סטארט-אפ | פודקאסט

היזם שרוצה להנפיק במיליארד דולר: "בהתחלה חשבו שאני משוגע"

מיכה קאופמן הקים את Fiverr עם שי ויניגר ב-2010 • היום כבר מדובר במרקטפלייס מהמובילים בעולם לפרילנסרים שמספקים כמעט כל שירות אפשרי • החברה גייסה יותר מ-110 מיליון דולר ומעסיקה יותר מ-400 עובדים, וברקע יש כבר דיבורים על הנפקה • ראיון לא שגרתי בפרק מיוחד של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" • האזינו

"אני זוכר שעמדנו על המרפסת בבנימינה, שי ואני, ושוחחנו על איך אנו רואים את העתיד של Fiverr. זה היה נראה לאנשים בזמנו כל-כך מופרך, חשבו שאנחנו משוגעים".

כיום אף אחד לא חושב שמיכה קאופמן משוגע.

ובכן, לפחות לא בכל הקשור לעסק שלו. את חברת הסטארט-אפ פייבר (Fiverr) הוא הקים ב-2010 יחד עם שותפו שי וינינגר (שבינתיים עזב ב-2014, כדי להקים את חברת הביטוח הווירטואלית למונייד - ע.פ. ). החברה הינה מפעילה כיום זירת מסחר אלקטרונית (מרקטפלייס) מהמובילים בעולם לשירותים דיגיטליים וקריאייטיבים.

לאחר גיוס של מעל ל-110 מיליון דולר (קאופמן: "זה מה שהכרזנו באופן רשמי, אני יכול להגיד שיש סטייה בעשרות אחוזים כלפי מעלה"), העסקה של כ-400 עובדים בישראל ובמספר אתרים בארה"ב, צמיחה משמעותית בהכנסות - מתכננת החברה לצאת בהנפקה בנאסד"ק לפי שווי מוערך של כמיליארד דולר לפחות - כך לפי דיווחים בתקשורת.

בפרק הראשון של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" (עונה 6), שוחחנו עם קאופמן על ימיה הראשונים של פייבר, איך מגיעים לרעיון מנצח (ובונים ממנו חברה מנצחת), ומהם השינויים הצפויים בשוק העבודה, שפייבר לוקחת חלק משמעותי בשינויים שעוברים עליו.

"החזון שלנו הוא לשנות את הדרך בה אנשים עובדים", מבהיר קאופמן. "בראייתנו, שוק העבודה עובר טרנספורמציה אדירה, ולפיכך בנינו פלטפורמה שמתייחסת בצורה יחסית פרגורסיבית לשוק העבודה ואיך שהוא צריך להיראות לדעתנו".

מחצית מדור המילניאלס - פרילנסרים

לפי הערכות, שוק הפרילנסרים מהווה כיום מעל ל-30% מכוח העבודה בארה"ב, ועומד על כ-50% בקרב אנשי דור המילניאלז (קאופמן: "משעשע, כי זו מילה שלא הייתה קיימת כשהקמנו את פייבר"). לדידו של קאופמן, שוק צפוי לגדול בקצב מסחרר, "למרות זאת - נחרדנו לגלות ש-90% מהעבודה בשוק הזה, נעשית באופן ידני ומתבצעת אופליין".

- למה הכוונה?

קאופמן: "נניח ואתם רוצים להעסיק מעצב גרפי. אז אתם מבקשים מחבר שלכם שיכיר לכם מישהו - רגע אחרי אתם מוצאים את עצמכם בפגישה שהיא מעין דייט, יושבים בבית קפה עם אותו מעצב ומנסים להבין אם אתם רצים לעבוד איתו או לא.

"אחרי שהחלטתם שמתקדמים - מגיעים לפרטי העסקה: מה רוצים שיבוצע, כמה זמן זה ייקח ומהי העלות. כשבחנו את האינטראקציות הללו במהלך 2009, טרם ההקמה של פייבר, זה היה נראה לנו נוראי למדי. יש במצב הזה הרבה מאד בעיות, הוא מלא ב- Frictionולוקח לכולם טונה זמן".

קאופמן סבור למעשה שזה המפתח להצלחתה של פייבר: היותה פונה לשוק קיים, ואיתור בעיה שפתרונה - באמצעות טכנולוגיה, כמובן - יכולה להגדיל משמעותית את היעילות של השוק ולהוריד חסמים. "למעשה, כל השווקים הללו שהוגדרו כ-High Friction ו-Low Efficiency עושים כיום מלא כסף. תסכלו על חברות כמו אמזון, או WeWork ו-Uber. כולן נכנסו בשוק קיים, שהן לא המציאו, ושינו אותו.

"מבחינתי, להקים את פייבר זה למעשה כמו להיכנס לעולם ה-eCommerce בתחילת שנות האלפיים. לפני שהשחקניות הגדולות היו שם", הוא מבהיר. "יזמים ישראלים שיש להם את החוצפה לעשות זאת, יכולים להצליח בענק".

איך רעיון נולד? עם קצת אלכוהול

קאופמן מספר שפייבר נולדה כרעיון בסוף שנת 2009 ("פוסט המשבר של 2008, הרבה חברות גדולות כמו Uber ו-AirBNB קמו אז"), במסגרת קבוצת חשיבה מאורגנת של מספר חברים-יזמים, שחיפשו את הדבר הבא שלהם ("Think Tank"). "הייתי בשלב המכירה של החברה השלישית שלי ורציתי למצוא מתודה כדי לחשוב על רעיונות", נזכר קאופמן. "דיברנו המון שטויות, שתינו אלכוהול, ולפעמים היו גם קצת דברי טעם".

"שי (ויניגר - ע.פ. ) לקח חלק בקבוצה ולמעשה היה זה שהחזיק בניצוץ הראשוני לרעיון של פייבר. דיברנו על זה יותר אחד, סיימנו את השיחה, ומאז זה לא עזב אותנו", הוא מספר.

את הפלטפורמה הראשונית של פייבר הרימו קאופמן ו-ויניגר בעצמם ("אולי נעזרנו בעוד מתכנת פרילנסר אחד, אני לא בטוח"), והמערכת הראשונה הייתה באוויר תוך שמונה חודשים. "היום זה נראה לי מגוחך", הוא אומר. "המוצר לא כזה מסובך, יש המון ספריות פתוחות, אפשר להקים היום משהו כזה בפחות מחודש".

- ואיך הגעתם לרעיון של מכירת שירותים ב-5 דולר בלבד?

קאופמן: "זה מה שאנשים זוכרים מפייבר, אבל זה משעשע - כי זה בסך הכל גימיק. רצינו להפוך את הבשורה שלנו לוויראלית, ולכן זו הייתה דרך מעניינת לייצר באזז. היה לנו חשוב שאנשים לא יחשבו פעמיים לפני שהם קונים אצלנו - ו-5 דולר זה קפה בסטארבאקס. אם זה קצת מתוק מדי, אתה זורק את הקפה לפח. אתה לא מסתובב מדוכדך כל היום".

איך ייראה שוק העבודה בעשור הקרוב, ואיזה חלק צפויה פייבר לקחת בו? אחרי גידול מאסיבי בעשור האחרון, מה צופה לסטארט-אפ הצומח בעשור בה? ואילו שינויים עוברים על חברת סטארט-אפ (ועל המנכ"ל שלה) בתהליך הצמיחה מ-0 לשווי של מיליארד דולר ומעלה? כל זאת ועוד, בפרק הראשון של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 6).

■■

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ' , מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).