איטליה מצטרפת לטרנד ההכנסה הבסיסית. איך זה ייגמר הפעם?

מ-6 במארס יוכלו מובטלים ופנסיונרים מתחת לקו העוני להגיש בקשה לקבל הכנסה חודשית תמורת הצהרה שהם "מוכנים לעבוד באופן מיידי"

רה”מ איטליה קונטה / ולואיג’י די מאיו עם הכרטיס הצהוב
רה”מ איטליה קונטה / ולואיג’י די מאיו עם הכרטיס הצהוב

הממשלה האיטלקית תחל השבוע בניסוי כלכלי חסר-תקדים, שמעורר עניין ברחבי העולם, כשתיזום חלוקת הכנסה בסיסית למיליוני מובטלים, פנסיונרים ועניים, בניסיון להוציא אותם ממעגל האבטלה, להמריץ את הכלכלה המקרטעת במדינה ולשפר את רמת החיים של השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות. ההבטחה ל"הכנסה אזרחית", כפי שהיא מכונה באיטליה, עמדה בלב הקמפיין של תנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית השותפה לממשלה הנוכחית ברומא, ועוררה התנגדות עזה בבריסל בשל עלותה הגבוהה, אך ביום רביעי הקרוב תצא לדרך באופן רשמי.

מה-6 במארס יוכלו מובטלים ופנסיונרים הנמצאים מתחת לקו העוני באיטליה להגיש בקשה לקבל את הכרטיס הצהוב - שנראה כמו כרטיס אשראי וניתן גם להשתמש בו ככזה - באמצעות אתר אינטרנט ייעודי או באמצעות בקשה בדואר.

תנאי הקבלה

תנאי הקבלה, בשלב זה, הם הכנסה שנתית משפחתית של מתחת ל-780 אירו בחודש (כ-3,400 שקל), אי-בעלות על נכסי נדל"ן נוספים מלבד הדירה המשפחתית והון עצמי של פחות מ-6,000 אירו, לצד הצהרה כי מבקש הכרטיס "מוכן לעבוד באופן מיידי". הכרטיס, שיינתן לבודדים או ל"יחידה משפחתית", ייטען בסכום חודשי של בין 500 ל-780 אירו. עלות היוזמה יוצאת הדופן היא יותר מ-8 מיליארד אירו בשנה, בשלב ההתחלתי.

"אנחנו נזריק 8 מיליארד אירו לכלכלה האמיתית מדי שנה, ואנשים יוכלו להוציא אותם (כראות עיניהם)", אמר לואיג'י די-מאיו, המכהן כשר לפיתוח כלכלי. ביחד עם ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, חשף המנהיג הצעיר (32) בחודש שעבר את הכרטיס, וציין כי הוא יחולק לכ-3 מיליון איטלקים. "זהו יום היסטורי", אמר קונטה, והוסיף "אני מקווה כי מדינות אחרות ילמדו מאיטליה בתחום זה".

את ההשראה ליוזמה היוצאת-דופן קיבלה תנועת חמשת הכוכבים מניסוי בהכנסה בסיסית שהתקיים בשנתיים האחרונות בפינלנד ושעורר עניין רב בקרב כלכלנים משמאל ומימין, לצד תוכניות אירופיות קיימות להכנסה מינימלית.

הניסוי הפיני כלל חלוקת הכנסה בסיסית של 560 אירו בחודש למובטלים, במקום התניית דמי אבטלה בהתייצבות בלשכות עבודה ובנכונות ללכת לראיונות עבודה. עם זאת, היוזמה האיטלקית אומצה עוד לפני שפורסמו תוצאות חלקיות של הניסוי, שלפיהן לא נרשמה עלייה בתעסוקה של מי שקיבלו את ההכנסה הבסיסית.

התנגדות בבריסל

עלותה של היוזמה, לצד המסר שהיא משדרת לציבור, עוררו ביקורת חריפה בבריסל - שהתנגדה להעמקת הגירעון האיטלקי שנועדה בחלקה כדי לממן אותה, וגם בקרב תעשיינים באיטליה עצמה. "בהתחשב בכך שההכנסה החציונית באיטליה של צעירים מתחת לגיל 30 עומדת על 830 אירו, מענק של 780 אירו מדי חודש יכול להרתיע צעירים מלחפש עבודה", אמר נציג התאגדות תעשיינים באיטליה.

כחלק מהתוכנית החדשה, חברות שיעסיקו בעלי כרטיס "הכנסה אזרחית" יחויבו בתשלומי רווחה מופחתים, שאותם תסבסד הממשלה. אם בעלי הכרטיס יסרבו לעבוד למרות שקיבלו שלוש הצעות עבודה, זכאותם יכולה להישלל אחרי כשנתיים. על אף שהתוכנית מוגבלת לשנה וחצי, תושבים יוכלו לבקש את הכרטיס מחדש לאחר חודש הפסקה בלבד.

היוזמה הייתה חלק מהמצע הפוליטי של תנועת חמשת הכוכבים, אך עמדה במרכז מחלוקת בינה לבין מפלגת "הליגה", שאיתה הקימה קואליציה. מנהיג "הליגה", מתאו סלביני, לא השתתף בהשקת היוזמה. היא נועדה להוריד את שיעור האבטלה הגבוה באיטליה (10%), ואת שיעור העוני (כ-8%, קרוב לחמישה מיליון תושבים). באתר האינטרנט של התוכנית החדשה ( https://www.redditodicittadinanza.gov.it/ ) נכתב: "מתקשה באופן זמני למצוא עבודה? ההכנסה האזרחית מסייעת להכשיר אותך לעבודה הבאה, על ידי תוספת להכנסה של משפחתך".