גיוס הון פוטנציאלי של 2 מיליארד שקל בבזק? לא כל-כך מהר

בזק הודיעה הבוקר על כוונתה להגדיל את הון המניות הרשום שלה במיליארד מניות, וזאת כמהלך מקדים לקראת גיוס הון פוטנציאלי בהיקף של עד כ-2 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת זכויות • מהלך כזה, אם אכן יצא לפועל, יוביל לדילול של כ-27% של בעלי המניות הנוכחיים של בזק במקרה שיחליטו שלא להשתתף בהנפקת הזכויות

בניין בזק בתל-אביב / צילום: איל יצהר
בניין בזק בתל-אביב / צילום: איל יצהר

הצורך של בזק  לחזק את המאזן שלה מוביל את הנהלת החברה להודיע היום (ג') על שני מהלכים.

המהלך הראשון הוא הגשת טיוטת תשקיף להנפקת איגרות חוב ולביצוע הצעת רכש חליפין לאג"ח קיימות של החברה, "במטרה לשמר את איתנותה הפיננסית של החברה בראייה ארוכת-טווח".

המהלך השני הוא כוונה להגדיל את הון המניות הרשום של החברה במיליארד מניות, וזאת כמהלך מקדים לקראת גיוס הון פוטנציאלי לחברה בהיקף של עד כ-2 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת זכויות. מהלך כזה, אם אכן יצא אל הפועל, יוביל לדילול של כ-27% של בעלי המניות הנוכחיים של בזק במקרה שיחליטו שלא להשתתף בהנפקת הזכויות.

בעלת השליטה בבזק היא ביקום  (בי קומיוניקיישנס) שמחזיקה ב-26.4% ממניות חברת התקשורת; החברה עצרה לאחרונה את התשלומים למחזיקי איגרות החוב שלה על רקע הפרה של הקובננטס שלה ונמצאת איתם במגעים, כך שנראה שביקום תתקשה להקצות משאבים להשתתפות בהנפקת מניות של בזק.

אלא שדילול של ביקום אינו אפשרי כרגע מבחינה חוקית: לפי היתר השליטה בבזק, ביקום צריכה להחזיק 25% ממניות בזק, ולא יכולה לרדת מתחת לרף זה - אלא אם ישונו התנאים בהיתר השליטה, בכפוף להחלטת שר התקשורת, מערכת הביטחון ומשרד המשפטים.

עוד קודם לכן בזק תידרש לקבל את הסכמת בעלי המניות שלה למהלך של הגדלת ההון, ולאישור כזה נדרש רוב של 75%. על מנת להגיע לרוב הנדרש בזק תצטרך את תמיכת ביקום במהלך, וכעת עוד לא ברור כיצד ביקום תצביע.

בזק יוצאת למהלכים האלה בין היתר במטרה לשמר את היחסים הפיננסיים שלה ואת רמת דירוג החוב שלה, ולצד הודעתה על הפסקת הדיבידנד. מהלך הנפקת ההון עשוי אולי להיתפס כעוד צעד עצמאי של בזק בראשות היו"ר רודב, להקטין את השפעת בעלת השליטה בה, אם כי ניתן גם לומר שלבזק אין הרבה ברירות כשהיקף החוב שלה הוא 11.2 מיליארד שקל, היקף המזומנים וההשקעות השוטפות הוא 2.3 מיליארד שקל וההון העצמי שלה מסתכם ב-434 מיליון שקל בלבד.