אונ' תל-אביב: חוקר המשפט הבכיר פרופ' אריאל פורת נבחר לנשיא; טענות ל"מחטף" בהליך המינוי

ועדת האיתור המליצה אתמול על פרופ' אריאל פורת, מבכירי חוקרי המשפט בישראל, לתפקיד נשיא אוניברסיטת תל-אביב בכפוף לאישור הוועד המנהל • לדברי גורמים באוניברסיטה, הליך הבחירה מעורר שאלות קשות • חלק מהמועמדים אף שוקלים לפנות לערכאות משפטיות בניסיון למנוע את המינוי

אוניברסיטת תל-אביב / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אוניברסיטת תל-אביב / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

גורמים באוניברסיטת תל-אביב טוענים לפגמים קשים בהליך מינוי נשיא האוניברסיטה: ועדת האיתור לבחירת נשיא אוניברסיטת תל-אביב החליטה אתמול (ב') להמליץ על המשפטן פרופ' אריאל פורת לנשיא הבא של האוניברסיטה. ואולם ל"גלובס" נודע כי חברים בוועדה הביעו מורת-רוח רבה מהאופן שבו התקבלה ההחלטה, וכי מועמדים לתפקיד שוקלים לפנות לערכאות משפטיות.

פורת התמודד בשלב הגמר מול פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; ופרופ' ירון עוז, כיום הרקטור של האוניברסיטה.

בין היתר נטען כי יו"ר ועדת האיתור, אלי גלמן, הודיע כי ההצבעה על המועמד תהיה חשאית, זאת בניגוד להליך הצבעה גלוי שהיה נהוג בעבר. בנוסף נטען כי גלמן אסף בעצמו את פתקי ההצבעה והודיע כי פורת זכה ברוב הדרוש, וזאת מבלי שהציג את הפתקים לחברי וועדה אחרים.

המלצת הוועדה על פורת תועבר לסנאט של האוניברסיטה ובהמשך תוגש לאישורו של הוועד המנהל.

פרופ' אריאל פורת / צילום: אייל פישר
 פרופ' אריאל פורת / צילום: אייל פישר

ההליך לאיתור מועמד לתפקיד נשיא אוניברסיטת תל-אביב במקומו של פרופ' יוסף קלפטר החל בסוף חודש ינואר 2019, חודש לאחר שהוועד המנהל של האוניברסיטה בחר באלי גלמן, ששימש מנכ"ל אמדוקס בשנים 2010-2018, לתפקיד יו"ר הוועדה המנהל של אוניברסיטת תל-אביב.

ועדת האיתור ממליצה על מועמד שזכה ללפחות 6 קולות מבין חבריה
 ועדת האיתור ממליצה על מועמד שזכה ללפחות 6 קולות מבין חבריה

גלמן עמד בראש ועדת האיתור שמנתה 9 חברים, ובהם המשנה למנכ"ל כלל ביטוח, ענת לוין; מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר-טופילסקי; ונגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל.

להליך האיתור ניגשו 7 מועמדים, ומתוכם עלו שלושה לסיבוב השני. השלושה - פורת, טרכטנברג ועוז - הופיעו שלשום (א') בפני ועדת האיתור כדי להשיב על שאלות חבריה. ההחלטה על המינוי התקבלה כאמור אתמול בתום הצבעה חשאית. 

פרופ' אריאל פורת הוא מחוקרי המשפט הבכירים בישראל ומתמחה בתחום המשפט הפרטי. בשנים 2002-2006 שימש דיקאן הפקולטה למשפטים ומרצה אורח באוניברסיטאות אמריקאיות מובילות. פורת הוא גם חבר האקדמיה הלאומית למדעים וחתן פרס א.מ.ת.

מוועדת החיפוש נמסר כי "תהליך בחירת הנשיא של אוניברסיטת תל-אביב היה מקיף, מכבד וללא משוא-פנים. הן תהליך החיפוש והן ההצבעה נעשו על-פי הנחיות החוקה. המלצת ועדת החיפוש תועבר בהליך מסודר להמשך האישורים במוסדות האוניברסיטה הרלוונטיים".