המחלקה הערבית של תאגיד השידור לא תעבור לירושלים

ל"גלובס" נודע כי המחלקה צפויה לעבור באופן זמני לת"א, ומשם, לאחר כמה חודשים, למשכן קבוע שיכלול גם אולפן שידור בחיפה • לטענת העובדים, הדבר מנוגד לחוק השידור הציבורי, שקבע כי מרבית שידורי התאגיד יעברו לבירה

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

המחלקה הערבית של תאגיד השידור הציבורי "כאן" לא תעבור לירושלים. ל"גלובס" נודע כי המחלקה צפויה לעבור באופן זמני לתל-אביב, ומשם, לאחר כמה חודשים, למשכן קבוע שיכלול גם אולפן שידור בחיפה. לטענת העובדים, הדבר מנוגד לחוק השידור הציבורי, שקבע כי מרבית שידורי התאגיד יעברו לבירה. 

המעבר לירושלים, נציין, אמור היה להתרחש לפני כמה חודשים, אולם נדחה בשל עיכובים בהשלמת השיפוץ של הבניין. 

בסוף השבוע האחרון פנה ארגון העיתונאים לבית המשפט בבקשה לקבל צו מניעה שימנע הן את המעבר הזמני לתל-אביב והן את המעבר הקבוע לחיפה. הארגון, באמצעות עו"ד ד"ר מורן סבוראי, טען כי המעבר הוא בניגוד לחוק, לא עומד במבחן ההיגיון ולא מתיישב עם זכויות העובדים במישור האישי והקיבוצי. "לאחרונה החליטו גורמים בתאגיד בצורה נסתרת ומעורפלת, ללא קיום חובת גילוי, העברת נתונים וחובת היוועצות, להעביר את עובדי המחלקה בערבית לתל-אביב ולאחר מכן לצמיתות לחיפה", נכתב בעתירה.

עוד נטען כי עובדי המחלקה הערבית של התאגיד הסתמכו על הוראות החוק שקבע כי השידורים יתקיימו בירושלים, ותכננו סביב זה את מתכונת חייהם. לטענתם, בשום שלב לא נאמר להם כי ישנה כוונה לפצל חלק מהשידורים ולשדרם בקביעות מעיר אחרת. "ספק מה הוא ההיגיון בהרחקת השידורים בערבית ממוקדי העשייה והידע של מדינת ישראל/בירת ישראל, שבה ממוקמים גם מוסדות השלטון, הכנסת, מרבית משרדי הממשלה וכדומה".

"התנהלות התאגיד נעשית במשך זמן במסתרים, תוך גילוי טפח והסתרת טפחיים", נכתב בבקשה, שאף מתארת התנהלות של "תשובות לקוניות ומתחמקות" באשר למעבר הצפוי, לצד העובדה שבמשך תקופה ארוכה הכחיש התאגיד כי קיימת כל כוונה להעביר את העובדים במחלקה הערבית לחיפה.

מתאגיד השידור נמסר בתגובה כי "נבדקת האפשרות שחלק מהמדיה בערבית תפעל מאולפני התאגיד בחיפה, זאת משיקולים תפעוליים ועל-מנת לאפשר נגישות לאנשי תקשורת ומרואיינים מהחברה הערבית וקרבה למרכז החברה הערבית שמצוי באזור חיפה והצפון. כבר כיום פועלת המדיה בערבית גם מאולפני התאגיד בחיפה. כל החלטה שתתקבל תהיה תוך התייחסות להוראות הדין ולאחר שקלול כל השיקולים הרלוונטיים.

"בשנה האחרונה החל מעבר של כלל עובדי התאגיד למבנה הקבע בירושלים, כך שעל-פי חוק רוב עובדי 'כאן' יחלו את עבודתם בירושלים החל מהקיץ הקרוב".