שר החוץ של איחוד האמיריות: "אמירות נתניהו פוגעות בשלום"

שר החוץ התייחס לדבריו של נתניהו כי  "לאזרחים הערבים יש 22 מדינות לאום מסביב, הם לא צריכים עוד אחת" • "לא רק שהאמירה של נתניהו ש׳ישראל אינה מדינה עבור כל אזרחיה׳ דוחה, אלא אף היא מעניקה ניצחון לכל הקיצוניים"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ה"ראיון" שהעניק אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד הפייסבוק שלו, במסגרת הליכוד TV, ממשיך לעורר סערה. בעוד שכלי התקשורת בישראל ציטטו אמירה עמומה של נתניהו בנוגע לבחינת נושא הלגליזציה, הרי שדווקא אמירה שלו על מהות מדינת הלאום של העם היהודי, תפסה את תשומת לבם של מנהיגים במדינות ערב.

נתניהו אמר אתמול: "לאזרחים הערבים יש 22 מדינות לאום מסביב, הם לא צריכים עוד אחת. אנחנו מגדירים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מדינת הלאום של העם היהודי, עם שוויון זכויות לכולם. השוויון קיים, הוא לא קיים לגבי הגדרה הלאומית של המדינה וזה ישאר ככה. באשר לזכויות המשרתים בצבא, אנחנו ניתן טיפול מיוחד לציבור שמשרת את המדינה באופן יוצא דופן".

הדברים מזכירים אמירות עבר של מנהיגים (כמו כהנא) שדיברו על טרנספר או שליחת התושבים הפלסטינים ביו״ש לחפש מדינות לאום במדינות האיזור. אולם לגבי אזרחי ישראל הערבים, לא נאמרו דברים מן הסוג הזה.

שר החוץ של איחוד האמיריות אנוואר גרגש כתב היום בטוויטר: "לא רק שהאמירה של נתניהו ש׳ישראל אינה מדינה עבור כל אזרחיה׳ דוחה, אלא אף היא מעניקה ניצחון לכל הקיצוניים. הדרך לשלום נפגעת על ידי הגישה המבישה הזו".

ברקע נמצא מהלך שרוקם הבית הלבן לפרסם תכנית מדינית מיד אחרי מערכת הבחירות, כאשר חלקן של מדינות ערב הסוניות בתכנית וביישום שלה, אמור להיות משמעותי. יועצו של הנשיא טראמפ, ג׳ראד קושנר, נוסע ברחבי העולם הערבי כדי לרתום מנהיגים למהלך.

נתניהו עצמו התייחס לכך היום בנאום שלו לזכר ראש הממשלה לוי אשכול ז״ל. לדבריו, ישראל התקדמה באופן משמעותי מול שכנותיה: "רק כששכנינו ישתכנעו שעוצמתנו ונוכחותנו כאן הן עובדות מוגמרות, רק אז ישתכנעו חלק מהם לעשות עמנו שלום, ואנחנו מקדמים את תהליך ההכרה וההסכמה הזאת עם יתר שכנינו, לא עם כולם, אבל עם רובם, במלוא התנופה.

אנחנו עושים זאת מול חלקים נרחבים של העולם הערבי והמוסלמי בתהליך נורמליזציה מואץ, שרק את חלקו רואה הציבור. אנחנו מקיימים את התהליך הזה גם בסתר, ובימים אלה ישראל מקיימת מגעים עם חצי תריסר מדינות ערביות ומוסלמיות חשובות, שהיו עד לאחרונה עוינות לישראל".