אליעזר שקדי התפטר מדירקטוריון פז וסלל את דרכו של אברהם ביגר ליו"ר

(עדכון) שקדי נכנס לדירקטוריון פז באוקטובר, אחרי התפטרות היו"ר יצחק עזר • עם פרישתו של שקדי, ופרישתו הצפויה בסוף החודש של הדירקטור אפרים צדקה, תידרש החברה למהלך של בחירת שני דירקטורים חדשים • יאיר לפידות, שהציע את שקדי לדירקטוריון: "האקטיביזם המוסדי המתגלה בפז - עדיף שיהפוך ליותר פסיבי"

אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי
אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי

התיקו בדירקטוריון קבוצת האנרגיה פז  הוכרע לטובת אברהם ביגר: לאחר חודשים של מאבקי כוחות הגופים המוסדיים שניסו להקטין את כוחו של מנכ"ל פז, יונה פוגל, ולהביא לבחירתו של אברהם ביגר ליו"ר החברה, יצאו כשידם על העליונה. הבוקר התפטר אליעזר שקדי מדירקטוריון הקבוצה - ובכך נסללה הדרך למינויו של ביגר ליו"ר פז. כצפוי, בשעות אחר הצהריים, הודיעה החברה על מינויו המיידי של ביגר כיו"ר קבוע. ביגר מחליף בתפקיד את היו"ר הזמני, אריק שטיינברג. 

מדובר בצעד נוסף במסגרת הליך ביסוס הצמרת החדשה בקבוצה, שבעבר הייתה בשליטת צדיק בינו, ושהפכה לחברה ללא גרעין שליטה לפני יותר משנתיים. פרישתו של שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על, נעשתה אגב ניסיונו להתמנות ליו"ר פז, ובצל התנגדות דירקטורים ובעלי מניות בקבוצה למינויו, תוך העדפת ביגר, שבעבר שימש בשורת תפקידים עסקיים בכירים ובהם מנכ"ל מכתשים אגן, יו"ר שופרסל וגם מנכ"ל פז.

הסמכות של בחירת היו"ר נתונה לחברי דירקטוריון פז, שהיו אמורים להכריע בנושא היום. בשוק המוסדי סיפרו כי חברי ועדת האיתור, בראשות הדירקטור פרופ' אפרים צדקה, שלא המליצו על ביגר לתפקיד דירקטור בפז, עברו בקרב גופים מוסדיים במטרה לעשות נפשות לשקדי. עד תחילת השבוע הסתמן תיקו 4-4 בין חברי הדירקטוריון, כשבימים האחרונים חלה תזוזה והמספרים החלו לנטות לטובת ביגר.

גם הדירקטור אפרים צדקה פורש

את ביגר הציע בית ההשקעות פסגות, כשגם מוסדיים אחרים, כמו מיטב דש ונוקד, תמכו בו. שקדי הודיע הבוקר לחברה כי הוא פורש לאלתר, "בנסיבות הקיימות ומסיבות אישיות".

שקדי נכנס לדירקטוריון פז באוקטובר האחרון, במסגרת סבב מינוי של שלושה דירקטורים חדשים, שמהם אמור היה לצאת היו"ר הבא של החברה, במקום יצחק עזר שפרש מהתפקיד בעקבות עימות עם המנכ"ל פוגל. מלבדו מונו לדירקטוריון אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות ובחודשים האחרונים היו"ר הזמני של פז, ועודד גילת.

גם הבוקר ניכר היה שאין עמדה אחידה בקרב המוסדיים. "כיפופי הידיים בין המוסדיים מוביל לכך שאנשים כמו שקדי כנראה שלא רוצים להפוך לפוליטיקאים, ויעדיפו לצאת", אמר היום ל"גלובס" יאיר לפידות, מנכ"ל משותף וממייסדי בית ההשקעות ילין לפידות. "נראה שהיו לחצים על דירקטורים בנוגע להחלטתם, וזה עלול לפגוע בהתנהלות החברות ולפגוע בכל בעלי המניות". יצוין כי לפידות הוא מי שהציע במקור את שקדי לדירקטוריון פז.

לפידות הוסיף כי "האקטיביזם המוסדי במתכונת המתגלה בפז, הוא אקטיביזם שעדיף שיהפוך ליותר פסיבי. התהליך שקרה כאן - כשוועדת איתור בחברת נטולת גרעין שליטה שמורכבת מדח"צים, העמידה שני מועמדים ראויים לתפקיד הדירקטור העשירי, ונתקלה באובר-רולינג של בעלי מניות שהציעו ישירות לאסיפה מועמד אחר (ראוי גם הוא) - מעקר את הדירקטוריון. דבר זה ישפיע על הליכים כאלה בעתיד בחברות ללא גרעיני שליטה".

עתה, עם פרישתו של שקדי, ופרישתו הצפויה בסוף החודש של הדירקטור צדקה, תידרש החברה למהלך של בחירת שני דירקטורים חדשים. 

גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס"