דרוש בייביסיטר: מה רוצות ה"מאמאזונות" ממנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס?

מאות עובדות באמזון שמכנות את עצמן "מאמאזונות" ינסו לשכנע את הנהלת החברה להקים מעון לילדים במשרדי החברה - בדומה לענקיות טכנולוגיה כמו אפל, פייסבוק וגוגל

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts

מאות אימהות שעובדות באמזון יוצאות בקמפיין במטרה לשכנע את מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס, לספק מעון לילדים במשרדי החברה, כפי שנהוג בחברות טכנולוגיה אחרות, כמו אפל, מיקרוסופט, פייסבוק וגוגל, כך דווח בבלומברג. מטרת מעון מסוג זה היא לספק גיבוי להורים בימים בהם המסגרות הרגילות נסגרות או במקרים לא צפויים אחרים. הפרקטיקה מתחילה להתפשט גם מעבר לחברות טכנולוגיה, כשבשנה שעברה סטארבאקס החלה להציע את ההטבה לעובדיה.

במסגרת הקמפיין, קבוצת האמהות אספה דוגמאות שמוכיחות כי חוסר במסגרת כזו פוגע בקריירה ובקידום של נשים מוכשרות. בין היתר מנהלת העידה שקולגות רבות שלה פרשו מאחר שלא הצליחו למצוא מסגרת מתאימה לילדיהן, ומגייסת העידה כי נשים בכירות עוזבות את החברה עבור חברות אחרות שמציעות תמיכה רבה יותר להורים עובדים.

האימהות שמובילות את הקמפיין משתייכות לקבוצה של 1,800 עובדות אמזון המכנות את עצמן "מאמאזונות" (Momazonians), והן צפויות להיפגש עם מנהלים בכירים בחברה בשבועות הקרובים. בין היתר הן צפויות לבקש ממשאבי האנוש בחברה להתחיל לאסוף מידע על האתגרים איתם מתמודדים הורים במציאת סידור לילדים, באמצעות ראיונות עם עובדים חדשים ועובדים שעוזבים.

קריסטי קולטר, שעבדה באמזון במשך 12 שנים אמרה לבלומברג כי "כולן רוצות להעמיד פנים שהן ממש קשוחות ושאין להן צרכים אנושיים. את לא רוצה להיות זו שתבוא ותגיד 'אני אמא עם ילדים ויכול להיות שאני לא מסורה אך ורק לקריירה שלי, כמו כל האחרים'. במקום זה כולן מנסות להיטמע בתרבות הזו שנשלטת על ידי גברים". קולטר הוסיפה כי מנהלים רבים באמזון נשואים לנשים שלא עובדות.

גם עובדים ועובדים לשעבר נוספים אמרו לבלומברג כי הדרישות בחברה מביאות לכך שגברים שנשותיהם לא עובדות מתקדמים לעמדות הנהגה, ונשים לעומתן לא מתקדמות, או עוזבות את החברה. העובדים אף העידו כי חלק מהאימהות בחברה מנסות להצניע את האימהות שלהן כדי שלא תפגע בהן. חלקן לא מזכירות את ילדיהם בזמן העבודה ולא מקשטות את השולחן שלהן בתמונותיהם כדי לא להיות מתויגות כ"אמהות מוסחות" שלא יכולות להתמודד עם פרויקטים חשובים. אחרות מנסות לא להיות הראשונות שעוזבות את העבודה, גם אם המעון בו הילד שלהן נמצא עומד להיסגר, ועוד. אחת האימהות העידה כי מאחר שהייתה לה האפשרות לעבוד מהבית, ביתה הפך לסוג של מעון עבור אימהות אחרות בחברה ללא האפשרות הזו, שנהגו להביא את ילדיהן לביתה בימים בהם מסגרות נסגרו בשל שביתת מורים או שלגים.

אמזון הצהירה בתגובה לדיווח כי היא מספקת הטבות משמעותיות ל-250 אלף עובדיה בארה"ב, בהן הטבות בתחום שירותי הבריאות מהיום הראשון לעבודה, חופשת לידה גמישה להורים טריים והנחות ברישום למעונות. "כשאנחנו יוצרים את ההטבות לעובדים, אנחנו מתמקדים במאמצים שיוכלו לסייע למספר העובדים הגדול ביותר, ועובדים בשיתוף פעולה עם עובדינו כדי לוודא שההטבות האלו יעניקו להן תמיכה משמעותית" נמסר מהחברה.

מקורות שבקיאים בדיונים הפנימיים באמזון מסרו לבלומברג כי בזוס לא ישתכנע בקלות להעניק הטבות רק בגלל שהן יסייעו לצוות. הם אמרו כי הוא חסכן בצורה ידועה לשמצה, ובין היתר מתעקש שעובדים יטוסו במחלקת תיירים בנסיעות עבודה, ולא מאשר להעניק לעובדים ארוחות בחינם כפי שנהוג בחברות טכנולוגיה אחרות. במקום זאת באמזון מחלקים בננות בקיוסקים קטנים ברחבי הקמפוס. לכן, טענו המקורות, כי דרך אפקטיבית יותר להשגת המטרה של האימהות תהיה לטעון שכדאי לפתוח מעון במשרדים מאחר שהמצב הקיים פוגע בשורת הרווח של החברה, בשל הגברת עלויות גיוס העובדים.

עובד שהשתתף לפני מספר שנים בקמפיין כדי לשכנע את אמזון לסייע במימון ניתוח לשינוי מין לעובדיה הביע טענות דומות, ואמר כי מחלקת משאבי האנוש הציעה למובילי הקמפיין להפסיק לטעון שהסיוע יהפוך את מקום העבודה למכיל יותר, ובמקום זאת להדגיש שהוא יחסוך כסף עבור החברה מאחר שעזרה במימון הניתוח עולה פחות מגיוס מהנדס בכיר. אמזון אמרה בתגובה כי "זו מעולם לא הייתה החלטה שנגעה לכסף, מה שהנחה אותנו היה לעשות את הדבר הנכון עבור עובדינו".

התחרות על עובדים בחברות הטכנולוגיה גדולה, והביאה לכך שההטבות לעובדים הפכו לכלי גיוס ושימור עובדים. ההטבות שאמזון כן מעניקה היום להורים נוגעות בעיקר להורים טריים, כמו האפשרות לקחת חופשת לידה בתשלום בבת אחת או לחלק אותה לאורך זמן, האפשרות לחלוק אותה עם בן או בת זוג גם אם הוא לא עובד של אמזון, אפשרות לעבוד במשרה חלקית עד שמונה שבועות אחרי הלידה, והחזרים לאימהות שנוסעות לעבודה על הוצאות העברת חלב האם.