שש קבוצות בינלאומית יתמודדו על הקמת שני קווי רכבת קלה נוספים בגוש דן

צמרת חברות התשתית הישראליות הגישו היום את מועמדויותיהן במסגרת שלב המיון המוקדם למכרז להקמה ותפעול של הקו הירוק והקו הסגול • המכרז, שיתפרסם במאי, מוערך בכ-15 מיליארד שקל - הגדול בתולדות המדינה • לצד הישראליות צפויות לגשת גם חברות מאירופה ומצפון אמריקה, עם נוכחות בולטת במיוחד לחברות מסין

מנכל הרכבת הקלה יהודה בר-און בקרון שהוצב בשדרות רוטשילד/ צילום: שלומי יוסף
מנכל הרכבת הקלה יהודה בר-און בקרון שהוצב בשדרות רוטשילד/ צילום: שלומי יוסף

סקטור חברות התשתית בבורסה בתל אביב מתמרק לקראת המאבק הגדול הבא: צמרת החברות הציבוריות הגדולות הצהירו היום על כוונתן להתמודד ביניהן במכרז הענק להקמת שני קווי הרכבת הקלה הבאים בגוש דן. החברות הן שיכון ובינוי, שפיר הנדסה, מנרב ואלקטרה, וגם קבוצת פז, קרן נוי, אקסלנס, הפניקס ואלייד קפיטל. החברות הגישו היום את מועמדויותיהן במסגרת שלב המיון המוקדם (PQ) למכרז להקמה ותפעול של הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה. 

למכרז, שיתפרסם במאי, צפויות לגשת גם חברות מסין, מאירופה ומצפון אמריקה, שבדומה לחברות הישראליות הגישו את מועמדויותיהן במסגרת שלב המיון המוקדם. היקפו הכספי של המכרז, מוערך בכ-15 מיליארד שקל - והוא הגדול בתולדות המדינה.

מפת רשת הרכבת הקלה / מקור: המרכז למיפוי ישראל
 מפת רשת הרכבת הקלה / מקור: המרכז למיפוי ישראל

במישור הבינלאומי בולטת עליית המדרגה בנוכחות הסינית: חברות סיניות שותפות בלא פחות משלוש קבוצות שונות. הראשונה היא CCCC, אחת מקבוצות התשתיות הגדולות בעולם, שזרוע שלה כבר מעורבת בהקמת נמל הדרום באשדוד. CCCC מתמודדת גם במכרז למכירת תחנת הכוח של חברת החשמל באלון תבור.

בקבוצת CCCC שותפה גם חברה סינית נוספת, בשם CHEC, ושטדלר (Staedler), יצרנית הרכבות השוויצרית.

קבוצה סינית שנייה כוללת את CREC, החברה הסינית המבצעת את עבודות המנהור של הקו האדום, שתתמודד במכרז יחד עם בומברדייה הקנדית, ספקית הקרונות של רכבת ישראל, ולצדן קרן נוי הישראלית, אקסלנס והפניקס.

חברות סיניות נמצאות גם בקבוצה שבהובלת שיכון ובינוי. מדובר בשותפויותיה של שו"ב לפרויקטים קודמים - CCECC, זכיינית פרויקט מנהרות הכרמל, ו-CRRC, ספקית הקרונות לקו האדום של הרכבת הקלה. בקבוצה שותפה גם אגד.

לצד הקבוצות הסיניות מתכוונות להתמודד במכרז גם החברות האירופיות המובילות בתחום התשתיות: מדובר בסימנס, השותפה בקבוצה הכוללת אל פז, אלייד ומנרב, באלסטום הצרפתית ושותפותיה אלקטרה ודן הישראליות וג'ון לאנג הבריטית, ובחברת כף הספרדית, עם שותפתה שפיר הנדסה. סימנס, נזכיר, כבר זכתה בעבר בזיכיון להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, במסגרת קבוצת MTS, אך הגישה תביעת פיצויים נגד המדינה לאחר שהזיכיון של הקבוצה בוטל.

קבוצת כף ושפיר מתמודדת גם במכרז להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים. לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי על החברה הספרדית מופעלים לחצים לפרוש מההתמודדות בירושלים בלחץ גופים פרו-פלסטיניים. עם החברות הבולטות שהתעניינו במכרז אך החליטו שלא לגשת אליו נמנות חברת סקודה הצ'כית וקבוצת היטאצ'י אנסלדו היפנית-איטלקית.

הקו הירוק והסגול הם פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנמצא כרגע בהליכי מכרז, וההשקעה הממשלתית בשניהם תוקצבה ב-30 מיליארד שקל. הקו הירוק, המרכזי מבין השניים, הוא מסילת רכבת באורך כולל של כ-39 קילומטרים מחולון ומראשל"צ להרצליה, שתעבור דרך תל אביב ותהיה תת-קרקעית לאורך רחוב אבן גבירול. לאורך הקו ייבנו 62 תחנות, מהן ארבע תת-קרקעיות. הקו הסגול מתוכנן לצאת מאזור תחנת הרכבת סבידור מזרחה לבית החולים שיבא בתל השומר, ושם להתפצל לשתי שלוחות, שלוחה דרומית לצומת בני עטרות, ושלוחה צפונית לגבעת שמואל. אורכו הכולל של הקו יהיה 28 קילומטרים, לאורכו ייבנו 43 תחנות וההשקעה הכוללת מוערכת בכ-6 מיליארד שקל.

בניגוד למכרז שפורסם בזמנו להקמת הקו האדום, שהיה במודל BOT (בדומה לכביש 6), המכרז הנוכחי הוא במודל של PFI (בדומה לכביש 431), וההבדל העיקרי הוא שהזכיין אחראי על גביית דמי השימוש בקו.