עמיר בירם | בלעדי

מערב ראשל"צ קורצת ליזמים: קרן JTLV ורוגובין רכשו קרקעות ב-173 מיליון שקל

אזור התעסוקה העתידי במערב ראשל"צ, מתחם האלף, מתמלא בחברות מובילות • ל"גלובס" נודע, כי שני מכרזים ששיווקה העירייה לבניית 110 אלף מ"ר נסגרו לאחרונה בהצלחה • ראש העיר, רז קינסטליך: "המתחם ישנה את המצב הנוכחי שבו אין בניין משרדים אחד יפה בעיר"

עמיר בירם/ צילום: אייל פרידמן
עמיר בירם/ צילום: אייל פרידמן

תוספת נאה לקופת עיריית ראשל"צ מארנונה עסקית: שני מכרזים שפירסמה החברה הכלכלית העירונית לשיווק קרקעות במתחם האלף במערב העיר, הסתיימו בהצלחה, כך נודע ל"גלובס". קרן הנדל"ן JTLV שבבעלות עמיר בירם ואריאל רוטר, בשיתוף היזם הירושלמי יהודה רחמים, זכו במשותף בקרקע תמורת 118 מיליון שקל. מדובר בקרקע המיועדת להקמת פרויקט מסחר ותעסוקה בהיקף 75 אלף מ"ר, שהחברות יהיו שותפות בו באופן שווה. במכרז נוסף להקמת פרויקט תעסוקה ומסחר בהיקף קטן יותר של 35 אלף מ"ר, זכתה חברת רוגובין, תמורת 55 מיליון שקל.

פרשקובסקי, אמות ודיסקונט כבר שם

היזמים שנכנסים למתחם האלף, מצטרפים לשורה של חברות נדל"ן שכבר זכו במכרזים קודמים וכבר החלו בעבודות להקמת פרויקטים לתעסוקה ומסחר. ביוני 2018 זכתה חברת פרשקובסקי במכרז לרכישת קרקע במתחם האלף המיועדת להקמת פרויקט תעסוקה ומסחר בהיקף 53 אלף מ"ר תמורת 81.5 מיליון שקל. בנוסף זכתה גם חברת אמות השקעות במכרז לרכישת קרקע המיועדת להקמת פרויקט תעסוקה ומסחר בן 19 אלף מ"ר תמורת 30 מיליון שקל. בעבר זכו במכרז לרכישת קרקע סמוכה, קבוצה הכוללת את דיסקונט, ויזה כאל ומרכנתיל.

קרן JTLV שבבעלות בירם ורוטר, שמשקיעה בפרויקטים כמו מתחם היקב בראשון לציון וכיכר אתרים בתל אביב, גייסה לאחרונה 650 מיליון שקל לקרן נוספת שתיקרא JTLV2 ותעסוק בעיקר ברכישת נדל"ן מניב. שותף מנהל נוסף בקרן זו הוא שלמה גוטמן, לשעבר סמנכ"ל במגדל ביטוח ומשנה למנכ"ל הפניקס. העסקה במתחם האלף היא ההשקעה הראשונה של הקרן החדשה לאחר הגיוס האחרון.

הקרקעות לבנייה למגורים - בידיים פרטיות

מתחם האלף, ממוקם ממערב לנתיבי איילון, עם גישה לכביש 20 וכביש 431, כמו גם לתחנת הרכבת משה דיין. בנוסף, נמצא המתחם במפגש של שלושה קווי הרכבת הקלה העתידית שמפותחת בימים אלה בגוש דן. במתחם מתוכננים 1.75 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, 5,500 דירות ו-120 דונם שישמשו לפארק. מחצית מעתודות הקרקע במתחם שייכות לעיריית ראשון-לציון ומחציתן לבעלי קרקע פרטיים. במתחם החדש מתוכננים לגור 22 אלף תושבים, וצפויים לעבוד בו כ-100 אלף בני אדם. יצויין כי בעוד שהמתחמים לתעסוקה ומסחר הם בידי העירייה, הקרקעות למגורים שייכות לגורמים פרטיים, כך שלא ניתן לדעת מתי הבנייה למגורים תתקדם.

ראש העירייה רז קינסטליך, אמר היום ל"גלובס" כי "אנחנו בדרך להיות העיר השלישית בגודלה בישראל והמטרה שלי היא שהתושבים יעבדו בראשון לציון. זה נכן שאני בעד לייצר גם עוד יחידות דיור, אבל קודם כל אני מעודד תעסוקה כדי שתושבי העיר לא ייאלצו לנסוע כל בוקר לערים אחרות כדי לעבוד" לגבי אזור התעשייה הישן של העיר, המאופיין בתעשייה ומבנים ישנים הוסיף קינסטליך כי, "זה נכון שבראשון לציון אין בניין משרדים יפה אחד. לכן במקביל למתחם האלף, אנחנו מקדמים תב"ע חדשה שמוסיפה זכויות בנייה משמעותיות למגרשים באזור התעשייה הישן, כך שלבעלי המגרשים יהיה משתלם להרוס את הישן ולבנות בנייני משרדים חדשים. עובדתית יזמים מאמינים גם באזור התעשייה ישן, ולראיה שגזית גלוב מקימה היום 50 אלף מ"ר משרדים ליד הסינמה סיטי".

בראיון שנתן מנכ"ל פרשקובסקי חיים קראדי ל"גלובס" בדצמבר האחרון, השיב קראדי לשאלה האם אינו חושש מהצפה בשטח משרדים בראשל"צ: "ראשון-לציון זה לא תל-אביב. אין בה עשרות רבות של בניינים ומיליוני מ"ר. אין הרבה בניינים בשיעור קומה בראשון-לציון. זאת עיר של קרוב ל-300 אלף תושבים. ואין בה כמעט משרדים ראויים או מתחם משרדים דומיננטי כמו עזריאלי חולון למשל שעובד יפה. החלטנו ללכת על זה מתוך רצון לפזר סיכונים ולהגדיל את העוגה".