גפני: "בגירעון אשמים רה"מ, שר האוצר ואחרים שחילקו הטבות למגזרים מקורבים"

כך אמר היום יו"ר דגל התורה משה גפני בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" • "אני רציתי ללכת מעבר לקו הירוק? אני דגל התורה, אני מרכז מוחלט. החרדים הלכו מעבר לקו הירוק, כי אין להם ברירה. איפה מדינת ישראל בנתה לחרדים?" • "לפיד לא מתאים למערכת הפוליטית. ראינו איך התפקוד שלו כשר אוצר, ואנחנו חושבים שגם לא יתאים כשר חוץ"

ח"כ משה גפני בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום איל יצהר
ח"כ משה גפני בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום איל יצהר

"יאיר לפיד לא מתאים למערכת הפוליטית" - כך אמר היום (א') ח"כ משה גפני, יו"ר דגל התורה יו"ר ועדת הכספים, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" במוזיאון תל-אביב לאמנות, במושב בנושא "מצביעים נדל"ן: היום שאחרי הבחירות - מה שהיה הוא שיהיה". את הפאנל הנחו עורכת "גלובס" נעמה סיקולר, עורך הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן והפרשן הפוליטי של "גלובס" דני זקן. 

בתגובה לשאלה האם יהדות התורה כבר סיכמו עם הליכוד על כניסה לממשלה הבאה, אמר כי גפני כי "לא השתנה דבר אצלנו. מעבר לסגנון הדיבור. לא ננגב את הכתף אחרי שלפיד יטפח עליה, כפי שקרה בעבר. גם לא דיברנו קשות על בני גנץ. אנחנו מיודדים עוד מאז סיור שהוא ערך לנו פעם, לוועדת הכספים, כשהיה סגן רמטכ"ל. הכול היה בסדר עד שחבר ליאיר לפיד. התברר שגם את המצע עושה יאיר לפיד ולא גנץ שמביא מנדטים. לפיד לא מתאים למערכת הפוליטית. ראינו איך התפקוד שלו כשר אוצר, ואנחנו חושבים שגם לא יתאים כשר חוץ. הוא לא ייצג את ישראל כמו נתניהו".

גפני: "בגירעון אשמים רה"מ

אתה אדם פרגמטי מאוד, זו תקופה של לחצים מצד קבוצות אינטרס רבות. האם כאדם שהקופה הציבורית חשובה לו, האם ראש ממשלה תחת כתב אישום יכול לשמור עליה?

"זה נכון שאנחנו בתקופה לא פשוטה בכלל. אני מסתובב ברחוב ואני רואה מה אנשים מדברים. בסופו של דבר, זו מציאות ריאלית שהוא ייבחר שוב. תהיה ממשלה דומה לממשלה הקיימת, ממשלה שעשתה הרבה דברים טובים. אני לא רואה איך אנשים חסרי ניסיון כמו לפיד וגנץ עושים יותר טוב. אני מקווה שהדברים יתנהלו טוב, ואם לא - נדבר אז".

בוא נשאל על נדל"ן. אמרת שלא עשית מספיק עבור הציבור החרדי בבניית דירות.

"אם אמרתי זאת, זו הייתה טעות, כי אני לא מדבר רק על המגזר החרדי. המדינה לא עשתה מספיק, המיסוי על דירה שלישית לא צלח והעלינו במקום זאת את מס הרכישה. המדינה בעבר נתנה כסף כדי להגדיל היצע, אבל היום האוצר לוקח כסף ולא נותן כסף. בכדי לשנות את מצב הדיור במדינת ישראל, צריך להשקיע כסף".

בציבור שלך לא באים אליכם בטענות?

"בטח שמדברים איתנו. פתרון מצוקת הדיור יהיה גבוה בסדר העדיפויות שלנו בקדנציה הבאה, וממנו ייהנו כולם, גם החרדים".

גפני אמר, בהתייחס להקמת ערים חרדיות מעבר לקו הירוק כי "אני רציתי ללכת מעבר לקו הירוק? אני דגל התורה, אני מרכז מוחלט. החרדים הלכו מעבר לקו הירוק, כי אין להם ברירה. איפה מדינת ישראל בנתה לחרדים?".

יש ביקוש בציבור החרדי, גם אם בשוליים, ללימודי ליבה. ריכוזי אוכלוסיה חרדים מעכבים את זה. בעקבות העלאת קצבאות, מנעתם יציאה של עבודה של חרדים.

"גם הדתיים-לאומיים בונים לעצמם היום שכונות נפרדות, אחרי שקידשו את השילוב. אני גרתי 22 שנה באופקים, שם גדלו ילדיי. אבל אנשים אוהבים לגור בנפרד, כי זה יוצר פחות חיכוכים. בעניין בחורי הישיבות, לא תהיה זכות קיום למדינה, אם לא יהיו בה לומדי תורה. האם זה יימנע שילוב בעבודה? ממש לא. אני מדבר על אלפים שיצאו לעבוד. המציאות היא שמדברים גבוהה גבוהה על שילוב חרדים בעבודה, אבל לא מאפשרים זאת".

אתה מקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים, שיכולה לפגוע בנשים מוחלשות שעובדות עבודה פיזית קשה.

"תוחלת החיים עלתה באופן דרמטי. הקב"ה נתן לנו מתנה. כיום, אישה בת 65 היא בשיא כוחה והיא רוצה לעבוד. אם לא נתמודד עם העלאת תוחלת החיים, אנחנו נראה את קופת המדינה מתרוקנת. העברתי חוק, עליו חתמו כל חברי ועדת הכספים, כולל אורלי לוי-אבקסיס ושלי יחימוביץ. הצעתי בחוק פתרונות לנשים העניות, שנמצאות במקצועות שוחקים. האוצר התנגד, כי הוא לא רוצה שגפני יהיה בוועדת הכספים. אם יהיה לי את הכוח, אמשיך לעשות את זה. אישה תמשיך לעבוד אם היא רוצה ויכולה, ואם היא לא יכולה - היא לא תעבוד".

איך תמודדו עם הגירעון הגדל בתקציב?

"בגירעון אשמים ראש הממשלה, שר האוצר ועוד שרים שחילקו בשנה האחרונה הטבות למגזרים מקורבים. יש הרבה כסף שאם היו מביאים אותו, לא היה גירעון. צריך להבין מה סדרי העדיפויות. יש הרבה כסף בקופת המדינה - צריך לשנות משהו, אבל לא נעשה זאת לפני הבחירות. אי אפשר פשוט לקצץ. כשאנחנו מדברים על רפואה, על בריאות, זה יביא אותנו למצב קשה מנשוא. אני מקווה שנתנהל כמו מדינה נורמלית".