יבמ תובעת 185 מיליון שקל מכיל על הפסקת פרויקט ההרמוניזציה: "התקבלה בחופזה משיקולים זרים"

ענקית המחשוב הגישה כתב הגנה ותביעה נגדית, לאחר שכיל הגישה נגדה תביעה בהיקף של 1.1 מיליארד שקל בדצמבר האחרון • כיל האשימה את יבמ כי ביצעה את פרויקט ההרמוניזציה באופן כושל • כיל החליטה ב-2016 להפסיק את הפרויקט, ורשמה בגינו מחיקה חד-פעמית של כ-282 מיליון דולר

יוחנן לוקר, יו"ר כיל / צילום: איל יצהר
יוחנן לוקר, יו"ר כיל / צילום: איל יצהר

ענקית המחשוב IBM הגישה כתב הגנה ותביעה נגדית נגד כיל  בגובה של כ-185 מיליון שקל. זאת, לאחר שכיל הגישה תביעה בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל (300 מיליון דולר) נגד IBM בתחילת דצמבר האחרון.

כיל החליטה במהלך 2016 להפסיק את פרויקט ההרמוניזציה (איחוד מערכות המחשוב והמידע של החברה), שאותו הובילה IBM, ורשמה ברבעון השלישי באותה שנה מחיקה חד-פעמית בהיקף של כ-282 מיליון דולר.

בתביעה שהוגשה האשימה החברה את IBM  כי כל אחד משלבי הפרויקט בוצע על-ידי IBM באופן כושל, ולכן הם גרמו לכך שהמערכת שנמסרה לבדיקת כיל באפריל 2016 הייתה בלתי יציבה, בלתי אינטגרטיבית ובלתי פונקציונלית.

"הדברים הגיעו עד כדי כך ש-IBM הציעה להעלות לאוויר מערכת בלתי מוכנה בעליל, ובכך לסכן את החברה ואף להעמידה בסיכון של קריסה ממש, דבר שיצר משבר אמון בין הצדדים. לאור כל הדברים האלה, כיל איבדה את האמון ביכולתה של IBM ליישם את המערכת בכלל, ובפרק זמן קצוב ובתקציב בר-קיימא בפרט", נכתב בתביעת כיל.

כעת, כאמור, הגישה IBM כתב הגנה ותביעה נגדית, שבמסגרתה טוענת החברה כי מכתב התביעה של כיל עולה "באופן ברור כי הפרויקט הופסק מטעמים שאינם קשורים ב-IBM, בטיבו של הפרויקט או בטיב עבודתה של IBM. מן המסמכים עולה כי הפרויקט הופסק בשל מצבה של כיל והשינוי שחל במשק. דירקטוריון כיל הזדרז להפסיק את הפרויקט, למרות שלא הייתה כל דחיפות אובייקטיבית לעשות זאת, וניתן היה לבצע בדיקה מסודרת של האלטרנטיבות השונות, ובכלל זה להיוועץ ב-IBM ולבחון את החלופות הקיימות".

לטענת IBM, המטרה העיקרית של כיל הייתה לחסוך כסף. "ההחלטה על הפסקת הפרויקט התקבלה בחופזה, בפזיזות, בשל שיקולים זרים ושלא בתום-לב ובדרך מקובלת. לכל הפחות היה מצופה מכיל לפנות ל-IBM טרם הפסקת הפרויקט, להתייעץ עמה ולבחון עם IBM חלופות אפשריות להמשך הפרויקט".

על פרויקט ההרמוניזציה הוחלט בכיל במהלך 2012, זמן קצר לאחר שסטפן בורגס נכנס לתפקידו כמנכ"ל החברה. בורגס עזב את החברה במהלך 2016, והוחלף על-ידי אשר גרינבאום, שכיהן כממלא-מקום המנכ"ל עד למאי 2018. אחת ההחלטות הראשונות שגרינבאום קיבל הייתה להפסיק את פרויקט ההרמוניזציה, ובמקביל גם להפסיק את פרויקט מכרה האשלג של החברה באתיופיה, שבגינם רשמה החברה מחיקה חד-פעמית גדולה בהיקף של 484 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2016.

ב-IBM טוענים עוד כי לאחר סיום הפרויקט "חשבוניות רבות שנשלחו לכיל לא שולמו על-ידיה. IBM וכיל קיימו מפגשים בנושא ואף ניסו להגיע להסכמות בנוגע לסכומים לתשלום, אולם כיל התחמקה מלשלם את החשבוניות שנותרו".

שני הצדדים אף פנו להליך גישור, שאותו ניהל השופט (בדימוס) עמירם בנימיני, ואולם, טוענים ב-IBM, כיל עצרה את ההליך בפתאומיות ומיהרה להגיש תביעה נגד החברה. 

מכיל נמסר בתגובה: "אנו שוללים מכל וכל את הטענות וסומכים את ידינו על החלטות בית המשפט".