האם האהדה לרותם סלע היא קו פרשת המים ש"תוציא מהארון" אמנים נוספים?

קריאתה של המגישה והדוגמנית לשוויון עבור ערביי ישראל, שעוררה תגובה מפתיעה ושנויה במחלוקת של ראש הממשלה, הביאה בניגוד למצופה לגל תמיכה ב"מאמי הלאומית" • האם סלע עתידה להיענש על האומץ להביע עמדה באובדן קמפיינים, כפי שקרה לאמנים אחרים שהביעו עמדה פוליטית, או דווקא מעמדה ישודרג?

ביום שבת הצטרפה המגישה והדוגמנית רותם סלע אל קבוצה הולכת ומצטמצמת בשנים האחרונות: ידוענים שהעזו להתבטא בנוגע לסוגיה פוליטית שבמחלוקת. סלע העלתה פוסט באינסטגרם נגד השרה מירי רגב ועל שוויון בין בני אדם, "ערבים, דרוזים הומואים או חלילה שמאלנים", ותוך דקות ספורות חטפה ברשתות החברתיות את האש ששמורה למי שמעז לנקוט עמדה ערכית. ומאחר שמדובר ברותם סלע שאוחזת בתפקיד ה"מאמי הלאומית", הצטרפו למגיבים ה"רגילים" גם פוליטיקאים כמו רה"מ בנימין נתניהו והשר נפתלי בנט.

סלע כאמור איננה הראשונה שחטפה אש בגלל התבטאויות פומביות: קדמו לה אמנים כמו אורנה בנאי, שבמהלך מבצע "צוק איתן" ביקרה את התנהלות הממשלה ופוטרה מיידית מתפקיד הפריזנטורית של מנו ספנות; מנשה נוי, שדיבר על "מרד במסים ובשירות בצה"ל" ונפרד לא הרבה אחרי זה מתפקיד הפרזנטור של טרה; גילה אלמגור, שזכתה לתגובות אלימות כשכתבה שמותו של הנער מוחמד אבו חדיר גורם לה להתבייש שהיא ישראלית. התגובות האלימות ברשת וההבנה שכל התבטאות שנויה במחלוקת עלולה לגבות מחיר אישי כבד הביאה לשתיקה רועמת בקרב מובילי דעת קהל - אמנים, פרסומאים, אנשי עסקים ורוב מי שפרנסתו מושפעת מדעת הקהל.

רותם סלע נגד מירי רגב באינסטגרם
 רותם סלע נגד מירי רגב באינסטגרם

במובן מסוים ההתבטאות של סלע שונה מהתבטאויות של עמיתיה למקצוע, שכן לא מדובר באמירה פוליטית גרידא אלא באמירה ערכית. סוג האמירה הקל מאוד על חברותיה של סלע, נשים מפורסמות בעצמן, לחוש לעזרתה גם תקשורתית ולהתבטא בגלוי נגד המצב שבו להביע עמדה זה מסוכן. גל הסולידריות עם סלע, ששטף את הרשת כתגובת נגד לטוקבקים האלימים, המיזוגנים והמבטלים שקיבלה, יוצר לרגע את התחושה שאולי המעשה שלה הוא סוג של קו פרשת המים ומעתה לידוענים מתחומים שונים יהיה יותר אומץ להביע עמדה בגלוי.

נתניהו עונה לרותם סלע באינסטגרם
 נתניהו עונה לרותם סלע באינסטגרם

המפיקה טמירה ירדני, שעובדת עם סלע במספר פרויקטים, ביניהם "הכוכב הבא לאירוויזיון", משוכנעת שהיא לא תיפגע. "כל 'עוונה' של רותם שהיא כתבה משהו אנושי. לא פוליטי. דיברה על להיות בני אדם ולספור אנשים אחרים. והתגובות היו על אוטומט, ובראשן של ראש ממשלתנו, שמקפיד לזרוע שנאה בעיקר לפני בחירות. יש נחשול שלא רואה בעיניים, ואם לא חושבים כמוהו מגיב באלימות אבל זה לא ילך להם הפעם. אנשים יקנו קסטרו ויחבבו את רותם. מזל שהיא כל כך יפה ומתוקה שקשה מאוד לשנוא אותה".

ירדני מתייחסת בביטול להתייחסויות המקטינות שעלו ברשת שניסו לצייר את סלע כמגישה שחרגה מהמשבצת שלה כשהעזה להתבטא בעניינים ברומו של עולם: "כל 'פקידי הציבור', שמתעקשים להתייחס אליה כ'מגישה': תרגיעו, מדובר באישה שאומרת את דעותיה וכ'מגישה' בקושי יש לה טקסטים כתובים. זה החן, החוכמה וההומור שלה עצמה. רותם מביאה את רותם למסך והיא אמרה את מה שהיה לה להגיד כאישה חכמה, חושבת ומאוד יפה".

ירדני מכירה היטב את הנטייה של אמנים שלא להתבטא: "ברור שיש חשש לדבר, כי הפכנו למדינה מתלהמת. זאת ארץ סוערת וקשה. אבל בדברים מסוימים יש שיפור. פעם אמנים לא יכלו לדבר על נטייתם המינית וזה השתנה. אז יש תקווה. רותם לא שמה דגל. אבל עצם היותה מי שהיא וזה שנשים חכמות ויפות אחרות הצטרפו והוכיחו שיש להן חשיבה ועמדה, זה נר קטן באפלה שיכול להביא אור".

גל גדות עומדת לצידה של רותם סלע / מתוך עמוד האינסטגרם של גל גדות
 גל גדות עומדת לצידה של רותם סלע / מתוך עמוד האינסטגרם של גל גדות

"שוכחים את הערכים בכניסה לסופר"

יש מי שמאמין שסלע לא תיפגע ואפילו תרוויח בטווח הארוך נקודות זכות: "בכל קבוצות הוואטסאפ של הלקוחות, כולם כותבים 'חייבים לעשות איתה משהו' וזה לא בגלל שהם שמאלנים", אומר שלא לייחוס איש תקשורת בכיר. "סלע עשתה אתמול קפיצת מדרגה ענקית מדוגמנית-מגישה להוגת דעות. היא הוסיפה לעצמה ערכים שישרתו אותה בהמשך והפכה להיות סמל מאבק של שפיות. אבל גם יהיה לזה מחיר של ביטחון אישי - אולי היא תקבל איומים".

איש התקשורת מסביר כי הפחד של הציבור להתבטא נובע גם מהאיום על הביטחון האישי ולא רק מחשש לפגיעה כלכלית. "אמנים מפחדים כי יש אנשים כמו הצל, שמפרסמים בתגובה פוסט ו-1,000 אנשים מגיעים אליהם פתאום הביתה. הפך להיות פה מסוכן באופן לא בריא וזה לא היה בישראל כך אף פעם. כשיש התבטאויות כאלה נכנסים לסחרור - והייתי בסחרור כזה מספר פעמים עם לקוחות, אבל הסחרור עובר. בחברות זה לא פוגע כלכלית, כי הצרכן בישראל לא יודע להתאגד ולהחרים. הוא שוכח את הערכים שלו בכניסה לסופרמרקט".

"קולטי הברקים שלה כיבו את השריפה"

דווקא מצד הפרסומאים הדברים נראים קצת פחות אופטימיים. לדברי יוסי לובטון, יו"ר קבוצת פובלסיס ישראל, הציבור הישראלי לא ממהר לסלוח על התבטאויות המנוגדות למיינסטרים והמפרסמים בהתאמה לא ממהרים להתקשר עם אמן או איש בידור ששמו נקשר להתבטאויות כאלה. "זה עצוב", הוא אומר "אבל זוכרים להם את זה בחדרי ישיבות. יש פרזנטורים שחברות לא מוכנות לגעת בהם כי בעבר היו להם התבטאויות פוליטיות שנויות במחלוקת - לא אחד ולא שניים".

לובטון סבור שההצטרפות התקשורתית של החברות המפורסמות של סלע מבשרת מגמה: "מגיע רגע שבו פרטים שיש להם יכולת השפעה אומרים אני לא יכול לשתוק יותר, גם אם זה כרוך בסיכון מקצועי. בעולם זה קורה לא מעט זמן - בוודאי בארה"ב בעידן טראמפ. מה שסלע עשתה באווירה ובאקלים הנוכחי בארץ זה מעשה אזרחי אמיץ".

יו"ר קבוצת גיתם BBDO עידו הר טוב חולק עליו. "רותם היא היוצא מהכלל שלא מעיד על הכלל. כוכבת אהובה מאוד שאמרה דברים לא פוליטיים. היא אישה מוקפת, מחוברת ומצליחנית שאנשים לא מפחדים לעמוד לצידה, עטופה באנשים שהם מובילי דעת קהל שהיו קולטי הברקים שלה וכיבו את השריפה לפני שהיא פרצה. זה לא המקרה של רוב אנשי הבידור. דוגמה דומה אבל שונה היא יובל המבולבל, שנתפס עם סמים, משהו שלכוכב ילדים אחר יכול היה להרוס את הקריירה. העובדה שבר רפאלי ובעקבותיה אחרים הגנו עליו ברשתות החברתיות בגלל יחסים אישיים רגשיים שיצר - שמרו עליו. בלי החיפוי הזה הוא לא היה שורד. אורנה בנאי לעומת זאת כמעט גמרה את הקריירה ולא הרבה עמדו בשבילה".