ש"ס החזירה עטרה ליושנה, לפחות באופן חלקי

המפלגה החרדית-ספרדית הבטיחה בבחירות הקודמות להיות שם בשביל "השקופים", לקחת מהעשירים ולתת לעניים • כשבאמתחתה 7 מנדטים בלבד, היא יכולה לרשום לזכותה הישגים נאים כמו העלאת שכר המינימום וחיסכון לכל ילד, אבל לא הצליחה להטיל מסים חדשים על בעלי הון וחברות עשירות • "גלובס" בודק מצעים מול ביצועים

אריה דרעי/ צילום: רפי קוץ
אריה דרעי/ צילום: רפי קוץ

להבדיל מאחותה האשכנזית, ש"ס מגדירה את עצמה כמפלגה חברתית ובבחירות 2015 הציבה את הנושא בראש הקמפיין. במסיבת עיתונאים בכפר שלם הציג אז אריה דרעי תוכנית כלכלית חדשה שהמוטו שלה היה: "לקחת מהעשירים ולתת לעניים". דרעי קיבל בחיוך את התואר "דרעי הוד" שהצמדתי לו אז. בין המטרות שהוצבו במצע: הורדת מע"מ על מוצרי יסוד, העלאת שכר המינימום, הגדלת קצבאות הילדים, הקצאה נרחבת של דירות לדיור הציבורי, ביטול תאגידי המים, מיסוי רכבי יוקרה וענף היהלומים, ביטול הטבת הרווחים הכלואים לחברות ועוד. בהסכם הקואליציוני נקבע כי לש"ס יינתן תפקיד סגן שר במשרד האוצר - חבר הכנסת יצחק כהן.

הבטחות לעומת ביצוע בכנסת ה20
 הבטחות לעומת ביצוע בכנסת ה20

ברשימת ההישגים של ש"ס נמצאת העלאת שכר המינימום - ש"ס הצטרפה למהלך העלאתו ל-5,300 שקל כיום. לזכות ש"ס תירשם גם העלאת שכר המינימום השעתי לכמעט 30 שקל בהתאם ליעד שנקבע במצעה לפני הבחירות. קצבאות הילדים לא גדלו, אך בפשרה עם האוצר נקבעה תוכנית החיסכון לכל ילד ובמסגרתה המדינה מפקידה לכל ילד 50 שקל בחודש עד גיל 18 במסלולי חיסכון. מספר תאגידי המים אכן צומצם בחוק שעבר בחודש שעבר ל-30 במקום 56, וזוהי הצלחה חלקית.

בסוגיית הדיור הציבורי ההצלחה נרשמת אמנם לזכות שר השיכון היוצא יואב גלנט ושר האוצר משה כחלון, אך בתמיכה ועידוד של ש"ס ובמעורבות של סגן השר כהן. בשבוע האחרון של דצמבר אישרה מועצת רשות מקרקעי ישראל החלטה שלפיה 7% מהדירות במכרזי מחיר למשתכן יוקצו לדיור ציבורי.

לעומת זאת, בתחום המיסוי של רכבי יוקרה ויהלומים לא נרשמו שינויים, כך גם לא שונה חוק הרווחים הכלואים שנחקק ב-2012. לא הורד המע"מ על מוצרי יסוד, לא הוטל מס על רווחי הון או על תיירות נכנסת. בשורה התחתונה ציון טוב והישגיות גבוהה, אם כי לא מעט בזכותם של שרים וחברי כנסת ממפלגות אחרות. עוד נקודה נגטיבית היא השימוש במשרד הדתות שבשליטת ש"ס למינויים של עשרות רבני ערים, רבים מהם מקורבי התנועה ומנהיגיה.