"כשל פירעון צפוי ברמת ודאות גבוהה": מידרוג חותכת את דירוג החוב של ביקום

חברת הדירוג מעריכה כי בי קומיוניקיישנס, בעלת השליטה בבזק, תפעל להכניס משקיע לחברה ולפרוס מחדש את החוב או להנזיל את נכסיה, כאשר "עולה אי-ודאות לגבי אופן המכירה ומשכה" • מידרוג הודיעה על הורדת הדירוג ב-9 רמות מ-Baa2 ל-Caa2, שמשמעותו כושר החזר אשראי חלש ביותר יחסית למנפיקים אחרים ובעל מאפיינים ספקולטיביים משמעותיים

אחרי הצניחה החדה אתמול (ד') בניירות הערך של בי קומיוניקיישנס (ביקום) בעקבות עצירת התשלומים למחזיקי איגרות החוב - הגיעה כצפוי גם הורדת דירוג. חברת מידרוג הודיעה על הורדת הדירוג ב-9 רמות מ-Baa2 ל-Caa2, שמשמעותו כושר החזר אשראי חלש ביותר יחסית למנפיקים אחרים, ובעל מאפיינים ספקולטיביים משמעותיים.

ביקום , בעלת השליטה בבזק, חייבת למחזיקי האג"ח כ-2.5 מיליארד שקל בשתי סדרות. שלשום הודיעה בזק, נכס הבסיס של ביקום, על ירידת ערך של 1.5 מיליארד שקל שתירשם בדוחותיה ל-2018. כתוצאה, ביקום עדכנה אתמול שהיא צופה ירידה של 700-800 מיליון שקל בהון העצמי שלה. המשמעות היא שהיא תחרוג מהקובננטס (ההתניות הפיננסיות) להם התחייבה בשטר הנאמנות של האג"ח, להון עצמי מינימלי של 650 מיליון שקל במשך שני רבעונים.

שטר הנאמנות מתייחס גם לנושא דירוג האג"ח, וקובע שאם זה ירד מתחת ל-Baa2, למחזיקי האג"ח תהיה זכות להעמדת החוב לפירעון מיידי, אלא אם לחברה מקורות נזילים ל-18 החודשים הקרובים. מכיוון שביקום גייסה לאחרונה 118 מיליון שקל, יש לה מקורות נזילים עד נובמבר 2021, כך שהיא עונה על התנאי שמונע פירעון מיידי. עם זאת, הורדת הדירוג צפויה להגדיל את עלויות המימון של החברה.

כלכלני מידרוג מנמקים את הורדת הדירוג בכך שהיא משקפת את הערכתם לכשל פירעון צפוי ברמת ודאות גבוהה. לדבריהם, "מחיר השוק של מניות בזק  גוזר שווי של כ-2 מיליארד שקל להחזקות ביקום בבזק, וזאת ביחס ליתרת חוב פיננסי נטו כולל ריבית צבורה של כ-1.8 מיליארד שקל".

להערכת מידרוג, בזק לא תחלק דיבידנדים "לפחות בשנים 2019-2020" -בניגוד להערכתם הקודמת לפיה בזק תוכל לחזור לחלוקת דיבידנד משמעותית ב-2020. כלכלני מידרוג מעריכים שהרווח השוטף של בזק לפני הפחתות והפרשות בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020 יהיה בטווח של 900 מיליון שקל עד 1 מיליארד שקל, ומדגישים כי "ככל שבזק תבצע הפחתות נוספות, לרבות בקשר עם נכס המס בגין הפסדי yes בספרי בזק, הרי שמשך אי החלוקה עשוי להתארך".

בהורדת הדירוג נכתב כי לביקום יש יתרות נזילות של כ-700 מיליון שקל, וחלות החוב הקרובה לפירעון היא ב-31 במארס, בהיקף של כ-233 מיליון שקל. להערכתם, ביקום לא תשלם למחזיקים במועד הקרוב ללא קבלת הסכמת כלל המחזיקים, שתעוגן בהחלטת בית המשפט. לפיכך תרחיש הבסיס שלהם הוא לכשל פירעון, והוא אינו מביא בחשבון את החלופה לפיה מחזיקי האג"ח יאפשרו את פירעון התשלום הקרוב. מידרוג מעריכה שביקום תפעל להכניס משקיע לחברה ולפרוס מחדש את החוב או להנזיל את נכסיה, אך "עולה אי-ודאות לגבי אופן המכירה ומשכה". להערכתם מהלכי הסדר החוב יימשכו עד שנה.

ביקום מבקשת להקטין שכר ובונוס המנכ"ל

בתוך כך, אינטרנט זהב, בעלת השליטה בביקום, זימנה אסיפות אג"ח לעדכון והתייעצות. נזכיר, שקרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט ביקשה לאחרונה לרכוש את מניות ביקום שמוחזקות על ידי אינטרנט זהב, בעסקה של 387 מיליון שקל ולפי מחיר של 20 שקל למניה, אך בהצבעה שהתקיימה לפני מספר ימים דחו מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב את הצעתה (ששיקפה תספורת של כ-27% על החוב), והעדיפו להמשיך ולדון עם הקרן או לפנות להסדר חוב בגין החוב שהיקפו 722 מיליון שקל. כעת עומדים מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב בפני האפשרות שנכס הבסיס שלהם, ביקום, יעבור לידי נושי ביקום ויותיר אותם בלא כלום כמעט.

במקביל זימנה ביקום אסיפת בעלי מניות שנועדה לאשר את מדיניות תגמול הבכירים, כנדרש אחרי 3 שנים מהאישור הקודם. בחברה מבקשים לקבוע במדיניות התגמול את שכר המנכ"ל על 70 אלף שקל בחודש, לעומת המדיניות הנוכחית של שכר בגובה 100 אלף שקל. בנוסף הם מבקשים להפחית את הבונוס המקסימלי למנכ"ל מ-2 מיליון שקל ל-500 אלף שקל. מדובר באישור של מדיניות התגמול, אך כיום על רקע מצב החברה, המנכ"ל כלל אינו מקבל שכר מהחברה.

מנגד מוצע להעלות את הבונוס המקסימלי לסמנכ"ל הכספים מ-150 אלף שקל ל-200 אלף שקל, לאור חשיבותו לחברה.