פירמידת הסדרי החוב שמעל בזק: לאחר אינטרנט זהב, גם ביקום עוצרת התשלומים למחזיקי האג"ח

ביקום חייבת למחזיקי האג"ח כ-2.5 מיליארד שקל, על רקע הצפי לחריגה מההתניות הפיננסיות הנדרשות מולם • מנכ"ל ביקום: "יתרות הנזילות מספיקות לשירות ההתחייבויות עד נובמבר 2021 והשווי הנכסי חיובי" • צניחה חופשית באג"ח אינטרנט זהב, בעלת השליטה בביקום, שבה הורע מצבם של הנושים

הפירמידה החבוטה של בזק חוותה היום זעזוע נוסף: חודשיים אחרי שחברת אינטרנט זהב עצרה את התשלומים לבעלי איגרות החוב שלה, היום (ד') עשתה זאת גם החברה הבת שלה, בי קומיוניקיישנס (ביקום) - בעלת השליטה בקבוצת התקשורת בזק.

החברה דיווחה על תחילת תהליך הידברות עם מחזיקי האג"ח שלה, שלהם היא חייבת כ-2.5 מיליארד שקל, על רקע הצפי לחריגה מהקובננטים - ההתניות הפיננסיות הנדרשות מול מחזיקי האג"ח.

בי קומיונקיישנס  מחזיקה ב-26.3% ממניות בזק , ואינטרנט זהב  מחזיקה ב-52% מביקום. מניות שלוש החברות צונחות היום בבורסה, ונכון לשעות הצהריים מניית ביקום נופלת ב-30% (משלימה נפילה של 45% בשלושה ימים), אינטרנט זהב - שעברה בפועל לידי נושיה לאחר עצירת התשלומים - מאבדת 11% ובזק יורדת כ-7% (11% בשלושה ימים). האג"ח של ביקום נסחרו בצהריים בירידות של 6%-13% לתשואה של 9% בסדרה ג' (הארוכה). האג"ח של אינטרנט זהב צנחו ב-38%-42% לתשואת זבל תלת-ספרתית.

כל זאת, יממה לאחר שבזק דיווחה אתמול שבדוחות 2018 היא תרשום הפחתה בשווי נכסי החברה הבת yes בסך 1.1 מיליארד שקל, בהתאם להערכת שווי חדשה. בסה"כ היקף ההפחתה יהיה 1.5 מיליארד שקל, כי היא תכלול גם מחיקת עודפי עלות נוספים. בחברה קיוו שרשות ניירות ערך תאשר להם להתייחס לבזק, לבזק בינלאומי ול-yes כיחידה אחת מבחינה חשבונאית, ובכך להימנע מהמחיקה הגדולה, אך הרשות הודיעה לבזק אתמול אחר הצהריים שהיא אינה מאשרת.

מחיקה זו של בזק תקטין את ההון העצמי והרווח של החברה, ומטלטלת גם את ביקום - שמצפה כעת לרשום קיטון משמעותי בהון העצמי שלה, בטווח מצטבר של 700-800 מיליון שקל.

לביקום יש 2 רבעונים "לרפא" את המצב

גם אם מביאים בחשבון את ההנפקה שביצעה ביקום לפני חודשיים, ההון העצמי שלה ינוע סביב 350-400 מיליון שקל - בכך היא למעשה לא עומדת בקובננטים הדורשים הון עצמי של 650 מיליון שקל, וירידה מתחת להון עצמי של 750 מיליון שקל גוררת עלייה בריבית. לפי הקובננטים, לחברה יש תקופה "לרפא" את המצב, במשך שני רבעונים - כלומר, עד סוף הרבעון הראשון. מחזיקי האג"ח של ביקום כבר החלו בהתארגנות ראשונית ופנו לעו"ד אופיר נאור על מנת שייצג אותם.

כאמור, ביקום חייבת למחזיקי איגרות החוב שלה כ-2.5 מיליארד שקל, בשתי סדרות אג"ח. נאמן האג"ח צפוי כעת לכנס אסיפות לצורך בחינת כל האפשרויות העומדות בפני החברה. בביקום מדגישים שלא מדובר בבעיות נזילות אלא בבעיות הנוגעות לקובננטים, שניתן לפתור בדיאלוג עם מחזיקי האג"ח.

מנכ"ל ביקום, עמי ברלב, אמר היום: "חרף החריגה האפשרית מאמת המידה, לחברה יתרות נזילות בהיקף המספק לשירות התחייבויותיה עד נובמבר 2021, למעלה משנתיים וחצי, גם ללא קבלת דיבידנדים מבזק. יובהר כי נכון להיום השווי הנכסי של החברה (NAV) הנו חיובי. בנוסף, לחברה גמישות פיננסית איכותית ואפשרויות זמינות לגיוס הון וכן מניות חופשיות בבזק, זמינות למכירה. החברה סבורה כי נכס הבסיס שלה, בזק, הנה גורם מרכזי בשוק תשתיות התקשורת ומצבה של החברה יאפשר לה להמשיך ולשרת את התחייבויותיה כדין. יחד עם זאת, אנו ערים לאתגרים המהותיים ולתנודתיות הרבה אשר עשויים להשפיע על הנתונים לעיל, ומודעים למשתנים האפשריים".

ברלב הוסיף כי "אנו מאמינים כי מחזיקי העניין ובעלי החוב של החברה, ינהגו בזהירות ובשיקול דעת אגב הידברות עם החברה, באופן שיאפשר לחברה לנצל את הכלים האיכותיים העומדים לרשותה לשם טיפול באמות המידה וחיזוק אפשרי של הונה העצמי של החברה. ננהל הידברות עם מחזיקי העניין ובעלי החוב של החברה, בפתיחות ובשקיפות על מנת לאפשר לחברה להמשיך ולשרת את התחייבויותיה במלואן".

לפי נתוני אתר stocker.co.il, המחזיק הגדול ביותר באג"ח סדרה ג' של ביקום (שהיקפה 2.26 מיליארד שקל) הוא בית ההשקעות ילין לפידות, עם החזקה של 9.3% מהסדרה נכון לסוף 2018. אחריו מיטב דש עם 4.3%. בסדרה ב' (שהיקפה 226 מיליון שקל) ההחזקה הגדולה ביותר היא של מיטב דש - 14.4%, ואחריה ילין לפידות - 11.4% והראל - 7.5%. יש לציין, שחלק מהגופים מחזיקים גם באג"ח אינטרנט זהב במקביל. כך למשל לפי נתוני stocker, מיטב דש הוא בעל ההחזקה הגדולה ביותר באג"ח ד' של אינטרנט זהב, עם 9.8% מהסדרה נכון לסוף השנה.

"מלחמה" בין נושי החברות בפירמידה

ביקום נמצאת היום במצב מעט יותר טוב ממה שהייתה עלולה להיות בו, משום שהיא הספיקה לבצע הנפקה ולגייס 118 מיליון שקל, מהלך שגם חיזק את ההון העצמי שלה במידה מסוימת. ההנפקה בוצעה בינואר לפי מחיר מניה של 16 שקל לביקום, לעומת המחיר אליו היא צונחת היום כ-9 שקלים.

נזכיר, שקרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט ביקשה לאחרונה לרכוש את מניות ביקום שמוחזקות על ידי אינטרנט זהב, בעסקה של 387 מיליון שקל ולפי מחיר של 20 שקל למניה, אך בהצבעה שהתקיימה לפני מספר ימים דחו מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב את הצעתה (ששיקפה תספורת של כ-27% על החוב), והעדיפו להמשיך ולדון עם הקרן או לפנות להסדר חוב בגין החוב שהיקפו 722 מיליון שקל.

כעת עומדים מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב בפני האפשרות שנכס הבסיס שלהם, ביקום, יעבור לידי נושי ביקום ויותיר אותם בלא כלום כמעט. נזכיר, שמעל אינטרנט זהב נמצאת בפירמידה החברה הפרטית יורוקום, שנשלטה בעבר על ידי שאול אלוביץ' ועברה לידי הנושים.

מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב דרשו מהבנקים נושי יורוקום להזרים כסף לאינטרנט זהב, ולא, יפנו לבית המשפט לקראת הסדר חוב, ויותירו למעשה את הבנקים ללא שליטה באינטרנט זהב. כלומר - הטלטלה הגדולה בתחתית הפירמידה מייצרת מעין "מלחמה" בין הנושים של כל אחת מהחברות.

מגעים בלתי פורמליים לשינוי הדרישות

שתי "צרות" אפשריות נוספות עלולות לנחות בקרוב על ביקום. אחת מהן היא הורדת דירוג חוב, דבר שעלול להוביל לעלייה בהוצאות המימון שלה. הקובננטים כוללים דרישה לכך שאם הדירוג יורד מתחת לרמה מסוימת, על החברה להראות שיש לה מקורות נזילים ל-18 חודשים קדימה, וכיום היא עומדת בכך.

צרה גדולה יותר עלולה להיות החלטת בזק להפחית גם את נכס המס שיש לה בדמות ההפסדים הצבורים של yes. דירקטוריון בזק יקבע האם להפחית את הנכס ששוויו מעל מיליארד שקל - במלואו, בחלקו או כלל לא. אם יוחלט להפחית אותו במלואו ההשפעה על ביקום תהיה ירידה משמעותית נוספת בהון העצמי, בגובה של סביב 300 מיליון שקל.

מה יכולה ביקום לעשות כיום על מנת לשפר את מצבה מול מחזיקי האג"ח? האפשרויות המרכזיות הן ראשית פנייה למחזיקי האג"ח, כאשר ככל הידוע מגעים בלתי פורמליים בין הצדדים כבר מתקיימים, ולבקש מהם לשנות את דרישות הקובננטים, תוך מתן פיצוי למחזיקים (לרוב מדובר בהעלאת ריבית).

ביקום יכולה גם למכור חלק ממניות בזק שברשותה: החברה מחזיקה ב-26.3% מבזק, כ-1.3% ממניות בזק מעבר לנדרש בהיתר השליטה. מדובר במניות בשווי נוכחי של כ-100 מיליון שקל, אך בהסכמה עם מחזיקי האג"ח ייתכן שביקום תוכל להמתין לעלייה מרמות השפל ולמכור את המניות בעתיד.

במקביל, לביקום נפתחה האופציה לבצע גיוס הון נוסף כשלאחרונה התיר משרד התקשורת שאינטרנט זהב תחזיק מינימום של 35% מביקום, במקום 50% שנדרש ממנה קודם לכן. כלומר, ניתן לבצע הנפקת מניות נוספת שתדלל את החזקות אינטרנט זהב בביקום. כל התרחישים והאפשרויות יצטרכו להיקבע, מן הסתם, בתיאום עם מחזיקי האג"ח.