לאחר דחיית הטלת המכסים על סין: המשלחת האמריקנית מפזרת האופוריה

ציטוט מפי המשלחת האמריקנית לגבי שיחות הסחר מעיב על המסחר בשוקי העולם, דווקא בשבוע בו נרשמה התפתחות חיובית בין הצדדים • בוול סטריט המדדים יורדים בעד 0.7% לאחר פתיחה הססנית, בשוק המקומי המדדים רשמו תנודה חדה וננעלו בירידות של יותר מ-1%

נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום:  רויטרס / JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום: רויטרס / JONATHAN ERNST

המדדים המובילים בוול סטריט, באירופה וגם בשוק המקומי, רשמו בדקות האחרונות תנודה חדה מטה, וזאת, ככל הנראה, על רקע ציטוט של גורם בכיר במשלחת האמריקנית במסגרת שיחות הסחר מול הסינים, כאשר הדד-ליין לסיום הפסקת האש הולך ומתקרב.

בוול סטריט המדדים יורדים כעת בעד 0.7%, לאחר פתיחה הססנית, ומדד הפחד (VIX) מזנק בכ-5%. בשוק המקומי המדדים שירדו בעד 0.6% במרבית שעות המסחר, העמיקו את הירידות ומדד ת"א 35 נפל 1.2% בסיום יום המסחר.

בוב ליגטיזר (LIGHTHIZER), הממונה מטעם הנשיא טראמפ יחד עם שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין על קידום שיחות הסחר מול הסינים, אמר היום כי "יש עוד הרבה מה לעשות על מנת להגיע להסכם סחר מול הסינים". 

הציטוט מפי נציג המשלחת האמריקנית מגיע דווקא בשבוע בו המדדים בוול סטריט רשמו עליות על רקע האופטימיות שנרשמה סביב השיחות, ובעיקר נוכח ההתבטאות של הנשיא טראמפ בתחילת השבוע. הסבב הרביעי בין סין וארה"ב בסוגיית הסחר החל ביום שני השבוע, והאופטימיות הגיעה לשיאה כאשר הנשיא טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ידחה את העלאת המכסים הנוספת על סין שהייתה מתוכננת ל-1 במארס, התאריך שתוכנן לסיום הדד-ליין להפסקת האש. במידה והצדדים יחתמו על הסכם הדבר אולי יעצור את ההאטה החריפה בסחר העולמי ואף יתרום להאצה מחודשת במסחר במחצית השנייה של 2019. הנהנות העיקריות הגדולות מכך יהיו כמובן סין השווקים המתעוררים ואירופה שחשופה לשווקים המתעוררים הרבה יותר מארה"ב.

טראמפ הסביר בציוץ כי דחיית המכסים הגיע כיוון ששתי המעצמות "עשו התקדמות אמיתית ורצינית", עם זאת המסר מפי המשלחת האמריקנית בעת השיחות כעת, מצליח להרתיע את המשקיעים, שכן נראה כי ההתקדמות הרצינית למעשה לא מקרבת את הצדדים להשגת הסכם.