מהסלון למגרש: הטכנולוגיות שעומדות לשנות את חייהם של צופי הספורט

טכנולוגיות חדשות עומדות לשנות את האופן שבו אוהדי ספורט צופים במשחקים - מצפייה במשחק דרך עיניו של הספורטאי ועד התאמת השידור לטעם של הצופה • בדרך לשם צפוי להתחולל מאבק סוער על זכויות השידור

סטף קרי, גולדן סטייט ווריורס / צילום: USA TODAY Sports
סטף קרי, גולדן סטייט ווריורס / צילום: USA TODAY Sports

צופי ספורט נהגו בעבר לצפות במשחק בסלון ביתם. אם הם היו בני מזל, הם היו צופים בו באיצטדיון. היום זה לגמרי אחרת. אמנם מספר חובבי הספורט גדול מאי פעם, אבל הם צופים פחות בטלוויזיה ורואים פחות משחקים. במקום לצפות בהפסקות פרסומות, הם בודקים תגובות בטוויטר ומחפשי רגעי שיא מהמשחק באינסטגרם.

ועדיין, קשה להגיד שחובבי הספורט חיים את החלום הדיגיטלי. אחת הסיבות לכך היא הקושי בצפייה במשחקים באינטרנט. מכיוון שזכויות השידור הרווחיות של שידורי ספורט חיים נותרו בידיהן של רשתות טלוויזיה מסורתיות, הדרך היחידה לראות את כל המשחקים היא לשלם סכום נאה עבור מינוי לאחד משירותי הטלוויזיה, או לצפות באופן לא חוקי. יותר מ-460 אלף איש רשומים לקבוצת רדיט, שמזרימה שידורים של משחקי NBA ללא רישיון. לפי ה-BBC, יותר משליש מאוהדי הפריימיר ליג צופים דרך קבע בשידורים פיראטיים על גבי האינטרנט.

אמנם מספר הולך וגדל של ליגות וענפי ספורט מאפשרים לחובבי הספורט לצפות בשידורים חיים בסטרימינג, אבל עדיין מדובר בשלבים התחלתיים. הימים שבהם צפינו בצג הטלוויזיה במשך שלוש שעות תמימות עומדים להתחלף במשהו הרבה יותר נגיש, אינטראקטיבי ומותאם אישית. כללי המשחק עומדים להשתנות.

כיסוי של כל זווית

בליל חמישי האחרון ישבתי לצפות במשחק NBA בין מילווקי באקס לאינדיאנה פייסרס. זווית הצפייה שלי היתה קרובה למגרש - כל כך קרובה לאקשן שהרגשתי שאני יכול להושיט יד ולגעת בשחקנים בזמן תרגילי החימום שלהם. כמובן שלא באמת הייתי יכול כי למעשה צפיתי במשחק בביתי, כשאני מרכיב משקפי מציאות מדומה של אוקולוס. השימוש במשקפיים כאלו עדיין לא נפוץ מכיוון שהאינטרנט לא מספיק מהיר והמשקפיים לא מספיק טובות.

טכנולוגיה דומה, טרו ויו של אינטל, עושה שימוש בעשרות מצלמות כדי ליצור תמונה תלת ממדית של כל מה שנמצא על המגרש. הטכנולוגיה מאפשרת לצפות במשחק מנקודות מבט שלא היו אפשריות בעבר. רוצים לראות את קליעת הניצחון דרך עיניו של השחקן שזרק לסל או לראות מה הכדורגלן ראה לפני שמסר לשחקן במרחק 40 מטר ממנו? עכשיו אתם יכולים. טכנולוגיית טרו ויו כבר משולבת בשידורי טלוויזיה, בייחוד של קבוצות NFL ופרמייר ליג.

בחירה של רגעי השיא

בטורנירים שונים של ספורט נערכים משחקים רבים בו-זמנית, ואי אפשר לדעת באיזה מהמשחקים יהיה את הרגע שעליו ידברו האוהדים כל השנה.

דוגמא לכך ניתן לראות בטורניר הכדורסל של NCAA (אליפות המכללות בארה"ב). CBS ספורטס וטרנר, שמשדרות את הטורניר, הן חלק מאלו שעושות מאמצים לשפר את הצפייה. אחת הדרכים לעשות זאת היא פאסט ברייק, שידור חי של הרגעים הטובים ביותר באותו יום.

במקום לצפות במשחק אחד, ניתן לצפות ברגעים הטובים בכל המשחקים - שניות ספורות לאחר שהם מתרחשים במציאות. רשתות הטלוויזיה מפתחות דרכים להטמיע את הטכנולוגיה גם בענפי ספורט אחרים, ואפילו להתאים את השידור לטעם האישי של הצופים, כך שהערוץ יציג רק את השחקנים והקבוצות שהם אוהדים.

כל אוהד וההרפתקה שלו

אוהדים שצופים במשחק יוכלו לבחור בתחילתו מי ישדר להם אותו - צוות השדרנים הרגיל, צוות האוהדים השרופים שצורחים חזק כמוהם, או אולי צוות כוכבי קולנוע (כבר כעת יש אפשרות דומה באפליקציית ESPN). בדצמבר חבר טיילר בלבינס - הידוע יותר בכינוי נינג'ה, והווידאו גיימר הפופולרי ביותר בטוויץ' - לסטרימרים אחרים כדי להציע את הפרשנות שלו לאחד ממשחקי הכדורגל.

יכול להיות שבעתיד, בתור הזהב של האנליטיקה, האוהדים יוכלו לקבל גישה מהירה למהירות שבה רץ אחד השחקנים, לנתונים אודות ההחמצות של שחקן אחר, או לביוגרפיה של השחקנים. "המון פעמים מה שחשוב זה למצוא מהם דפוסי ההתנהגות של אנשים, ולהקל עליהם לעשות מה שהם עושים", אמר ג'ף גרטולה, מנהל CBS Sports Digital. "הדפוס הנפוץ ביותר הוא: 'אני רוצה לראות את טבלת הנתונים'".

השתתפות פעילה במשחק

עתיד הספורט הוא כמובן אינטראקטיבי. יהיה ניתן להצטרף להמוני האוהדים בצ'אט בטוויץ', או להעלות בזמן אמת פידבק על כל ביצוע ורגע במשחק.

ההשראה לכך צפויה להגיע מ-eSports (ספורט אלקטרוני), מכיוון שהגיימרים ממשיכים לזכות בהכרה כזן חדש של ספורטאים מקצועיים. "השחקנים שלנו משוחחים עם אוהדים בצ'אט", אמר ברנדן דונויו, מנהל 2K League, יחידת הספורט האלקטרוני של NBA. זה לא מטורף לדמיין שיבוא היום שבו תצפו במשחק כדורסל אמיתי תוך פטפוט עם צופים אחרים, ופתאום יצטרף אחד משחקני הספסל לשיחה.

בשנים הבאות יפקעו חוזים ארוכי טווח של שידורי טלוויזיה של הליגות האמריקאיות NBA, NFL ו-MLB. עד כה סירבו הליגות להעניק למפיצות דיגיטליות נתח משמעותי מזכויות השידור מכיוון שהן עדיין לא הוכיחו את עצמן. במקביל, ספקיות שידורי הספורט המקוונים משקיעים סכומים גדולים בשיפור איכות השידור. ברגע שיהיה ניתן לצפות בלי שיבושים, יתפתח הספורט העתידי האמיתי והאינטראקטיבי, שיאפשר גם לצופים להשתתף במשחק.