קנס שלישי של האיחוד האירופי נגד גוגל: 1.5 מיליארד אירו

לפי האיחוד האירופי, גוגל ניצלה את כוחה כדי למנוע תחרות הוגנת בתחום הפרסום ברשת

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס

נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, הכריזה היום (ד') על קנס שלישי בתוך שנתיים שהאיחוד מטיל על ענקית הטכנולוגיה גוגל. במסיבת עיתונאים שערכה, וסטגר הכריזה על קנס בסך 1.49 בעקבות פרקטיקות שגוגל נקטה במשך עשור, שמנעו תחרות הוגנת בתחום הפרסום ברשת. הקנסות הקודמים של האיחוד האירופי נגד גוגל היו בסכומים של 4.34 מיליארד יורו בשנה שעברה, ו-2.4 מיליארד יורו ב-2017.

הקנס נוגע לפרקטיקות של גוגל מול בעלי אתרי צד שלישי, כמו אתרי חדשות למשל, ששילבו את שורת החיפוש של גוגל באתר שלהם כדי לאפשר לגולשים לחפש מתוכו. בדומה לחיפוש בגוגל, שמעלה תוצאות חיפוש אך גם מודעות ממומנות, כך קורה גם כשמשתמשים בשורת החיפוש באתרים אחרים. אלא שגוגל חייבה את בעלי האתרים להשתמש באופן בלעדי בפלטפורמת AdSense שבבעלותה - באמצעותה היא מתווכת בין המפרסמים לבעלי האתרים שמעוניינים למכור שטח פרסום בתוצאות החיפוש.

לפי האיחוד, החל מ-2006 גוגל מנעה מהאתרים להשתמש במערכות מתחרות למכירת שטח מודעות בתוצאות החיפוש. מ-2009 החברה אפשרה לשלב גם שירותי מודעות מתחרים, אך עדיין דרשה כי מספר מינימום של מודעות יוקדש לפלטפורמת המכירה של גוגל, וכי המודעות שלה יוצגו במקומות הבולטים והרווחיים ביותר. גוגל אף דרשה לאשר בכתב כל שינוי שהאתרים ירצו לבצע במיקום בו יוצגו מודעות של מערכות מתחרות. ב-2016 גוגל הפסיקה לפעול באופן הזה, לאחר שהתחילו להגיש תלונות נגדה. מסיבה זו הקנס הנוכחי קטן לעומת הקודמים ואף לא דורש שינוי מדיניות מצד גוגל.

וסטגר טענה כי הפרקטיקות של גוגל פגעו בצרכנים, במתחרים ובחדשנות, והדגישה כי באותן שנים גוגל הייתה השחקנית החזקה ביותר בתחום מכירת המודעות בתוצאות חיפוש באיחוד האירופי עם נתח שוק של מעל 70%, ובנוסף היה לה נתח שוק של מעל 90% בשווקים של המדינות השונות בתחום החיפוש הכללי. מאחר שמתחרות בתחום כמו מיקרוסופט ויאהו לא יכולות למכור שטח פרסום עבור מפרסמים מתוך תוצאות החיפוש באתר של גוגל עצמה, החיפושים באתרי צד שלישי חשובים עבורן כדי להצמיח את העסק ולנסות להגביר את התחרות, לפי וסטגר.

וסטגר אמרה כי "גוגל ניצלה את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש אונליין, והגנה על עצמה מפני הלחץ שמביאה התחרות מכיוון שכפתה הגבלות אנטי תחרותיות בחוזים באתרי צד שלישי. ההתנהלות הזו היא לא חוקית תחת חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".

קנט ווקר, סגן נשיא בכיר בגוגל בתחום המדיניות הגלובלית, פרסם הצהרה בעקבות פרסום הקנס, לפיה "מאז ומתמיד הסכמנו ששווקים בריאים ומשגשגים הם האינטרס של כולם. כבר ביצענו שינויים רבים במוצרים שלנו כדי להתמודד עם הסוגיות שהעלתה הוועדה. בחודשים הקרובים, נבצע עדכונים נוספים כדי לאפשר נראות גדולה יותר למתחרות שלנו באירופה".

בשנה שעברה האיחוד האירופי הטיל קנס שיא על גוגל, לאחר שקבע כי היא ניצלה לרעה את עוצמתה של מערכת ההפעלה אנדרואיד בשוק הסמארטפונים, כדי לחייב יצרניות טלפונים להתקין מראש במכשירים את חיפוש גוגל ואת דפדפן כרום, וכך פגעה בתחרות. ב-2017 הוא מצא כי גוגל ניצלה לרעה את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה כדי להדגיש בו את שירות הקניות שלה על חשבון היריבות. גוגל אמנם מערערת על שני הקנסות, אך עדיין נדרשת למלא את הוראות האיחוד לשנות את הפרקטיקות הללו.

בעקבות זאת, אתמול (ג') הודיעה גוגל כי היא מתכננת להציע בחודשים הקרובים לכל משתמשי אנדרואיד האירופאים בחירה בין חיפוש גוגל ודפדפן כרום למנועי חיפוש ודפדפנים מתחרים, ואמרה מוקדם יותר השבוע כי תתחיל לבחון כלי חדש שידגיש בתוצאות החיפוש שלה מודעות לשירותי השוואת מחירים שמתחרים בשירות שהיא מציעה.

לפני מספר חודשים גוגל אף הודיעה שתתחיל לחייב יצרניות טלפונים בתשלום עבור ההתקנה של חנות האפליקציות פליי, ועבור התקנת אפליקציות נוספות של גוגל על הסמארטפונים, בעוד שתציע בחינם את האפשרות להתקין את החיפוש ואת דפדפן כרום.