מפלגות המרכז רוצות להגדיל תקציבים חברתיים, אבל מאיפה הכסף?

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב–16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר • והפעם: "חופש הצבעה" למפלגות בהגדרת הבעיה הקריטית ביותר • רוצים לדעת מי המפלגה שהכי מתאימה לכם? היכנסו לאתר, לאפליקציה ולרשתות החברתיות של "גלובס" - ושחקו

המחאה החברתית של 2011 /צילום: רויטרס
המחאה החברתית של 2011 /צילום: רויטרס

מה שאלנו: מהי הבעיה הכלכלית הדחופה ביותר במשק?

כחול לבן: פריון נמוך ושיעורי עוני גבוהים

אנשי כחול לבן לא העבירו תשובה לשאלה. המצע הכלכלי של המפלגה נפתח בהצגת הבעיות הבאות: "ישראל עדיין נמצאת בפיגור ניכר בהשוואה למדינות המתקדמות במונחי תוצר לנפש, וסובלת מפריון נמוך ומשיעורי עוני גבוהים מאוד יחסית למדינות ה-OECD. מצב זה משפיע ישירות על מצבו של האזרח: פריון נמוך מוביל לשכר נמוך וליוקר מחיה. אנשים צעירים ועובדים אינם רואים עתיד שבו יוכלו להתפרנס בכבוד, לקנות דירה ולחסוך לעת זקנה".

גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ, משה בוגי יעלון, מפלגת כחול לבן/ צילום: כדיה לוי
 גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ, משה בוגי יעלון, מפלגת כחול לבן/ צילום: כדיה לוי

הליכוד: מעדיפים שלא להתעסק עם בעיות חברתיות

מהליכוד גם הפעם לא מסרו תשובה. כבר שתי קדנציות במפלגה מעדיפים להעביר את רוב התיקים החברתיים - הבריאות, השיכון, החינוך - לשותפות הקואליציות.

העבודה: העתיד השחור של הדור הצעיר

הבעיה הכלכלית הדחופה ביותר במשק היא בעיית הדור הצעיר. דור שלם של צעירים, שיכולים להיות מאוד מוכשרים, להשקיע ולעבוד בלי סוף - אך לא יצליחו לקנות דירה, לא תהיה להם הבטחת הכנסה כשיזדקנו, לא תהיה להם מערכת בריאות וסיעוד תומכת למקרה הצורך. הבעיות נוצרות בגלל המערכת שסובבת את הצעירים - השכר לא עולה, אין רשתות ביטחון והגנה מספקות ומחירי הדיור גבוהים מאוד ואף ממשיכים לעלות. לצד אלה ההשקעה האזרחית - בחינוך, בבריאות, ברווחה מצומצמת מאוד בשני העשורים האחרונים ותחומים אלה נמצאים בתהליך הידרדרות מתמשך. לדור הצעיר של היום יהיה קשה מאוד להתקיים בכבוד כשיתבגר. הוא יצטרך לעבוד קשה מהוריו אך לחיות יותר בצמצום, ויגיע לרווחה כלכלית פחותה.

חד"ש-תע"ל: מפירות הצמיחה נהנים רק הטייקונים

הבעיה המרכזית במשק הישראלי היא ריכוז הון אצל מספר הולך וקטן של "טייקונים" - על חשבון כ-4 מיליון עובדים. הדבר בא לידי ביטוי בנסיגת חלקם של השכירים "בעוגת ההכנסות" לטובת המעסיקים. זאת למרות הצמיחה שנרשמה במשק הישראלי בשנים האחרונות. יש לשקם את כוח הקנייה של העובדים בהקדם באמצעות תוספות שכר משמעותיות, משום שההוצאות גדלות בקצב מהיר לעומת עליית השכר.

נציגי מפלגת חד״ש בדיון בבג"ץ / צילום: דוברות חד"ש
 נציגי מפלגת חד״ש בדיון בבג"ץ / צילום: דוברות חד"ש

הימין החדש: עודף הרגולציה ויוקר המחיה

הבעיה הכלכלית הדחופה ביותר במשק היא עודף החסמים והרגולציה שמונעים מהשוק החופשי לפעול, ומייצרים תופעות לוואי כמו יוקר המחיה, הנראה במציאות היום כגזירת הגורל. לפי דו"ח ה-OECD, בהולנד יש 12 רגולטורים, באוסטרליה 80 ובישראל כ-200 רגולטורים. עודף הרגולציה מדכא את התחרות, מסרבל הקמת חברות ומגדיל את אי השוויון. זאת לצד עודף חקיקה קיימת וחדשה הפוגעת בכלכלה ומעלה את מחירי השירותים והמוצרים. יש לסייע ולפתוח את המשק לתחרות בייבוא באמצעות הסכמים בינלאומיים, פישוט תהליכי היבוא והמשך תהליך אימוץ התקינה הזרה שהוביל השר בנט במשרד הכלכלה. זאת, כדי לחזק את העסקים, לשפר את רווחת הצרכנים ולקדם את הקשרים הכלכליים בין מדינת ישראל לעולם.

איחוד מפלגות הימין: מערכת הבריאות הקורסת

המפלגה הסתפקה בתשובה מתומצתת: מערכת הבריאות הציבורית הקורסת.

יהדות התורה: מודאגים רק ממצב החרדים

גם הפעם המפלגה נמנעה מלתת תשובה. באופן כללי, ההבטחות הכלכליות של יהדות התורה נוגעות אך ורק לחרדים. אלה נוגעות להגדלת תקציבי הישיבות, הגדלת תקציבי התרבות ומציאת פתרונות למצוקת הדיור עבור ציבור מצביעיה.

ש"ס: צמצום פערים חברתיים

ש"ס לא מסרה תשובה לשאלה, אבל לפי מצע כלכלי שפרסמה בשנת 2015, המטרה העיקרית היא לצמצם פערים חברתיים.

מרצ: הפרטת השירותים החברתיים

הבעיה הדחופה ביותר היא סדר עדיפויות כלכלי מעוות. כאשר הממשלה מפריטה את כל השירותים החשובים ביותר לאזרח - הבריאות, הרווחה והחינוך - האזרח סובל. על הממשלה להגדיל משמעותית את ההוצאה האזרחית ולהעניק שירותים לאזרחים. תוצאות המדיניות הנ"ל הן עגומות ביותר - 18.6% מהאוכלוסייה, כ-1.8 מיליון נפש, נמצאים מתחת לקו העוני, מדד האי שוויון כאן הוא מהגבוהים בעולם ונטל המס (בעיקר הישיר) נמוך. ההוצאה לשירותי רווחה בישראל היא כ65% מממוצע ה-OECD. בנוסף לכך, סדר העדיפויות בממשלת הימין מתעדף העברת כספים להתנחלויות על השקעה באזרחים בתוך הקו הירוק.

כולנו: שחיקת מעמד הביניים והרחבת הפערים החברתיים

יש בעיות רבות במשק וקשה עד בלתי אפשרי להכתיר אחת מהן כ"דחופה ביותר", אך ללא ספק אחת הבעיות המרכזיות היא השחיקה של מעמד הביניים והרחבת הפערים החברתיים, שבאה לידי ביטוי בין היתר בשחיקה בתקציבי המשרדים החברתיים שהוזנחו במשך שנים.

שלטי פרסום של מפלגת כולנו / צילום: תמר מצפי
 שלטי פרסום של מפלגת כולנו / צילום: תמר מצפי

ישראל ביתנו: הקושי להגיע לדירה ראשונה

אנשי המפלגה לא ענו ישירות לשאלה אך מהצעדים החברתיים שהציעו, שנועדו להיטיב עם קבוצות ספציפיות, עולה כי הבעיה הראשונה היא קושי של זוגות צעירים להגיע לדירה ראשונה. הפתרון של ישראל ביתנו: אפשרות להשתמש בכספי הפנסיה לרכישת דירה ראשונה (ללא תשלום מס). במפלגה גם מודאגים מחוסר היכולת של עצמאים לקבל דמי אבטלה, וכן מהיעדרו של חוק חינוך חינם מגיל 3 חודשים.

גשר: חוסר תכנון ופתרונות אינסטנט

הבעיה הכלכלית הדחופה ביותר במשק היא להפסיק לכבות שריפות בכל המערכות הציבוריות, ולתת פתרונות עומק, ארוכי טווח, מתוך הבנה של צורכי המערכת ולקיחת אחריות על הליקויים בה. הפתרונות שלנו מפורטים בכל אחד מהתחומים אבל הערך העיקרי שגשר מציעה היא הנכונות להפוך את הנושאים האלה לעיקר.

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי
 אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

זהות: הוועדים הגדולים והגבלת היבוא

במפלגת זהות פירטו בתשובה לשאלה כמה בעיות עיקריות: רגולציה כבדה, מחסומים לייבוא וועדים גדולים חסרי רסן.

רק מרצ מציעה להגדיל מסים - וגשר חושפת את בעיית הבעיות 

תשובות המפלגות לשאלה מהי הבעיה הכלכלית הבוערת ביותר מתחלקות בין שני מחנות ברורים - ומחנה שלישי ברור קצת פחות, הנמצא בתווך. השמאל הכלכלי (העבודה, מרצ וחד"ש) סבור שהבעיה היא שחיקת השירותים הממשלתיים, בדגש על מערכת הבריאות, העוני ופערי ההכנסה וריכוז ההון בידי מעטים. הימין הכלכלי (הימין החדש, זהות) מפנה את האצבע המאשימה אל הרגולציה, המונופולים הממשלתיים, הוועדים הגדולים והחסמים שבפני היזמות הפרטית. בתווך נמצאות מפלגות כמו כחול לבן, כולנו וישראל ביתנו, שמכירות בפערים החברתיים כבעיה מרכזית, אבל מנסות לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - להגדיל תקציבים לשירותים חברתיים מבלי להסביר לנו מאיפה יבוא הכסף. המפלגה היחידה שמעזה לדבר על אפשרות העלאת מסים היא מרצ.

תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
 תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

מצד שני, מפלגות השמאל נוטות להציג תמונת מציאות שאיננה מגובה תמיד בעובדות מדויקות. בנוגע לטענות לירידה בתקציבים החברתיים, התרחבות האי-שוויון ושחיקה בשכר העובדים - בארבע השנים האחרונות הנתונים מראים דווקא ההיפך. התשובה המקורית שייכת גם הפעם למפלגת גשר, שבחרה להתמקד בחוסר התכנון ובהתנהלות המשברית של כיבוי שריפות כבעיה המרכזית. אמירה שנכונה לא רק לכלכלה אלא לכל פן מרכזי במדיניות הממשלתית.