הרב הראשי דוד לאו: בדיקות DNA נעשות רק באופן וולונטרי וללא כפייה כדי לסייע באימות יהדות

העימות בסוגיית בדיקות ה-DNA לעולים מהארצות דוברות הרוסית מסרב לגווע • ישראל ביתנו בתגובה: "מצער לשמוע שנשיא בית הדין הגדול, שממרום תפקידו צריך לראות לפניו את קירוב הלבבות ואחדות העם, מודה אף הוא כי בישראל מתקיימת אפליה נגד קהילת העולים מבריה"מ לשעבר"

הרב דוד לאו, נשיא בית הדין הרבני הגדול /  צילום: סיון פרג'
הרב דוד לאו, נשיא בית הדין הרבני הגדול / צילום: סיון פרג'

העימות בסוגיית בדיקות ה-DNA לעולים מהארצות דוברות הרוסית מסרב לגווע. זה החל בדרישתו של אריה דרעי, מנהיג ש"ס, לקבל גם את משרד הקליטה בממשלה הבאה, שכן משרד זה הפך "רוסי", והשפה במסדרונות היא רוסית. "לא מטפלים בעולים מארצות מוצא אחרות", טען דרעי. ח"כ אביגדור ליברמן הגיב בהאשמה כי רק עולי רוסיה עוברים בדיקות DNA להוכחת יהדותם. ח"כ יאיר לפיד הצטרף ודרש את התנצלות דרעי, אף שדרעי עצמו לא התייחס לבדיקות.

הפרשה נעוצה במדיניות פרטנית הנהוגה ברבנות הראשית. הרב הראשי דוד לאו התייחס לכך היום (ד') והבהיר כי הבדיקות לא נכפות אלא רק מסייעות למי שמבקש להוכיח את יהדותו, כלומר לטענתו הן וולונטריות.

לדבריו, במקרים בודדים קורה לא פעם שיש מי שטוען כי הוא יודע שהוא יהודי, אולם אין בידיו את המסמכים המאשרים את דבריו, או לחלופין מוצאים סתירה בדבריו. במקרה כזה עשוי בית הדין הרבני להציע לו לעבור בדיקה שתחזק את טענתו, אולם מעולם לא נכפה על אף אדם לעבור אותה.

מישראל ביתנו נמסר בתגובה: "מצער לשמוע שנשיא בית הדין הגדול, כבוד הרב דוד לאו, שממרום תפקידו צריך לראות לפניו את קירוב הלבבות ואחדות העם, מודה אף הוא כי בישראל מתקיימת אפליה נגד קהילת העולים מברית-המועצות לשעבר. מבחינת הממסד הרבני, הקהילה הגדולה הזו - שאין מחלוקת על תרומתה האדירה לחברה בישראל ולמדינת ישראל - היא בבחינת 'חשודה מראש' ביהדותה. אין ממש באמירתו של הרב לאו כי לא כופים בדיקות DNA. 'ההרשאה' כדבריו לבצע אותה היא תנאי משפיל ופוגעני, מכיוון שבפועל מי שלא מסכים 'מרצונו' לבצע אותה, מסרבים לרשום אותו כיהודי".

העימות הזה בין דרעי וליברמן מסייע פוליטית למפלגותיהם הנמצאות בקושי אלקטורלי לפי הסקרים, אך בשני הצדדים הכחישו כי מדובר בעימות יזום ומתוכנן.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, מסר: "הפניית יוצאי ברית-המועצות לבדיקת DNA להוכחת יהדותם היא חתירה תחת יסודותיה של מדינת ישראל. הפניית יוצאי ברית-המועצות לבדיקות DNA להוכחת יהדותם זו פגיעה ביהדות עצמה. אין לזה שום מקום במדינת ישראל - לא במשרד הפנים ולא בבתי הדין הרבנים. יש להצטער על כך שגופים רשמיים במדינת ישראל מסרבים להכיר בנס קיבוץ הגלויות, ומערימים קשיים על העולים שהגיעו לכאן כיהודים ומבקשים להיות חלק מהעם היהודי.

"מפניות רבות שמגיעות אל 'עתים' אנו רואים כיצד רף החשדנות בממסד הדתי ממשיך לעלות, ואזרחי ישראל נדרשים להביא ראיות והוכחות, שאיש לא היה אפילו חולם לבקש בעבר. עם ישראל שרד אלפי שנים בלי בדיקות DNA להוכחת דם 'כשר'. טוב היה אם שר הפנים אריה דרעי ובתי הדין הרבניים היו מבטלים לאלתר מדיניות זו ומתנצלים בפני אזרחי ישראל יוצאי ברית-המועצות".