יואל חסון: "שר האוצר הבא צריך להיות משה כחלון. הוא תיפקד טוב" | הח"כים שלא נפגוש בכנסת הבאה

בזכות תפקידו כמרכז האופוזיציה, יואל חסון ממפלגת התנועה היה אחד האנשים החזקים בכנסת הנוכחית, אבל פירוק השותפות בין גבאי ללבני הביא לכך שחסון לא יהיה בכנסת הבאה • כעת הוא עוקץ את גבאי על השימוש שעשה בשד העדתי, קורא למצביעי העבודה לעבור לכחול לבן, טוען שחייבים לשנות את שיטת הממשל, ומתכונן לחיים שאחרי הפוליטיקה • ראיון חמישי בסדרה

יואל חסון / צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
יואל חסון / צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

עד שיו"ר העבודה אבי גבאי הכריז על פירוק השותפות עם ציפי לבני והתנועה, ח"כ יואל חסון (46) היה האיש החזק באופוזיציה. הוא היה זה שאחראי על גורל הצעות החוק וזה שצריך לאחד בין כל הסיעות - מישראל ביתנו ועד לרשימה המשותפת. אבל המהלך של גבאי טרף את הקלפים, והוביל לכך שחסון, נציג התנועה, ייפרד בקרוב מלשכתו במשכן. כעת הוא מסתגל למציאות החדשה, ויש לו הרבה מה לומר על הכנסת הנוכחית.

"יש השפעות של כוח וכסף על המערכת השלטונית"

ראש הממשלה הבא

"לראשונה זה זמן רב יש סיכוי למהפך. הבחירה היא ברורה, מי שחושב שישראל במצב טוב יצביע נתניהו, ומי שרוצה שינוי חייב להצביע גנץ. כל אזרח שרוצה מהפך ויצביע למפלגות אחרות בשמאל, עלול למצוא את עצמו בסיטואציה שגנץ הפסיד לנתניהו במנדטים - והשלטון נשאר בידי נתניהו.

"מי שליכודניק ונמאס לו מנתניהו אבל קשה לו המעבר לכחול לבן, צריך להצביע לכחלון. בשורה תחתונה, גנץ חייב לסיים בפער גדול מנתניהו, רק זה יאפשר לו להרכיב את הממשלה הבאה".

שר האוצר הבא

"משה כחלון. אני חושב שהוא תיפקד טוב. כחלון יידע ללמוד מטעויות העבר ולהמשיך את הישגיו ותוכניותיו. לדעתי, הציבור צריך להוקיר לו תודה על מעשיו, גם אם טעה בחלק מהדברים. שר אוצר זה תפקיד שכל פוליטיקאי שנכנס אליו יוצא חבול ומוכה".

תופעות פסולות בכנסת

"יש מספר דמויות שהגיעו למשכן והשתמשו בצורה לא נכונה במנדט שהם קיבלו מהציבור. לדוגמה, אורן חזן הוא אדם פיקח שלא עשה שום דבר משמעותי חוץ מלעשות סלפי עם נשיא ארה"ב. ככה ההיסטוריה תזכור אותו.

"תופעה נוספת שאני חושב שצריכה לחלוף מהעולם היא השימוש בשד העדתי. הקלף הזה נוצל גם מימין וגם משמאל. למשל, מירי רגב עשתה שימוש במזרחיות שלה כדי לפלג ולשסע. גם אבי גבאי נזכר שהוא מזרחי במערכת הבחירות. לא ראיתי אותו מדבר על זה לפני. זה עושה נזק לחברה הישראלית".

הדברים שקידמת בכנסת

"יש באמתחתי עשרות חוקים ויוזמות שאני חתום עליהם. כמה דוגמאות שאני מתגאה בהן במיוחד: המאבק לחנינה עבור יונתן היילו, שבזכותו הוא יצא לחיים חדשים; חוק אלמנות צה"ל ששינה את החיים להרבה מאוד נשים; חוק התאומים, שמעניק גם חופשת לידה ארוכה יותר וגם במקביל לשני בני הזוג; חוק אקיוטק שמונע רדיפה של לקוחות על חובות לא שלהם; ועוד".

האפשרות להשפיע כח"כ

"11 שנים טובות ומשמעותיות היו לי בכנסת. היה לי המזל להיות בכנסת בכל תפקיד אפשרי, יו"ר קואליציה, מרכז אופוזיציה, יו"ר ועדה לביקורת המדינה וסגן יו"ר הכנסת. כל יום בכנסת השפעתי ואני חושב שבהרבה דברים השפעתי יותר משר בממשלה. הכנסת בעיניי היא מרכזית ויש לה חשיבות. היא לא תחנה בדרך לממשלה".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"מערכת הבריאות הקורסת. ‘הזקנה מהמסדרון’ רחוק מלהיות ביטוי, זה המצב הנתון והיומי בישראל 2019. רק כשתיהיה כאן ממשלה שתחליט להרים את הכפפה ולהפסיק לשים פלסטרים על המחלה המתמשכת של מערכת הבריאות, זה ייגמר. יש צורך ברפורמה משמעותית שתמנע קריסה".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"היו לי המון אירועים מרגשים בכנסת. הראשון הוא שהעברתי את חוק "אלמנות צה"ל". זה היה חוק ממשי ששינה חיים ותיקן עוול חמור של 50 שנה. היה עוד אירוע עצוב שנחקק לי בזיכרון: פגישה עם יורם קניוק, הסופר האגדי, שמספר לי שהוא עני, ולכן אני חייב לתמוך בחוק הספרים. שנה אח"כ הוא נפטר. עד היום הזיכרון מהמפגש איתו מעציב אותי".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"את ה-100 מיליון האלה הייתי משקיע בתנועות הנוער. צריך שיותר ויותר בני נוער ייקחו חלק בפעילות תנועות הנוער בפרט, ובחינוך הבלתי פורמלי בכלל".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"לא היה מקרה כזה בכנסת ה-20. בכנסות קודמות, כיו"ר קואליציה, הצבעתי בעד החוק של גלעד ארדן שהיה אז ח"כ באופוזיציה שרצה להכיר בריבית על משכנתאות כהוצאה מוכרת. זה היה בניגוד לדעתה של הממשלה והקול שלי העביר את החוק בקריאה טרומית. היו עוד כמה דוגמאות, אך לרוב הקפדתי על משמעת ועבודה קבוצתית כסיעה".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"בעיקר אני גאה בכך שאהבתי להיות פרלמנטר. חייתי את הכנסת, הבנתי את חוקיה וכלליה וידעתי לפעול לטובת מטרות שהאמנתי בהן. אני גם מאוד גאה בקדנציה האחרונה, שבה אני וחבריי היינו אופוזיציה משמעותית. אני מרגיש שהצלחתי ליצוק משמעות לתפקיד "מרכז האופוזיציה".

הגבלת כהונה לראש הממשלה

"אני מאמין ברפורמה עמוקה בשיטת הממשל, שכוללת בין היתר חזרה לשתי מפלגות גדולות, העלאת אחוז החסימה ל-5% וקביעה שראש הממשלה הוא מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר. אין כל צורך בממליצים, במו"מ ובסחיטות. במסגרת השינויים הללו, רה"מ לא יכהן יותר משמונה שנים ברציפות".

העתיד הפוליטי

"אחרי תקופה ארוכה ומשמעותית בכנסת, ברגע ש'התנועה' לא התחברה לאיחוד גדול ומשמעותי לטובת מהפך, הבנתי שלא נכון מבחינתי ומבחינת ציפי לבני לרוץ לבד, וחלילה להביא לשריפת קולות למחנה. שמנו את המפתחות והחלטנו שגם לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים זו החלטה אמיצה. היום אני יודע שעשיתי את ההחלטה הנכונה. אני מסתכל קדימה ורוצה להביא את היכולות שפיתחתי, הניסיון המקצועי שצברתי ואת הידע הרב שלי למגזר הפרטי".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"ההשפעה של כסף הרבה יותר קטנה מאיך שזה נראה בחוץ. נושא הלובי הוא לא דבר בעייתי. חוק הלוביסטים הסדיר באופן נכון ובהיר את עבודתם בכנסת, וזו עבודה לגיטימית ושקופה. לדעתי, יש דווקא לעודד אותה. זה עדיף על כמות עצומה של "לובי שחור" שמסתובב בכנסת, לא חשוף ולא ידוע לכול. שקיפות עושה את כל ההבדל".

עמידה ביעדים

"אני מרגיש שעמדתי ביעדים, ובעיקר שהצלחתי להיות חבר כנסת משפיע, שיודע לקדם ולהילחם על דברים שהוא מאמין בהם. לא הצלחתי להגיע לממשלה, שם ההשפעה נקודתית ושונה מהכנסת, אך מבחינת פעילות פרלמנטרית אני מרגיש שידעתי ללחוץ על כל הכפתורים הנכונים בכנסת ולקדם את מה שאני מאמין בו".

אחרי 9 באפריל

"קודם כול אצא לחופשה קצרה עם משפחתי. הם שילמו את המחיר על הבחירה שלי להיות נציג ציבור שעובד 24/7. אטוס עם אשתי ועידו הבן המתוק שלי. הם מחכים הרבה זמן שאני אהיה מנותק מהטלפון ואהיה לצידם ללא הסחות. לאחר מכן אני מתכוון להשתלב בעשייה במגזר הפרטי".

ציפיות לשוב לכנסת

"אחרי הרבה שנים בכנסת מבינים שלהיות חבר כנסת זו לא מטרה. אם אהיה חלק ממהלך עתידי משפיע אז כן, אם לא אז לא. אני יודע שנפלה בידיי הזכות לשרת את הציבור כחבר כנסת, ואני מרגיש שמימשתי אותה בחריצות ובאופן ממצה".