12 דרכים לשחק את המשחק החדש

ותעשו את זה מהר, כי אין יצור נפתל ובוגדני מהרלוונטיות בעידן העכשווי

ורד רמון-ריבלין / צילום: רמי זרנגר
ורד רמון-ריבלין / צילום: רמי זרנגר

1. הקול שלה נשמע מרוסק בטלפון. היא אישה חזקה בדרך כלל, יצירתית ומצחיקה, אחת שמתאבדת על המשימות שלה. אבל לכל זה לא היה זכר בשיחה הזו. 'נראה לי שאני פורשת', היא הודיעה בחצי פה, 'נראה לי שנגמר. אני מרגישה שאני כבר לא רלוונטית'.

לפני למעלה מעשור כבר סיפרה שמיצתה, אבל המשיכה בתפקיד הבכיר רק כדי לא להיפלט החוצה ממעגל העשייה.

'השתגעת?' אמרתי לה, 'נפגשות עוד הערב'.

'די', היא אמרה לי, 'כבר אין לי כוח להתחרות, ויש שחקנים צעירים בשוק שמדברים שפה אחרת, ולקוחות מתלהבים מזה'.

'לא יקרה', אמרתי לה. 'נראה לך שאת הולכת לוותר? את הולכת ללמוד את כל הפיצ'רים הכי חדשניים שיש. את הולכת לעבוד בזה'.

2. מה זה אומר להיות רלוונטי?

בקהילה העסקית אתה רלוונטי כשאתה מאובזר במשאבים מדידים כמו כסף ויכולת להשפיע על מהלכים עסקיים. כדי להיות רלוונטי בתקשורת, לא תזיק לך פוזיציה שממנה תשפיע על סדר היום. רלוונטיות חברתית יושבת על היכולת להתניע רשת קשרים. אבל בעידן הנוכחי משמעות המושג כל כך התרחבה. אז עד כמה יש לך היכולת להזיז דברים? להיות רלוונטי זה להיות בתודעה, להיות גורם בקבלת ההחלטות של אחרים. והיום אתה יכול לעשות את זה גם בלי התפקיד הפורמלי שמישהו נתן לך.

3. כשאתה עיתונאי, ובטח כשאתה עורך, זה הופך להיות חלק בסיסי בעבודה שלך: להבין מה בתוך כל הבלגן הזה - רלוונטי.

כל חומר שאתה פוגש במהלך שגרת יומך, נופל לאחת משתי קטגוריות: אייטם או לא-אייטם. ואם יש לך את זה, תקלוט באינטואיציה את הסיפור. אפילו זה לבד יהפוך אותך לאדם רלוונטי. בשביל אנשים מסוימים. כי בסוף בסוף, מתחת להררי המלל, אנחנו בעיקר רוצים להיות שייכים.

ואיזה פחד זה להפסיק להיות. אני מריחה אותו ממרחקים, את הפחד הזה. אנשים יעשו כל מיני דברים כדי להמשיך להיות. והדברים האלה יתישו אותם, ולפעמים ירוששו אותם ולפעמים ייקח להם חיים שלמים לגלות שהם התאמצו להיות רלוונטיים לאחרים, ושכחו את עצמם.

4. שמתי לב שהרבה פעמים כשאנשים שאני מכירה עוזבים את התפקיד שלהם, ולכאורה מאבדים רלוונטיות, דווקא אז אני קובעת איתם קפה. יש לי ידיד שהיה עורך עיתון יוקרתי, ועכשיו הוא כבר לא. אחרי הרבה שנים על הגלגל, הוא ירד מהמסלול המהיר שעשה לו כזה כאב ראש, ועכשיו הוא בבית.

במחשבות שלי הדהדו הסיפורים שפרסמנו על בכירים שהתוודו שהם נרקבים בבית אחרי שהטלפון מפסיק לצלצל. אבל כשהתקשרתי, הופתעתי לשמוע אותו קליל ונינוח. מה זה כיף לו. כל השנים רעד מזה והנה, כששחרר את הטייטל, גילה שהיקום לא קורס לתוך עצמו. החיים ממשיכים, רק בפורמט אחר: בלי דד ליין. צריך להיות עיתונאי נרצע כדי להבין את זה. הוא אולי פחות רלוונטי לכל המהומה המופשטת הזו שנקראת 'האחרים', אבל הסתכלתי עליו: הוא ויתר עליהם, רק כדי להרוויח את עצמו חזרה.

5. להיות רלוונטי היום זה מתיש מאי פעם, אבל האפשרויות עצומות. הנה, מניחה פה 21 דרכים לשחק את המשחק החדש:

#הדבר הבסיסי הוא ללמוד שינוי. כי כל כך הרבה פעמים נגלה שעוד לא הספקנו לקלוט מה קורה והוא כבר השתנה. כששינוי הופך דרך חיים, הוא מייצר פחות התנגדות.

#ותראו מה קרה לדיבור. מישהו חימם אותו במיקרו. הבנת, כפרה, חיים שלי, אהבה שלי בלב? אז מה אם רק עכשיו הכרנו? נזרוק למחבת גם כמה אימוג'ים לוהטים (הו, הזילות של הלב האדום). תחמם את הדיבור, בנאדם.

#תכין סטורי מגניב, ואל תסתיר מאתנו כלום. עכשיו נזכרת לשמור על פרטיות, עכשיו? 2019, אחי. נפץ את השריון ההגנתי הזה. כל מה שהחזיק אותך אסוף, לא טוב לך עכשיו. כי זה זמן הספונטניות, והמגע הקרוב. תמו ימי הפורמליות.

#ואם עוד לא גילית מה מוזר אצלך, כדאי שתחפש טוב טוב. כי בלי המוזרות שלך, מה אתה שווה? אז חבק את הטוויסטים וההפרעות. מקסימום תגלה שמה שניסית להסתיר כל השנים, עכשיו הכי עובד בשבילך. האדם 'הנורמופת' - שסובל ממנות יתר של נורמליות - עבר זמנו. או כמו שאמר ויניקוט: 'דלים אנחנו, אם איננו אלא שפויים'.

#יצא לך לקרוא את מחקרי המוח העדכניים? אל תחמיץ, כי שם הכול קורה, וזה יעיף לך את המוח.

#והאימון שלך? אל תשכח לשבץ בלו"ז. אפילו הסבתות כבר נטשו את הכורסא, שברו את המסרגות ויצאו לרוץ בחוף.

#נקלענו לעידן שבו אנחנו רצים מתנשפים מהייפ להייפ, ואז מנסים להסדיר את הנשימה בסדנת מיינדפולנס שמפקסת אותנו על כאן ועכשיו.

#התרגלתם לתת לו לרדות בכם, לפרפקציוניזם? תפסיקו לתת. זה כבר לא משרת אתכם. פשוט תתחילו לעשות. אל תחשבו יותר מדי זמן, כי אין.

#תפסיקו לחשוב שאתם חייבים שמישהו ייקח אתכם לעבודה. אתם לא. כל יום אנשים בוראים מודלים חדשים להכנסות, מארגנים לעצמם עצמאות כלכלית, ובדרך גם ליבידו של רוקסטאר. וזה המעבד המשוכלל בלב ליבו של העידן החדש. הכול מסביב קורא לכם לממש את הפוטנציאל. הכול דוחף לשם.

#ואם אתם שבורים, מאוכזבים, פגועים? מעולם לא היה פשוט יותר למצוא איפה לפרוק את הכאב. במרחק לחיצה אתם שם, בקהילת האונליין שלכם.

#זה עידן עם מקדם חופש אדיר. כל אחד צריך רק לשאול את עצמו מה הוא יכול להביא לשולחן? מה הוא יודע לייצר כדי להקל במשהו חיים של אחרים. תעשו את מה שאתם הכי טובים בו, האימפקט כבר יקרה.

#העידן החדש ילמד אותך סוג חשיבה שונה לגמרי. תן לו, מה יכול לקרות. בואו נפנים: אפשר לפתור הרבה דברים לבד. נתקלתם בבעיה? איפשהו בעולם מישהו התמודד איתה קודם, ושם באיזה יוטיוב. כל מה שבא לכם - ללמוד סינית, קידום אתרים או רובוטיקה - הכול שם, להוט להדריך אתכם. אבל תעשו את זה מהר, אה? כי אין יצור נפתל ובוגדני מאשר הרלוונטיות בעידן החדש.

6. ומה קרה, בינתיים, להיא שרצתה לסגור את הבסטה ולפרוש? עכשיו היא עפה על סרטוני רשת, מתפרעת. חוגגת את עצמה ומתעדת בלי ברקסים, והעוקבים נערמים. מזמן לא נהנתה ככה. ולא, היא ממש לא סגרה את העסק. להפך! כי אתם יודעים מה קורה כשנהנים? גם הלקוחות רוצים. והיא כבר יודעת לקחת את זה משם.