זכיינות | בלעדי

קניוני עזריאלי נגד השוכרים: החברה תהפוך בעצמה לזכיינית של מותגים בינלאומיים

פריימרק וספורה בקניון הקרוב אליכם? בחודשים האחרונים החלה קבוצת עזריאלי בפעילות מטה שכללה פגישות עם נציגויות של מותגים בינלאומיים שלא פועלים בארץ, במטרה להביאם לישראל • מודל כזה טרם נראה בשוק המקומי וגם אינו נחשב לנפוץ בעולם

קניון עזריאלי / צילום: שלומי יוסף
קניון עזריאלי / צילום: שלומי יוסף

קבוצת עזריאלי פותחת חזית מול הרשתות בקניון: חברת הקניונים הקימה פעילות שתתחרה ברשתות האופנה המקומיות ותנסה להביא לישראל מותגים בינלאומיים נחשבים ולשמש זכיינית שלהם בעצמה - כך נודע ל"גלובס".

בחודשים האחרונים החלה עזריאלי בפעילות מטה שכללה פגישות עם נציגויות של מותגים בינלאומיים נחשבים שלא פועלים בארץ, במטרה להביאם לישראל. המשמעות היא שעזריאלי מבקשת להתחרות בשוכרים שלה - רשתות האופנה המקומיות והבינלאומיות. עזריאלי, כך נודע ל"גלובס", אף הקימה לשם כך זרוע פעילות נפרדת שכפופה למנכ"ל קניוני הקבוצה, ארנון תורן.

ככל הידוע, בחודשים האחרונים תורן ועדי מולכו, מי שעומדת בראש המחלקה הייעודית, קיימו סדרת פגישות עם רשתות קמעונאות פוטנציאליות, כשהמטרה המובהקת כאמור היא לקבל את הזיכיון הבלעדי עבור אותם מותגים בינלאומיים ולהפעילם בישראל. 

נציין כי מודל שבו קבוצת קניונים מקימה פעילות שמטרתה להביא רשתות אופנה לישראל טרם נראה בשוק המקומי וגם אינו נחשב לנפוץ בעולם. במקרים שונים קניונים ליוו מגעים, חתמו על הסכמי שיתוף-פעולה או תמכו בניסיונות כאלה, אך טרם נראתה פעילות כזאת שבאופן מוצהר מתחרה בקמעונאים.

מליסרון, המתחרה של עזריאלי בתחום הנדל"ן המסחרי, פעלה בעבר להביא רשת אופנה לישראל מחו"ל - ואיקיקי הטורקית, אך היא עשתה זאת באמצעות זכיין חיצוני ולא באופן ישיר. כעת עזריאלי מבקשת לקחת את המודל צעד קדימה כאמור ולשמש זכיינית באופן עצמאי. 

על הכוונת? רשתות שטרם פועלות בישראל
 על הכוונת? רשתות שטרם פועלות בישראל

רוב הרשתות מופעלות על-ידי זכיין ישראלי

רוב רשתות האופנה הבינלאומיות שפועלות כיום בארץ מופעלות על-ידי זכיין ישראלי. כך למשל, מי שעומד מאחורי הזיכיון של מותגי קבוצת זארה (גוטקס) הוא ג'ואי שוובל; משפחת חורש מחזיקה בזיכיון הבלעדי של רשת H&M; ושלום מוליוב מחזיק בזיכיון להפעלת רשת החנויות אדידס. בשנים האחרונות שחקניות אופנה מקומיות גייסו מותגים בינלאומיים לפורטפוליו באמצעות הסכם לקבלת זיכיון בלעדי מול הרשתות בחו"ל.

כך, קבוצת קסטרו השיגה את מותג הטיפוח איב רושה, ובקרוב היא צפויה ליהנות גם מהפירות של ההסכם האחרון שחתמה להבאת רשת האיפור קיקו מילאנו לישראל. קבוצת פוקס המתחרה הביאה לארץ מותגים בינלאומיים דוגמת אורבן אאוטפיטרס, והיא גם בעלת הזיכיון היחידה כרגע להפעלת חנויות נייקי (על אף שלא מדובר בזיכיון בלעדי).

במקביל ישנם מודלים נוספים של פעילות שקיימים בארץ אולם באופן מצומצם יותר, דוגמת זה של קמעונאית האופנה פוראבר 21, שנוהלה על-ידי החברה-האם ללא זיכיון מקומי (בהמשך החליטה החברה לסגור את פעילותה בישראל); או זה של קמעונאית הספורט דקטלון, שמנוהלת בארץ על-ידי הנהלה מקומית של הרשת הצרפתית. 

הופעתן של הרשתות הבינלאומיות בישראל על ציר הזמן
 הופעתן של הרשתות הבינלאומיות בישראל על ציר הזמן

"עזריאלי יודעים לעשות מהלכים משני שוק"

ניתן להעריך כי בעזריאלי מעוניינים לקבל יותר שליטה לידיים כשהם מסמנים מותגים בינלאומיים מובילים שמועדפים על השוק הישראלי. כיום ישנן כמה קמעונאיות אופנה בולטות שאינן פועלות בישראל אך חביבות במיוחד על הישראלים, דוגמת פריימרק, יוניקלו או ויקטוריה'ס סיקרט בתחום האופנה, אפל (הרשמית) בתחום הטכנולוגיה ורשת ספורה בתחום הקוסמטיקה. את הדיירים הללו כנראה כל קניון בישראל היה שמח להכניס לתוכו, מתוך הבנה שהם יהיו יוצאי דופן בנוף של המותגים שקיימים היום ויביאו צרכנים לקניון באופן מיוחד וגם מאזורים מרוחקים יותר גיאוגרפית.

סוגיה נוספת שעשויה להוות יתרון עבור עזריאלי אבל חיסרון עבור השוכרים הקיימים, היא התחרות על המיקומים לצד שאלת דמי השכירות, וסביר להניח שעזריאלי לא בהכרח תרצה לגבות מעצמה דמי שכירות ועשויה להסתפק בדמי ניהול.

בכל אופן, חלק מהאתגרים עבור עזריאלי יהיו הפעלה של רצפת המכירה במובן של רשת קמעונאית - פעילות שהקבוצה לא התנסתה בה בעבר.

"זה רעיון נכון וישים שמייצר בידול, לצד ההבנה הברורה שהאסטרטגיה היא המרכז לפני הרשת", אומר ל"גלובס" תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. "נראה כי בעזריאלי מבינים שבשוק המקומי קשה לגייס היום שוכרים חדשים למתחמים שלהם, אז רק טבעי שהם ירצו לעשות מהלך כזה. השלב המורכב יהיה לבנות את הצוות שיעשה את זה, לגנוב לאחת מהרשתות מנכ"ל חזק ולהקים מרכז לוגיסטי".

ומה בנוגע לתחרות מול השוכרים המקומיים? בן שחר גורס כי "לרשתות יש כל-כך הרבה איומים, שזו לא הבעיה שלהן היום. עזריאלי יודעים לעשות מהלכים משני שוק". 

איזון עדין בין חברות הנדל"ן המסחרי לרשתות 

בעולם הקמעונאות קיים איזון עדין שנשמר לאורך שנים רבות בין הגופים המשכירים - חברות הנדל"ן המסחרי, לבין השוכרים - הרשתות. הקניונים פועלים כדי להביא מבקרים למתחם ועובדים על הנראות, החוויה, השיווק, השמירה והתחזוקה של המתחם; ואילו הרשתות נדרשות לשלם עבור השירותים הללו דמי ניהול, בנוסף לדמי השכירות על הנכס.

בשנה האחרונה עוברים ענף האופנה והקניונים תקופה מורכבת, כשבחודשים האחרונים נרשמה ירידה במכירות הקניונים על רקע הגידול במכירות אונליין עם ריבוי הזמנות פטורות ממע"מ, נסיעות מוגברות של הישראלים לחו"ל ועודף שטחי מסחר בערים מסוימות. אלה הביאו למציאות שבה גם רשתות ותיקות נקלעו לקשיי תזרים, וחלקן אף נאלצו לסגור.  

זאת לא הפעם הראשונה שעזריאלי מהמרת על מהלך שעלול להרגיז את הקמעונאים שלה ולהוות עבורם תחרות. כשנתיים וחצי חלפו מאז שפלטפורמת האי-קומרס של הקבוצה עלתה לאוויר. אז, במהלך יוצא דופן, בחרה עזריאלי להיכנס לטריטוריה שעדיין לא הייתה קיימת בישראל - מרקט פלייס אונליין שמופעל על-ידי קבוצת קניונים. כך, עזריאלי.קום היא פלטפורמת מסחר מקוון שמציעה לאותם שוכרים שמשלמים היום דמי שכירות לעזריאלי, למכור את הסחורה שלהם במקום "משלים" אבל גם כזה שמתחרה באתרי האונליין העצמאיים של הרשתות.

שתי המתחרות הבולטות שלה - מליסרון וביג - בחרו שלא ללכת בדרך הזאת: ביג נסוגה מהמיזם שלה לפעילות אי-קומרס וגנזה אותו אחרי השקעה של מיליונים; ואילו מנהלי מליסרון הצהירו כי הם לא רואים הצדקה להיכנס לתחום האונליין כשהוא עדיין לא רווחי ומהווה תחרות לשוכרים שלה.

מקניוני עזריאלי נמסר בתגובה: "קבוצת עזריאלי פועלת לגיוון התמהיל והרחבת היצע החנויות בקניוניה, לרבות באמצעות הכנסת רשתות בינלאומיות. החברה בוחנת מעת לעת הזדמנויות עסקיות בתחומים אלה, בין היתר לאור פניות שמתקבלות ממגוון מותגים בינלאומיים מובילים".