הדירוג והקומבינה: גורלו הפוליטי של האיש החזק של נתב״ג יוכרע היום

פנחס עידן, פעיל ליכוד ותיק ויו״ר ועד העובדים בנתב״ג, לא התפטר בזמן הנקוב בחוק ודרגתו הורדה באופן מלאכותי כדי לאפשר לו להתמודד בפריימריז של המפלגה • משרד המשפטים הודיע על הסתייגות מהמהלך • ועדת הבחירות תכריע היום

פנחס עידן צילום: דוברות ההסתדרות
פנחס עידן צילום: דוברות ההסתדרות

היום (ג׳) יתקיים בפני ועדת הבחירות בראשות השופט העליון חנן מלצר דיון במועמדותו של יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, במקום 19 ברשימת הליכוד לכנסת.

מתשובת משרד המשפטים שהוגשה אתמול לוועדת הבחירות, עולה כי עידן נמצא בבעיה.

עובדי מדינה בדירוג בכיר אמורים להתפטר ממקומות העבודה שלהם בתאריך המוגדר בחוק ונגזר כתוצאה ממועד הבחירות. במערכת הבחירות הנוכחית, היו אמורים כל עובדי המדינה להתפטר עד ל 6 בינואר 2019, אולם עידן אשר עובד ברשות שדות התעופה (תאגיד שהוקם על פי חוק ולכן עובדיו נחשבים עובדי מדינה) המתין עד אחרי תוצאות הפריימריז בליכוד שנערכו כחודש לאחר מכן.

כדי לגבור על הקושי בכך שלא התפטר בזמן, הורדה דרגתו התעסוקתית של עידן מן הדרגה הבכירה 30 לארבע דרגות פחות, דרגה 26, עם תיקון מעמדו לאחור, כאילו כבר לפני ה 6 בינואר 2019 דרגתו הונמכה. מהלך זה בא להצדיק את העובדה שהוא לא התפטר במועד, כיוון שאם דרגתו היתה נמוכה במועד הרלבנטי, הרי שלא היה נחשב לבכיר החייב להתפטר.

בדיון שיתקיים היום אחר הצהריים בפני השופט מלצר, מיוצג עידן על ידי עו"ד עמית חדד (שהוא גם עורך דינו של נתניהו בענייניו הפליליים) ואת הליכוד מייצג עו"ד אבי הלוי. עו"ד יונתן ברמן, סגן בכיר במחלקת הבג"צים ועו"ד קובי עבדי, ממחלקת הבג"צים, הכינו את תשובת משרד המשפטים,ממנה עולה כאמור שהמדינה סבורה שהוא לא יוכל להתמודד.

פנחס עידן נחשב לאחד המועמדים המסקרנים בליכוד, שכן הוא מחובר לוועדי העובדים החזקים במשק, הוא חלק מקבוצתו של השר חיים כץ, גדעון סער, אתי עטיה ומיכל שיר, קבוצה אשר נתניהו רואה בה כמעין אופוזיציה פנימית בליכוד. עורך הדין של הליכוד אבי הלוי אמנם מגן על מועמדותו של עידן, אך יש להניח שאם ייפסל, לא יזילו דמעה בבלפור.

בתשובת משרד המשפטים לועדת הבחירות נכתב כי מטרת סעיפי החוק המחייבים התפטרות עובדי מדינה היא "כדי לשמור על אופיו הניטרלי והא-פוליטי של השירות הציבורי ומשרתי הציבור הנמנים בו... בפסיקת בתי המשפט הובהר כי המסגרת הנורמטיבית נותנת עדיפות לעיקרון הניטרליות של השירות הציבורי, על פני הזכות לבחור ולהיבחר, כאשר האיזון הראוי הוא הצבת הברירה בידי עובד הציבור האם להתפטר ממשרתו"

בדיוק לפני 4 שנים, רצתה עובדת בכירה של רשות השידור, צגה מלקו, להיות ברשימת כולנו לכנסת אך מאחר ולא התפטרה בזמן מרשות השידור, היא נפסלה.

בתשובת משרד המשפטים הם מציינים כי הם פנו לרשות שדות התעופה לשם קבלת הסברים בנוגע להורדת עידן ב 4 דרגות. "במענה לפניית משרד המשפטים נאמר שאין לעידן תפקיד חדש (אחרי שהורדה דרגתו; ט"ש).

"הורדתו של מר עידן בדרגה אינה משקפת שינוי כלשהו בתפקידו בפועל במסגרת התאגיד.. להורדתו בדרגה אין משמעות של העברה מתפקיד".

עוד מציינים במשרד המשפטים שלא הצליחו להבין מרשות שדות התעופה ומעידן את התמונה העובדתית המלאה לצורך גיבוש עמדתם. "אולי השלמת הנתונים על ידי יו"ר ועדת הבחירות תסייע להבהיר את התמונה" הם כותבים "מה מהות ההורדה בדרגה, האם זה שינוי בתפקיד והאם זו פעולה הפיכה".

לאחוז את החבל בשני קצותיו

במשרד המשפטים גם רומזים שיש קושי עם עצם הורדת הדרגה. "זה נעשה לבקשתו, ביום אשר בו נדרש להתפטר כתנאי להתמודדותו. על פני הדברים, אישור מהלך זה עלול להוביל למצב בו עובדי ציבור בכירים, לא יצטרכו לבחור אם להתמודד או להמשיך בתפקידם, אלא יוכלו לרדת בדרגה לתקופה מוגבלת בזמן ובכך לאחוז את החבל בשני קצותיו".

משרד המשפטים גם מזכיר שעם ההודעה על מערכת הבחירות שלחו ביום 30 בדצמבר 2018 מנציבות שירות המדינה תזכורת "ברחל בתך הקטנה" לכל עובדי המדינה כי עליהם להתפטר עד להיום 6 בינואר 2019, כולל.

"על רקע הנחיה זו, הכשרת מועמדות המתבססת על הורדת דרגה ושינוי תפקיד ערב המועד הקובע עשויה לעורר שאלות גם במישור עיקרון השוויון"

ובשורה התחתונה מסכמים במשרד המשפטים את עמדתם: "ככל שלא יינתן מענה לסימני השאלה העובדתיים... דומה כי קיים קושי באישור מועמדתו של פנחס עידן".