במקורות ובמשרד האוצר בטוחים: מתקן ההתפלה הכושל באשדוד יהפוך לעסק רווחי

לאחר שהוגדר כקריסה העסקית הגדולה בתולדות המדינה, הוכרז אתמול על תוכנית חילוץ למתקן ההתפלה של מקורות באשדוד • לפי התוכנית, מקורות תזרים 190 מיליון שקל לשיפוץ במטרה למכור אותו ליזם פרטי שיוכל בעתיד אף להגדיל את תחומי הפעילות של המתקן

מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

האם מה שהוגדר כקריסה העסקית הגדולה בתולדות המדינה יהפוך בתוך ארבע שנים למכונה להדפסת כסף? הסכם החילוץ של מתקן ההתפלה באשדוד שסוכם אתמול כולל יציאה מידית להליכי מכרז שיימשכו כשנתיים ובסיומם יעבור המתקן שיפוצים במהלך כשנתיים נוספות. בעוד ארבע שנים מהיום יהפוך המתקן הכושל לתשלובת רווחית שתדע להפיק חשמל ומים בכמויות גדולות בהרבה מהיום, כך לפחות משוכנעים במדינה.

גורמים ממשלתיים מצפים כי הפרטת המתקן לא רק תעצור את הדימום של כ-20 מיליון שקל לשנה אלא אף תניב הכנסות יפות לקופת רשות המסים. השווי של המתקן בספרים רשום עדיין על 1.2 מיליארד שקל אולם מקורות כבר מחקה 430 מיליון שקל בגלל הפסדיו.    

המתקן באשדוד הוקם לאחר לחצים רבים שהפעילה מקורות על המדינה. על רקע העובדה שחברה אחת, IDE שבשליטת יצחק תשובה, שולטת במרבית מתקני ההתפלה של ישראל טענה מקורות שגם למדינה צריך להיות מתקן התפלה. התוצאה הייתה מתקן עתיר כשלים, שהאחריות להם נופלת במקצתה על היזם - החברה-הבת של מקורות, מקורות-ייזום - וברובה על קבלן ההקמה של המתקן, קבוצת IVM של מנרב הנדסה ו-Sadyt הספרדית. ההפסד התפעולי השנתי של המתקן ממומן כיום ברובו מהמאזן של חברת מקורות ומגולגל בחלקו על צרכני המים.

על מנת להיחלץ מהתסבוכת הזאת נרקמה בחודשים האחרונים עסקה מורכבת ששושביניה הם הנהלת מקורות, בראשות המנכ"ל אלי כהן והיו"ר מרדכי מרדכי, רשות החברות הממשלתיות בניהול יעקב קוינט והחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו.

לפי המתווה תזרים מקורות 190 מיליון שקל לקרן שתשמש למימון התיקונים שיבצע הרוכש של המתקן החדש. מקור הכסף יהיה IVM , ששותפיה יתרמו 106 מיליון שקל - שליש מנרב וכשני שליש הספרדים - ועוד 84 מיליון שקל, שהם התשלום האחרון עבור הפרויקט שמקורות עיכבה בזמנו ל-IVM. הבנקים המלווים של הפרויקט בראשות בנק הפועלים, יעמידו קו אשראי בריבית מופחתת בהיקף של 70 מיליון שקל.

כמה שווה המתקן הצולע? גורמים ממשלתיים משוכנעים כי לאחר התיקונים ובתוספת לא מעט מקורות רווח נוספים, יהיה מדובר במכונה להדפסת כסף. "שחקן פרטי אתלטי ולא ממשלתי יידע להפיק הרבה רווח מהפרויקט הזה", אמרו ל"גלובס" גורמים ממשלתיים. כחברה ממשלתית סבלה מקורות ייזום ממגבלות רגולטוריות רבות שלא יחולו על הרוכש הפרטי. כך, למשל, לרוכש העתידי תהיה אפשרות להקים תחנת כוח מופעלת בגז טבעי בחצרי המתקן - בטכנולוגיית קו-גנרציה - ומערכות סולריות לייצור חשמל על שטחי הגג שיפיקו הכנסה שנתית בהיקף 6 מיליון שקל.

בממשלה מציינים כי המתקן באשדוד היה היחיד מבין מתקני ההתפלה שרשות המים לא אישרה להגדיל את תפוקתו מעבר ל-100 מיליון מ"ק המקוריים - כך שהרוכש יוכל מן הסתם לקבל הגדלת קיבולת של 20% לפחות.

בנוסף הובטח לרוכש כי רשות המים תלך לקראתו בכמויות המים שתרכוש, במהלך תקופת התיקונים, באופן שיבטיח למתקן הכנסה קבועה ויסיר את הסיכון לקנסות ועונשים. לאחר שסגרו את עסקת החילוץ ומנו את כל היתרונות האלה, נותר רק לסמוך על הנהלת מקורות, רשות החברות והאוצר שלא ימכרו את המתקן באשדוד תמורת נזיד עדשים.