אלטשולר שחם לקראת הנפקת פעילות הגמל הגדולה בישראל בבורסה

המנכ"ל והשותף יאיר לוינשטיין במכתב לעובדים: "החלטנו לבחון אפשרות להנפקה של מניות חברת הגמל והפנסיה" • בסוף פברואר ניהל בית ההשקעות 81 מיליארד שקל בגמל והשתלמות ועוד 4 מיליארד שקל בפנסיה • אלטשולר שחם גמל ופנסיה הרוויחה 40 מיליון שקל בשנת 2018

יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף
יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף

בצל הנפקת הענק של ישראכרט, נרקמת לה עוד הנפקת פיננסים מעניינת: בית ההשקעות אלטשולר שחם, שבניהול המנכ"לים המשותפים גילעד אלטשולר ורן שחם, בוחן הנפקה של חברת הגמל והפנסיה שבשליטתו. במכתב שכתב היום מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה, יאיר לוינשטיין, לעובדי חברת הגמל הגדולה במשק הוא כתב כי "החלטנו לבחון אפשרות להנפקה של מניות חברת הגמל והפנסיה בבורסת תל אביב". מהלך זה בא לאחר שב-2016 גייס בית ההשקעות אג"ח בכ-250 מיליון שקל.

עוד כתב לוינשטיין לעובדי חברת הגמל והפנסיה שמחזיקה בפעילות הגמל הגדולה בישראל כי "בשנים האחרונות הובלנו יחדיו מהלכים גדולים ששינו את פני השוק כפי שאנו מכירים אותו, ביניהם קופת גמל להשקעה, תוכנית חיסכון לכל ילד, רפורמת קרנות הפנסיה הנבחרות של משרד האוצר וגיוסי ענק שהביאו אותנו להיות חברת הגמל וההשתלמות הגדולה בישראל, המנהלת כספיהם של כמיליון וחצי לקוחות" ושבית ההשקעות בוחן את ההנפקה "בהמשך להצלחות אלו". עוד הבהיר כי "יחד עם רן וגלעד נמשיך לשלוט בחברה ולנהל אותה".

עוד הוסיף לוינשטיין כי "אנחנו רואים בכם, עובדי אלטשולר שחם, חלק אינטגרלי מהצלחתנו וכפועל יוצא מכך במידה ואכן ההנפקה תתקיים כמתוכנן, יחולקו אופציות לכלל העובדים בהתאם לתכנית אופציות שתקבע", תוך שמסר להם כי "נמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות, בהתאם לכללי הרגולציה של רשות ניירות הערך ונציין עוד כי למועד מכתבנו זה אין כל וודאות ביחס למועד ההנפקה או ביצועה".

מבחינת אלטשולר שחם הפיכת חברת החיסכון לטווח ארוך לציבורית אינה מהלך דרמטי כמו הפיכת בית ההשקעות כולו לחברה ציבורית. זאת מאחר וכבר היום מחויבת חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם בפרסום הדוחות הכספיים שלה, תוך התנהלות כמעין חברה ציבורית, כולל שימוש בדח"צים - כמו כל הגופים המוסדיים שמנהלים חיסכון לטווח ארוך, ובכפוף לרגולציה של רשות שוק ההון.

נכון לסוף פברואר ניהלה חברת אלטשולר שחם גמל ופנסיה נכסים בהיקף כולל של כ-81.2 מיליארד שקל, שמיצבו אותה כחברה הגדולה בתחום זה. בנוסף, היא ניהלה נכסי פנסיה חדשה בהיקף של כ-4.3 מיליארד שקל נוספים. כך, אלטשולר שחם גמל ופנסיה החזיקה בסוף פברואר בנכסים שהיוו שיעור של כ-10% משני השווקים הללו יחדיו. אלטשולר שחם הוא אחד מארבעת גופי הפנסיה שנבחרו כברירת מחדל לציבור כולו על ידי המדינה.

בשנת 2018 רשמה אלטשולר שחם גמל ופנסיה רווח של כ-40 מיליון שקל על הכנסות של כ-527 מיליון שקל, לעומת רווח והכנסות של 20 מיליון שקל ו-379 מיליון שקל שנרשמו בהתאמה ב-2017. ההון העצמי של חברת הגמל של בית ההשקעות עמד בסוף 2017 על 176.3 מיליון שקל.

מניות אלטשולר שחם גמל ופנסיה נמצאות בידי בית ההשקעות אלטשולר שחם (61.75%), ופרפקט שוקי הון (38.25%), שמוחזקת בתורה על ידי יאיר לוינשטיין (50.33%) ואלטשולר שחם.