זהירות, שירות ציבורי בתחפושת: 11 דוגמאות מטרידות על פקידים ונבחרי ציבור שלא ממש נותנים לנו שירות

מנכ"ל משרד החקלאות מעדיף "לאכול ביצי יבוא", צה"ל פוטר שיגורי טילים על תל אביב כ"טעות" ועוד חמישה פועלי בניין הלכו לעולמם בשבוע שעבר: דמותו המנופחת והלא יעילה של השירות הציבורי-ממשלתי בלטה מאוד השבוע • פרשנות 

שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם
שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם

דמותו העכורה המנופחת והלא יעילה של ה"שירות" הציבורי-ממשלתי בלטה במיוחד בשבוע שעבר. הנה תמצית.

פורים שמח. יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, קודם סמנכ"ל מכון התקנים, העביר בדיוק לפני שבוע התראה: "סכנה לבטיחות ולבריאות!" בתחפושות ילדים (אריה, נמר, מיניונים, נינג'ה מפואר, פיראט, ערפדית ועוד). רשימת הסכנות: חנק, פגיעה בשמיעה, סכנה לפגיעה פיזית, רעילות, דליקות ועוד. אלא שהילדים הצעירים התחפשו כמה ימים קודם והורי הבוגרים כבר מזמן רכשו את התחפושות במיטב כספם. למה כל כך מאוחר? עונה המשרד: "הפרסום בוצע מיד עם קבלת תוצאות הבדיקות ממכון התקנים. הפרסום המאוחר אמנם לא מנע את הרכישה, אבל עדיין אפקטיבי במניעת השימוש. בשנה הבאה ננסה להקדים". למה שינסו? לפקידי מכון התקנים והממונה על התקינה - מעל אלף עובדים - יש "קביעות". למה להם להתאמץ?

ביצים סרוחות. מנכ"ל משרד החקלאות, עו"ד שלמה בן אליהו, הצהיר (יום ב', "ממון") שהוא "מעדיף לאכול ביצי יבוא. כ-30% מלולי ההטלה בישראל נגועים בסלמונלה, ולעומת זאת ביצי היבוא נבדקות ב'שבע עיניים' ואין חשש לבריאות הציבור". ברצינות?! זו לא העבודה של בן אליהו והשר שמעליו, אורי אריאל, להבטיח שלא יהיו חיידקי סלמונלה צואתיים בשליש מהביצים הישראליות? אבל למי אכפת מה עושים מנכ"לים ומה אוכלים האזרחים?

צבא ההגנה. הגוף בעל הכוח הכי גדול, הכי הרבה תקציב והכי הרבה כבוד סיכם, ביום א' שעבר, את תחקיר אירוע הטילים שנורו בחמישי שעבר לתל אביב בקביעה: "טעות". טילים לעוטף, מלפני כמה שבועות, מוצו, שוב אחרי "תחקיר מעמיק", בקביעה: "תקלה". הם תמיד משוכנעים שכולם מטומטמים.

"ארגז הכלים". משה כחלון דרש וקיבל לאוצר את מלוא כוחות הבנייה הממשלתיים-ציבוריים. התוצאה: הלמ"ס דיווח על המשך הירידה הרצופה בהתחלות הבנייה. לזה קראו אז "תנופה ממלכתית להגדלת ההיצע". אז קראו...

מתנפח ומתחזק. משרד המשפטים רוצה לחייב בחוק, לכפות על דיירי הבתים המשותפים למנות חברות תחזוקה-ניהול ולשלם להן. לא עוד "ועד בית" שנבחר על ידי הדיירים למען הדיירים. מה עניינו של ה"פוליטביורו" הסובייטי ברכוש פרטי של אנשים? הוא תמיד מחבר ומוסיף לעצמו עוד ועוד תפקידים, כדי לגדול לקבל תקציבים ולחזק את התלות של האזרח בביורוקרטיה הכותשת. קודם חוק, אחר כך מחלקה, עוד משנה ליועץ, עוד חטיבה, עוד בניין, עוד משרד... עוד שביתה: אין תקנים. אין תקציב.

רופא מומחה. דוח שיאני השכר בגופים הנתמכים והמתוקצבים מכספי הציבור מסמן את פרופסור X מבית החולים הדסה בראש, עם 252,784 שקל בחודש. הוא לא לבד. זה רק התלוש שלו גלוי, כי בהדסה התמורה לרפואה הפרטית נכנסת למשכורת, רשומה ב"תלוש השכר". עשרות רבות, אולי מאות, מומחים, למיניהם, סוגיהם ואיכותם, בעיקר במרכז הארץ, רושמים סכומים כאלה לזכותם בכל חודש, ואפילו יותר מזה. רק שאצלם זו רפואה פרטית יקרה שלא רשומה בתלוש השכר. בתקווה שהם אכן משלמים מסים כראוי. דוח השיאנים בא בהמשך לדוח השכר מלפני כמה שבועות, שממנו עלה שהשכר הממוצע של הרופאים גדל נומינלית, ב-80% בתוך עשור (לעומת גידול ממוצע של 30% בקרב עובדי המדינה). הערת לא-אגב: את המספרים האלה צריך לזכור כאשר שומעים את צקצוקי השפתיים ומילות הדאגה העמוקה על הקשישה במסדרון והחולה הזקן בדלת השירותים. ובטח לשנן ולזכור בקיץ הקרוב, מיד אחרי הקמת הממשלה ומינוי שרי בריאות ואוצר. אז ייפתחו ארובות השמים ועמן האיום על אם-כל-השביתות. בקיץ הזה יסתיים הסכם השכר של הרופאים מ-2011 וייפתחו הדיונים ובעיקר האיומים.

שוטרינו המצוינים. עוד 5 פועלי בניין מתו בשבוע שעבר. מתחילת שנה זו נהרגו 10 ונפצעו 37. אבל יחידת "פלס" המשטרתית המהוללת, שהוקמה בסוף 2018, עם 99 תקנים לשוטרים, קצינים ועוד 5 חוקרים ממשרד העבודה, שחלקם כבר אוישו - עוד לא חקרה אף תאונה מאז הקמתה. מתברר שהם יושבים וממתינים ל"אירוע בעל מאפיינים ייחודיים". עו"ד גדיר ניקולא מעמותת קו לעובד, הגדירה את המצב (רשת ב', יום ד'): "אולי הם חושבים שהם צריכים לחקור רק תאונות שיתפסו כותרות גדולות, ולא סתם איזה פועל שמת בתאונת עבודה".

חוקרינו הנחושים. מיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות, חזר בו השבוע מתנאי עד המדינה שנחתמו עמו ומיד הוכנס למעצר. למחרת האריך שופט, לדרישת החוקרים, את מעצרו ב-5 ימים. עונש על החוצפה? ממש לא! הכול לטובת עמישראל. "הוא עלול לשבש הליכים", הזהירו-איימו השוטרים. אילו רצה לשבש ואולי אף שיבש - היה לו הרבה זמן, שבועות וחודשים, לעשות את זה לפני שהתייצב השבוע במשטרה. אבל כולם צריכים לדעת עם מי אסור להתעסק. 

ממלכת סייבר. עם עשרות המיליארדים שהושקעו וכל כך הרבה גאווה ויוהרה על יכולות הסייבר האדירות של הממשלה, הצבא, שב"כ, מוסד ומשטרה - איך קרה שהאיראנים התנחלו בנייד של רמטכ"ל לשעבר, בני גנץ?

רכבת ישראל. הנהלת הרכבת התעוררה ופנתה (יום ג') לבית הדין לעבודה ומנתה 30 סוגי עיצומים הנהוגים על ידי העובדים. מחלות שפוקדות דווקא נהגים, עייפות פתאומית שנופלת עליהם, מפתחות קטרים שנעלמים, עצירות פתאום, השבתת כלים הנדסיים, ועוד ועוד. תזכורת: זו חברה בבעלות הציבור, שהממשלה מנהלת בשמו. לא הגיע הזמן לפרק אותה לקווים נפרדים?

ועדת חקירה לפרשת הצוללות. אחרת גם המורסה המזוהמת הזו תמשיך עוד הרבה שנים. חקירת אמת, לא מניפולציות פוליטיות, לא חקירה מכוונת בנימין נתניהו, משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון באותה עת, לא בני גנץ שהיה רמטכ"ל, גם לא אלופי צה"ל והפקידים הבכירים במשרד הביטחון שהיו מעורבים כך או אחרת בפרשה זו ובאחרות כמוה. אלא חקירה שמהותה צמיחתה ולבלובה של תרבות המאכערים הביטחוניים מקום המדינה ועד היום. אלה שדוחפים מבחוץ ואלה שמקבלים מבפנים.