צ'ק פוינט.

נמוך בהרבה, במרחק רב מאוד מחצי מיליארד השקל של הברקתים במקום הרביעי, נמצא ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הון של 50 מיליון שקל. את מרבית ההון צבר נתניהו דווקא מחוץ לחיים הפוליטיים, כשפרש לכמה שנים לאחר שהפסיד בבחירות של 1999 לאהוד ברק. במקריות מוחלטת, ראש הממשלה לשעבר ברק גם נמצא מקום אחד מעל נתניהו, עם 120 מיליון שקל. נזכיר כי ברק הוא יו"ר חברת יצור הקנאביס אינטרקיור ותפקידו שם שווה 30-35 מיליון שקל על הנייר.

מתחת לראש הממשלה מצטרפים לרשימה שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, השניים דיי צמודים בדירוג עם 32 מיליון שקל ו-29 מיליון שקל בהתאמה. בנט, כמו משפחת ברקת, צבר את רוב הונו בהייטק כשהשלים ב-2005 את האקזיט של סאיוטה בה היה שותף. גבאי לעומתו היה מנכ"ל חברת בזק ולפי הערכות צבר שם הון של 52 מיליון שקל לפני מס.

את צמרת הרשימה סוגר נציג מעמד הביניים בעיניי עצמו, יאיר לפיד, עם הון של 25 מיליון שקל. את הונו צבר משנים רבות בתקשורת, בהן הנחה תוכנית אישית בערוץ 2, הגיש את אולפן שישי של חברת החדשות, כתב טור שבועי בידיעות אחרונות, כתב 11 ספרים ושימש כפרזנטור של בנק הפועלים.

בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר ומי שנחשב לאיום המשמעותי ביותר על ראש הממשלה נתניהו בבחירות הקרובות, מוערך ב-8 מיליון שקל, אותם צבר משלל החברות בהן החזיק ועודנו מחזיק תפקידים בכירים. נציין כי בחישוב ההון לא נכללה הפנסיה הצבאית שעלולה להקפיץ את הערכת ההון של גנץ כמה מקומות מעלה.

הונו של האחרון שקפץ על עגלת רשימת "כחול לבן", הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מוערך בכ-8 מיליון שקל גם כן. בחישוב נכללו הפנטהאוז שבו הוא מתגורר במרכז כפר סבא וכן הון שצבר כיו"ר חברת קידוחי הנפט "שמן".

הון, שלטון אך לאו דווקא עולם תחתון

למרות אי אלו סטיגמות וסטריאוטיפים בחברה הישראלית, החזקת הון רב לאו דווקא מעידה על שחיתות אוטומטית או יכולות פרלמנטריות. עם זאת, הציבור בישראל צריך להיות מודע כי רבים מנבחרי הציבור שלהם חשופים הרבה יותר לניגוד עניינים וזו "סיבה מספיקה כדי שהונם יהפוך להיות עניינו של הציבור", כך על פי פורבס ישראל.

עוד מציינים בפורבס ישראל כי למרות ששלחו בקשות לחשיפת נכסים ולהתייחסות לכל הפוליטיקאים ברשימה, רובם סירבו להתייחס או סיפקו מידע כללי בלבד, דוגמת גדעון סער, יואב גלנט, יאיר לפיד ואבי גבאי שסיפקו מידע על נכסי הנדל"ן שברשותם.

8 הפוליטיקאים העשירים בישראל

  1. ניר ברקת - 500 מיליון שקל
  2. אלונה ברקת - 460 מיליון שקל
  3. אהוד ברק - 120 מיליון שקל
  4. בנימין נתניהו - 50 מיליון שקל
  5. נפתלי בנט - 32 מיליון שקל
  6. אבי גבאי - 29 מיליון שקל
  7. חיים כץ - 28 מיליון שקל
  8. יאיר לפיד - 25 מיליון שקל