למרות האבטלה הגבוהה: יוון וספרד מעלות את שכר המינימום

בשתי המדינות, הממשלות שנוטות לשמאל, ונמצאות לקראת בחירות, מהמרות שהצעד יועיל לצמיחה ולתעסוקה, וגם לתמיכת הבוחרים בהן. עם זאת, שתי הכלכלות נמצאות עדיין במצב שברירי אחרי משבר החובות באירופה, והצעד עלול לסכן את התאוששותן

סניף בנק פופולר בספרד / צילום: רויטרס
סניף בנק פופולר בספרד / צילום: רויטרס

יוון, ושותפתה למטבע האירו ספרד, החליטו השנה להעלות בשיעור חד את שכר המינימום, למרות המורשת של אבטלה גבוהה שהותיר משבר החובות הממושך באירופה. בשתי המדינות, הממשלות שנוטות לשמאל מהמרות - בניגוד לאורתודוקסיה הכלכלית - שהעלאה כזו תועיל לצמיחה ולתעסוקה, וגם לתמיכת הבוחרים בהן.

העלאת שכר המינימום ביוון, שהייתה הראשונה זה כמעט עשור, מגדילה את השכר החודשי המינימלי מ-586 אירו ל-650 אירו, עלייה בשיעור של 11%. בספרד עומדת ההעלאה על שיעור של 22%, מ-736 אירו ל-900 אירו.

המבקרים אומרים ששכר מינימום גבוה יותר הוא הדבר האחרון שהכלכלות האלה זקוקות לו, כשמיליונים מתקשים עדיין למצוא עבודה אחרי המיתון הכלכלי. שיעור האבטלה יורד לאחרונה, אבל הוא נשאר 14.1% בספרד ו-18.5% ביוון, מול 3.2% בגרמניה ו-3.6% בהולנד, לפי נתוני ינואר 2019 של אירוסטט, שירות הסטטיסטיקה האירופי. ממוצע האבטלה בגוש האירו הוא 7.8%, ובאיחוד האירופי (כולל בריטניה לפי שעה) הוא 6.5%. 

ההימור של מדינות הדרום
 ההימור של מדינות הדרום

סיכונים פוטנציאליים

"העלאה פתאומית של שכר המינימום עלולה לעצור ואולי אפילו להעביר להילוך אחורי את מגמת הירידה באבטלה. זה עלול לגרום להתרחבות תופעת העבודה הלא מוצהרת (הכלכלה השחורה), להזיק לכושר התחרות של המדינה, ולפגוע בגידול ביצוא שנחוץ מאוד", אמר פאנוס צקלוגלו, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת אתונה. כל עלייה בהוצאה הצרכנית עלולה להיות זמנית, לדבריו.

כלכלנים אחרים רואים את ההעלאה באור חיובי יותר. "שכר גבוה יותר הוא הוצאה גדולה יותר, שיכולה להיות לה השלכה חיובית על הכלכלה ועל יצירת מקומות עבודה", אמר ריימונד טורס, כלכלן במכון המחקר Funcas במדריד. לדעתו, מוטב שהעלאת שכר תהיה מדורגת יותר, אבל מאחר ששכר המינימום נשאר מתחת ל-60% מהשכר האמצעי (חציוני) בשתי המדינות, הכלכלות שלהן יכולות לספוג את ההעלאה.

כלכלת יוון מטפסת לאיטה משמונה שנים מפרכות של חילוץ על ידי קרן המטבע הבינלאומית, שהסתיים באוגוסט האחרון. היא נשארה הכלכלה השברירית ביותר בגוש האירו. ספרד, שגם היא סבלה ממשבר פיננסי חריף ונזקקה לתמיכת גוש האירו כדי למנוע קריסה של המגזר הבנקאי ושוק האג"ח שלה, מבריאה בקצב בריא יותר.

כלכלת יוון התכווצה ב-0.1% ברבעון האחרון של 2018 אחרי עלייה בתשעת הרבעונים הקודמים. במבט על כל שנת 2018, נרשמה צמיחה של 1.9%, מעט מתחת לתחזיות המקוריות. הכלכלה נותרה על תוואי חיובי, אבל ההתרחבות מגמגמת בשביל כלכלה שהתכווצה ביותר מרבע בעשור האחרון.

ספרד היא אחת הכלכלות שרשמו את הצמיחה המהירה ביותר בגוש האירו בשנים האחרונות, למרות אי הוודאות הפוליטית. היא רשמה שלוש שנים רצופות, 2015-2017, של צמיחה מעל 3%, וצמחה לפי הערכה ב-2.5% בשנה שעברה.

גוש האירו דרש רפורמות

בתמורה לתמיכה הפיננסית ביוון, בספרד ובעוד כמה מדינות שנפגעו במשבר, רשויות גוש האירו דרשו רפורמות כלכליות שכללו הקלה של הפיקוח על שוק העבודה. המטרה הייתה להגדיל את היצוא ולעודד שכירת עובדים על ידי הנמכה של השכר, בתהליך שהכלכלנים מכנים "פיחות פנימי". אבל המדיניות הזו פגעה גם בצריכה המקומית והייתה מאוד לא פופולרית בקרב ציבור השכירים הכללי.

הסוציאליסטים בספרד שמרכיבים את הממשלה, וניצבים בפני בחירות כלליות ב-28 באפריל, רוצים להקל חלק מהקשיים של אחרי המשבר. ביוון, מפלגת השלטון סיריזה, שגם היא ניצבת בפני בחירות באוקטובר, רוצה גם היא להזכיר לציבור את תמיכתה המסורתית בשכירים/פועלים. הסקרים מראים שהיא מפגרת ב-14% אחרי מפלגת הימין הדמוקרטיה החדשה.

ספרד העלתה את שכר המינימום ב-4% בשנה שעברה, וב-8% ב-2017, וזה לא מנע את המשך הירידה באבטלה. מרקו ברטולומה, בעלים של שלושה בתי קפה בברצלונה, משלם לעובדיו מעל שכר המינימום, והוא מעריך שהעלאתו תועיל לעסקיו.

"איכות החיים תשתפר להרבה אנשים", הוא אמר. "אנשים עם 22% יותר כסף בכיס הם אנשים שמחים יותר, שירצו להוציא יותר על קפה טוב או ארוחה טובה".

מחקרים כלכליים רבים ממדינות כמו ארה"ב ובריטניה מצאו שהעלאות מתונות בשכר המינימום, בסביבה כלכלית חזקה יחסית, לא פוגעות משמעותית בתעסוקה. הנהגת שכר מינימום בגרמניה ב-2014 לא האטה את הגידול בתעסוקה. אבל ההשפעה תלויה ברמת שכר המינימום ובנסיבות הכלכליות, אומרים כלכלנים רבים.

כמה עסקים יווניים אומרים שהם לא יכולים להרשות לעצמם העלאות שכר. וסיליס ונילוזקיס, יועץ לעסקים וגם בעלים של מסעדת פלאפל, אומר שיותר ממחצית מ-20 עובדיו בשני העסקים הללו ייהנו מההעלאה.

"לא נעלה את המחירים על השירותים שלנו, אבל ההעלאה תהיה שקולה למשרה הנוספת שרציתי לפרסם במסעדה, וכעת אני אוותר עליה", הוא אמר.

מרינה ודי, טבחית בת 20 במסעדת הפלאפל, אמרה שהעלאת השכר תעזור לה מאוד.

"אני יכולה להשתמש בזה לכרטיס האוטובוס לביקור אצל ההורים שלי, שמתגוררים בצפון יוון", היא אמרה. "אתונה כל כך מלאה תיירים שאני לא חושבת שאנשי העסקים כאן יתקשו לממן לעובדיהם את התוספת הזו. למרות זאת, אם ההעלאה לא הייתה חובה חוקית, הם לא היו יוזמים אותה בעצמם", היא אמרה.

הבנק המרכזי בספרד מעריך ש-125,000 משרות עלולות ללכת לאיבוד השנה כתוצאה מתוספת שכר המינימום. הנגיד היווני יאניס סטורנרס אמר לאחרונה ששכר המינימום יעלה רק בקצב עליית פריון העבודה.

"קבוצות מוחלשות יתקשו יותר למצוא עבודה או לשמור על מקום העבודה", אמר מרסל ינסן, כלכלן שוק עבודה במכון המחקר Fedea במדריד. ההעלאה לא תשפיע על עובדים מבוגרים בעלי השכלה מספיקה, אבל הבעיות יהיו של העובדים בתחתית הסולם, כולל הצעירים.