עוזרו של הראל לוקר בתעשייה האווירית מונה לסגן סמנכ"ל בחברה

מדובר בגילי מאי, ששימש בעבר כראש המטה של לוקר בתקופה שהוא כיהן בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה • בשנה האחרונה מאי משמש כעוזרו של לוקר בתעשייה האווירית

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

דירקטוריון התעשייה האווירית אישר אמש (ד') את מינוי מקורבו של יו"ר החברה, הראל לוקר לתפקיד סגן סמנכ"ל לקשרי ממשל, קהילה ותקשורת. המקורב, גילי מאי שימש בעבר כראש המטה של לוקר בתקופה שהוא כיהן בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בשנה האחרונה מאי משמש כעוזרו של לוקר בתעשייה האווירית.

תפקיד סגן סמנכ"ל לקשרי ממשל, קהילה ותקשורת בתעשייה האווירית הוא תפקיד חדש, שיחליף את תפקיד סמנכ"ל התקשורת שאותו מילאה ב-5 השנים האחרונות אליענה פישלר.

בסוף 2018 פישלר הודיעה על סיום תפקידה בתעשייה האווירית וזאת - כשברקע הערכות מצד גורמים בחברה כי לוקר מייעד את התפקיד שעתיד להתפנות למקורבו, מאי.

כמה שבועות לאחר הודעת הפרישה של אליענה פישלר, התעשייה האווירית פרסמה מכרז שמזמין מועמדים לתפקיד זה להגיש את מועמדותם. התע"א היא חברה ממשלתית שחייבת לקיים מכרז לאיוש של משרות בכירות. עשרות מועמדים, דוברים במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי וכמו גם אנשי תקשורת בעבר ובהווה התמודדו על התפקיד הבכיר, חלקם התייצבו לפני ועדת המכרזים שלדיוניה היה שותף גם מנכ"ל החברה, האלוף (במיל') נמרוד שפר.

בעבר דווח כי השכר החודשי של סמנכ"ל התקשורת בחברה הוא כ-50 אלף שקל ובמסגרת דיווח של "גלובס" מדצמבר האחרון, הובאו חששות של גורמים המקורבים לחברה כי לוקר מקדם את מועמדותו של מאי לתפקיד. התע"א הגיבה אז ומסרה כי "המכרז שפורסם בנושא פתוח ושקוף, ומאפשר לכל מועמד או מועמדת ראויים להגיש את מועמדותם. לתפקיד ייבחר המתאים ביותר שיעמוד בתנאי המכרז והוא יאושר בידי הדירקטוריון".

גורמים שמקורבים לחברה התקשו להיות מופתעים אמש, כשהתברר כי דירקטוריון התע"א אישר את המינוי של מאי לתפקיד - שעוד טעון באישור של רשות החברות הממשלתיות: "עשרות מועמדים שלפחות כמה מהם ראויים ועומדים בכל תנאי הסף שנקבעו ואף מעבר לתנאים אלה, היו מעורבים במהלך החודשים האחרונים בהליך שנראה בדיעבד מיותר", אמר ל"גלובס" אחד הגורמים.

ההחלטה על מינויו של מאי לתפקיד, באה כשברקע מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מקיים בדיקה מקיפה בחברה על ליקויים בתהליכי המינוי של בעלי תפקידים בכירים.

מינויו של מאי הוא לא המינוי הראשון בתע"א, שמעלה תהיות ושורה של שאלות: בסוף השנה שעברה דירקטוריון החברה אישר את מינויו של אייל יוניאן לתפקיד המשנה למנכ"ל.

יוניאן כיהן לפני כן בתפקיד סמנכ"ל הכספים של תע"א, התמודד לפני כשנה על תפקיד המנכ"ל שלה. עם בחירתו של שפר לתפקיד - יוניאן איים שיתפטר מהחברה ובניסיון לרצותו, הוצעה לו משרת המשנה למנכ"ל. יצוין כי משרה זו לא הייתה מאוישת במשך שנים ארוכות.

גם אז, לקראת איוש תפקיד המשנה למנכ"ל התע"א פרסמה מכרז, אך בסוף ההליך בחרה ביוניאן. רשות החברות הממשלתיות בראשות ינקי קוינט אישרה מינוי זה - למרות שהייתה ערה לביקורת אודותיו. כעת, התע"א תידרש למינוי בכיר נוסף: סמנכ"ל כספים שיחליף את יוניאן.

מהנהלת התעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "בעקבות היוועצות עם יועצים חיצונים על מבנה מטה החברה, הליך שהחל כבר בספטמבר 2017 כחלק משינוי מבנה מטה החברה, עלה הצורך בעיבוי יחידת התקשורת בחברה בהיבטים של ממשל, רגולציה וקהילה. יחידה מאוחדת כאמור קיימת במרבית החברות העסקיות עתירות הרגולציה בישראל ובעולם המערבי וגם בחברות ממשלתיות. דירקטוריון החברה קיבל את המלצת המנכ"ל ומצא שיש צורך בתפקיד מעובה כאמור. רשות החברות אישרה זאת והחברה הקימה וועדת איתור.

ההליך נוהל באופן יסודי בידי ועדת האיתור בליווי חברת השמה חיצונית, על פי כללי המינהל התקין ועל פי כל דין. וועדת האיתור המליצה על גילי מאי לתפקיד, שכן מאי הוא בעל ניסיון ארוך שנים בעולמות הממשל והתקשורת והוא היה המועמד בעל הציונים הגבוהים ביותר במכרז. דירקטוריון החברה קיבל את המלצת מנכ"ל החברה וועדת האיתור ואישר את בחירתו של מאי".

עוד אמרו בתע"א כי "מאי כיהן כראש מטה מנכ"ל משרד הכלכלה במשך 4 שנים, ולאחר מכן במשך כשנה וחצי כראש המטה של הראל לוקר במשרד ראש הממשלה מנובמבר 2013 עד יוני 2015. לאחר פרישתו של לוקר המשיך מאי לכהן כראש המטה של המנכ"ל אלי גרונר במשך כשנתיים, ואחר כך כיהן למעלה משנה כמנכ"ל בחברת בת של גיתם תקשרת. מאי הצטרף לתע"א כעבור כשלוש שנים מיום עזיבתו של לוקר את משרד ראש הממשלה וכמעט שנה לאחר שלוקר מונה כיו"ר החברה. ברור כי ישנה היכרות בין מאי לבין לוקר כפי שלוקר מכיר עוד הרבה אנשים מפעילותו במגזרים שונים לאורך עשרות שנות הקרירה שלו, הן במגזר הציבורי הן במגזר העסקי. לטעון כי מדובר במקורב של לוקר ובשל כך זכה באמון וועדת האיתור וחברת ההשמה היא טענה לא ברורה לאור האמור לעיל".