משה כחלון הוא המרוויח הגדול ממלחמת פקידי האוצר

ההסתבכות האחרונה שיצר גנץ, שהצהיר כי נפגש עם אנשי האוצר,היא כמעט מתנה משמיים לכחלון •  עד היום שמר כחלון על כבודם של הפקידים במשרדו ולא תקף אותם, כעת כללי המשחק עשויים להשתנות • פרשנות

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

משבר אמון שכמותו לא זכור מאז ימי זליכה, כך אפשר להגדיר את החותם שהשאיר יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ במשרד האוצר, עוד לפני שנבחר לכנסת ומבלי שהתכוון לכך. דבריו של גנץ ששודרו אתמול בערוץ 13 - על-כך שהוא נפגש עם "אנשי אוצר" ו"אנשי תקציבים" ושומע מהם ניתוחים על מצב המשק ועל משה כחלון - גרמו להתפרצות וולקנית באוצר. מתיחויות, חשדנות ובעיקר חוסר אמון שהצטברו במהלך השנים בין הדרג הפוליטי והנהלת האוצר לבין אגף התקציבים של המשרד קיבלו ביטוי במכתב חסר התקדים ששיגר הבוקר מנכ"ל האוצר שי באב"ד לממונה על התקציבים שאול מרידור.

אף כי הממונה על התקציבים אינו כפוף לו מקצועית, דורש המנכ"ל באב"ד לקבל ממרידור הסברים על דברי גנץ ומצפה ממנו לערוך בירור יסודי בין עובדי האגף: מי מהם נפגש עם גנץ ומה נאמר בפגישה כזו.

באב"ד, מנכ"ל משופשף ולמוד קרבות, התכונן היטב למהלומת הפתיחה שלו ושיתף במהלך הן את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי והן את ראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה גיא דוד - ומציין כי המכתב הוא על דעתם.

מרידור מצידו, אינו עושה את הדבר הבסיסי המצופה ממנו בסיאטואציה כזו - להתגונן. הוא מסרב להכחיש כי נפגש עם גנץ ואינו מגיב באופן רשמי או לא-רשמי. "אינני מוכן לקחת חלק במחול השדים הזה" כך מתארים מקורביו את עמדתו של מרידור מאז פרסום דברי גנץ במהדורה אתמול. העובדה שהוא אינו מכחיש את דבר קיומה של הפגישה מתפרשת על ידי הכל כמתן אישור לדברים.

מאחורי הגישה האריסטוקרטית או הזחוחה, תלוי את מי שואלים, של מרידור נשמעים גם קולות אחרים. הגישה הלוחמנית יותר שנשמעת באגף התקציבים ובסביבתו היא - באב"ד הוא האחרון שיכול להטיף מוסר וללמד אותנו מה המשמעות המונח 'סיביל סרבנט'.

אם אגף התקציבים יחליט להיכנס לזירה, יהיה לו במה להלום בבאב"ד. במשרד האוצר יש מי שהכין היום רשימות ואסף חומרים על מעורבות פוליטית מאחורי מהלכים מרכזיים שנעשו בתקופת כחלון, למשל סביב נטו משפחה או בהתנהלות בנושא מפעל הפיס. חומרים כאלה אם יופצו יגרמו נזק לא רק לשר ולאנשיו אלא גם יכתימו את שמו הטוב של משרד האוצר.

כחלון יכול בינתיים לחייך. ההסתבכות האחרונה שיצר גנץ היא מבחינתו כמעט מתנה משמיים. מקורביו של כחלון מתלוננים כבר תקופה ארוכה כי אגף התקציבים "עושה פוטש" במשרד, מביך את השר בנתוני מקרו קשים ואינו מקדם מהלכים שהשר רוצה לעשות. לכחלון נוצרה כעת אפשרות להציג את התחזיות הפסימיות שיצאו מהאגף בחודשים האחרונים על הזינוק בגירעון והבור בתקציבי - כמוטים בגלל מניעים פוליטיים. עד היום שמר כחלון על כבודם של הפקידים במשרדו ולא תקף אותם, תדרך נגדם או ניסה להדיח אותם. שלושה שבועות לפני הבחירות כללי המשחק עשויים להשתנות.