הפתרון לבעיית הפקקים? למסות את הטבת החניה לעובדים ולהכפיל את תעריפי החניה ב"כחול-לבן"

כך מציע למדינה ארגון "פיוצ'ר מוביליטי" בראשות אורי יוגב כחלק מהתוכנית למלחמה בגודש בכבישים • תעשיית ההיי-טק צפויה להיפגע מהמהלך; בכיר בהיי-טק: "עוד הצעה בשורה של הצעות שמטרתה להפוך את הנסיעה בכבישים ואת החניה בערים לפריבילגיה של בעלי הממון"

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

מדינת ישראל צריכה למסות את הטבת החניה לעובדים ולהכפיל - ויותר - את עלויות החניה העירוניות בחניות "כחול-לבן", כחלק מהמלחמה בגודש בכבישים. כך ממליץ ארגון FUTURE MOBILITY ישראל בהובלת אורי יוגב, לשעבר מנהל רשות החברות הממשלתיות.

הארגון טוען כי "מתן שירותי חניה היא הוצאה מוכרת למס עבור המעסיק, ופטורה ממס עבור העובד. מצב זה מפלה עובדים שאינם משתמשים ברכב פרטי ואינם מנצלים הטבה זו. חשוב לציין שזו ההטבה היחידה שאינה ממוסה - לעומת הטבות כגון ארוחות, שירותי הסעות, ביגוד שאינו נדרש לצורך התפקיד וכדומה אשר אינן פטורות ממס".

הארגון מציע "לקבוע ערך נורמטיבי לצורך מס למקום חניה, וזאת על פי מחירון לכל עיר ושני תעריפים לכל עיר (אזור ביקוש ואזור פריפריאלי). הצעה זו מתבססת על מסקנות הועדה הבין משרדית למיסוי ירוק (2008). על אף שהצעה זו אינה חדשה, היא רלוונטית כיום יותר מתמיד". על פי חישובי הארגון, ההכנסות למדינה הצפויות ממהלך זה עומדות על כ-500 מיליון שקל בשנה.

במקביל מציע הארגון פטור ממס לעובד עבור הוצאות תחבורה ציבורית. הארגון טוען כי "כיום העובדים משלמים מס על החזרי הוצאות נסיעה, לרבות שימוש בתחבורה ציבורית. מוצע כי הוצאה זו לא תחשב כהכנסה לצורכי מס לשם עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. פטור זה יכלול הטבת הסעות עובדים". 

הארגון טוען גם כי צריך ליצור מוטיבציה שלילית לנסיעה בכלי רכב פרטיים באמצעות הכפלת תעריפי החניה בכחול-לבן בערים הגדולות והפיכתם לתעריפי מינימום (במקום מקסימום), כך שכל רשות מקומית תוכל לבחור את המחיר המתאים לה מעל מחיר המינימום". הארגון מציע כי מהלך זה רק ברשויות בהן 50 אלף תושבים או יותר. על פי הצעת הארגון למדינה "תעריפים זולים מאוד בחניה ציבורית מעודדים את השימוש ברכב הפרטי, תוך שיוט ממושך בכביש על מנת להימנע מתשלום עבור חניון בתשלום".

על פי נתוני הארגון מחיר החניה המקסימלי הוא 6.2 שקלים (בתל-אביב), "מחיר הנמוך משמעותית מהמחירים בשוק החופשי". בערים אחרות, מחירי החניה אף נמוכים יותר (5.7 שקלים בירושלים ובאר-שבע, 5 שקלים בחדרה, 3.63 שקלים בנס-ציונה וכיו"ב).

בפיוצ'ר מוביליטי טוענים כי "המחיר המינימלי צריך להיות דומה למחירים הנהוגים בחניונים הפרטיים. במצב בו החניה בשפת הרחוב זולה מאשר חניה בחניונים, שיוט הינו הבחירה הרציונלית של הפרט. באופן קולקטיבי, מצב זה יוצר גודש תנועה, תאונות דרכים, בזבוז דלק, זיהום אוויר ואף משפיע על רמת החיים של הולכי רגל" לדעת הארגון בסוף התהליך יש ליישם את ההמלצות להפחית את מקומות החניה הנדרשים בעת בניית פרויקטים חדשים למגורים.

יצוין כי הצעה זו צפויה להיתקל בהתנגדות עזה מכיוון ארגוני עובדים, שעיקר בענף ההיי-טק שם מקובלת הטבת חניה. גורם בכיר בענף אמר כי זו "עוד הצעה בשורה של הצעות שמטרתה להפוך את הנסיעה בכבישים ואת החניה בערים לפריבילגיה של בעלי הממון באמצעות דחיקת ההמונים לתחבורה ציבורית לקויה".