הבנקים מתנפלים על שוק האג"ח: יגייסו קרוב ל-3.5 מיליארד שקל

בנק ירושלים משלים גיוס של 300 מיליון שקל, וגיוסים גדולים צפויים בקרוב בבנק הפועלים ובבנק אגוד • הבנקים מצליחים לרוב לגייס בקלות בשוק ההון, היות שהאג"ח שלהם נחשבות לאג"ח בסיכון נמוך, הזוכות לדירוג גבוה מחברות הדירוג

מנכ"ל בנק ירושלים, גיל טופז / צילום: יוסי צבקר
מנכ"ל בנק ירושלים, גיל טופז / צילום: יוסי צבקר

נראה כי האווירה החיובית בשוק ההון וסיום עונת הדוחות הכספיים בבנקים מביאים את חלקם לגייס חוב בשוק בימים אלה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בתוך פחות מחודש צפויים הבנקים לגייס קרוב ל-3.5 מיליארד שקל בחוב בשוק ההון.

הבנקים מצליחים לרוב לגייס בקלות בשוק ההון, היות שהאג"ח שלהם נחשבות לאג"ח בסיכון נמוך, הזוכות לדירוג גבוה מחברות הדירוג.

גיוסי האג"ח המתוכננים של הבנקים
 גיוסי האג"ח המתוכננים של הבנקים

היום (ד') הודיע בנק ירושלים כי השלים את המכרז המוסדי בגיוס ניירות ערך מסחריים. הבנק, שביקש לגייס 300 מיליון שקל, נהנה מביקושים גבוהים של קרוב ל-680 מיליון שקל. השלב הציבורי במכרז צפוי להיערך בימים אלה, והריבית המקסימלית בו תעמוד על מרווח של עד 0.41% מריבית בנק ישראל (מדובר בניירות ערך בריבית משתנה הצמודה לריבית בנק ישראל).

ניירות ערך מסחריים הן אג"ח לטווח קצר מאוד. לרוב הבנקים לא משתמשים בגיוס ניירות ערך שכזה, אבל בנק ירושלים, בניהולו של גיל טופז, החליט לגייס את החוב לטווח המתאים לצורכי הבנק.

שני בנקים נוספים שצפויים לבצע בקרוב גיוס בשוק ההון הם בנק הפועלים ובנק אגוד. הפועלים צפוי לבצע גיוס בשתי סדרות: אג"ח רגילות בהיקף של עד מיליארד שקל וכן אג"ח מסוג CoCo בהיקף של 250 מיליון שקל.

נזכיר כי אג"ח מסוג קוקו הן אג"ח שבתרחיש קיצון של הידרדרות ביציבות הבנק, ניתן למחוק חלק מהחוב או להמירו למניות. אמנם אג"ח אלה מציעות ריבית גבוהה יותר לעומת אג"ח רגילות, אבל עדיין שוק ההון המקומי אינו נלהב ממוצר זה, והנפקות אג"ח קוקו מאתגרות יותר לבנקים לעומת גיוס אג"ח רגילות שנהנות לרוב מביקושים עודפים. יחד עם זאת, בפועלים יכולים לשאוב עידוד מבנק לאומי, שהשלים בשבוע שעבר גיוס של אג"ח קוקו בהיקף של קרוב ל-800 מיליון שקל.

כאמור, גם בנק אגוד צפוי לצאת בגיוס אג"ח. מדובר בגיוס גדול של כמיליארד שקל - גיוס משמעותי ביחס לגודלו של בנק אגוד. לקראת הגיוס קיבל האג"ח דירוג של Aa3 מחברת מדרוג.