ביהמ"ש לעניינים מינהליים פסל חוקר של הותמ"ל מחשש לניגוד עניינים

הותמ"ל שוקלת לערער על ההחלטה לפסילת החוקר אדיב דאוד נקאש, שבעבר קיבל תשלום של מיליוני שקלים עבור עבודות תכנון שביצע בשביל המדינה

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אדריכל בעל קשרים ענפים עם רשות מקרקעי ישראל ועם מינהל התכנון נבחר לחקור תוכניות שמקודמות על-ידי שני הגופים הללו, באמצעות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים למגורים (ותמ"ל). כיצד זה קרה? זו שאלה ציבורית חמורה, שהותמ"ל מתעתד לנסות להתמודד עמה באמצעים משפטיים ולערער לבית המשפט העליון על פסק דין של בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה מלפני 3 ימים, לפיו חוקר תוכניות, שמעסיקה הותמ"ל, פועל בניגוד עניינים, שכן קיבל מיליוני שקלים בעבר ממינהל התכנון בעבור עבודות שביצע בעבורו.

פסק הדין, אותו כתבה השופטת ריבי למלשטריך-לטר, עסק בעתירה של הקיבוצים אושה ורמת יוחנן שנמצאים ליד קריית אתא, נגד הותמ"ל, יו"ר הותמ"ל אריאל יוצר, עיריית קריית אתא, החוקר אדיב דאוד נקאש ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל), אודות הליכי אישור תוכנית תמל/1024 של דרום קריית אתא, על שטחים חקלאיים של שני הקיבוצים.

בין שלל הטענות שהעלו שני הקיבוצים, שיוצגו על-ידי עורכי הדין רון רוגין ואייל דרור, הייתה אחת מטרידה במיוחד מההבט הציבורי: החוקר נקאש, אותו מינתה הותמ"ל לבדיקת ההתנגדויות במהלך שנה שעברה, לקה, לטענתם, בניגוד עניינים. זאת משום שלפני 3 שנים הוא קיבל תמורות בהיקף של מיליוני שקלים עבור עבודות תכנון שביצע בשביל המדינה. עוד נטען בעתירה כי הוא נבחר באופן אישי פעם אחר פעם לשמיעת התנגדויות על-ידי יו"ר הותמ"ל מתוך מאגר של 60 חוקרים מוסמכים, וזאת בניגוד לכל היגיון סטטיסטי.

במהלך המשפט אכן התברר כי ב-2016 נקאש קיבל ממינהל התכנון למעלה מ-6 מיליון שקל על עבודות תכנון מתאר באום אל-פחם, וכי הוא אדריכל תוכנית המתאר של ג'לג'וליה, שרמ"י קשור בה.

"עולה כי האדריכל נקאש נשכר על-ידי מינהל התכנון במשרד האוצר, על-ידי נציגי הממשלה המבקשים לקדם תוכניות מסוימות וכן על-ידי תוכנית שרמ"י המגישה שלה, ובתמורה מקבל שכר בסכומים לא מבוטלים. אותו אדריכל ממש ממונה כחוקר על-מנת לשמוע התנגדויות בתוכנית תמל שרמ"י היא המגישה שלה, אותן הוגה וממליץ מלכתחילה מינהל התכנון, אשר ממליץ על גבולות התוכנית, ואשר מטבע הדברים יש לו אינטרס בקידום התוכנית", כתבה השופטת ריבי למלשטריך-לטר, שדנה בעתירה.

השופטת קבעה כי העיקרון של השמירה על טוהר המידות ועל אמון הציבור ברשויות השלטון מחייבות את החלתו של מבחן "החשש הסביר" במקרה זה. "במקרה זה יש חשיבות עליונה בשימור מראית פני הצדק ובניית אמון הציבור ברשויות", כתבה בפסיקתה, והדגישה כי לא ניגוד עניינים בפועל הוא הפוסל את החוקר, אלא ההימצאות במצב שבו הוא עלול להיות בניגוד עניינים.

לאור זאת היא פסקה כי יש לחדש את הדיון בהתנגדויות לתוכנית בפני חוקר אחר.

"מייחס חשיבות עצומה לשמירה על אמון הציבור"

אין מדובר בפעם הראשונה שבה ערכאות משפטיות מתערבות בהחלטות של הותמ"ל, וזאת על אף ששופטים נמנעים בדרך-כלל מלהיכנס לנעלי מוסדות תכנון. הבעיה היא שכשהם עושים זאת, הדבר נעשה כתוצאה מראיות להתנהלות חריגה ובלתי סבירה שנגלתה לעיניהם במהלך המשפט, ובותמ"ל זה קרה כבר מספר פעמים.

ואולם הפסיקה הנוכחית מביכה עוד יותר עבור מינהל התכנון והותמ"ל, משום שהיא מטילה צל כבד על תום-הלב של הותמ"ל בכל הקשור לטיפול בהתנגדויות, ומחזקת את הביקורת כי אלה נדחות על הסף ללא בדיקות רציניות.

בותמ"ל ערים לעניין, שכן בין היתר מועלות ספקות באשר למניעים העומדים מאחרי מינוי החוקרים, שאמורים לדון באופן ניטרלי ומקצועי בהתנגדויות לתוכניות.

מהוועדה נמסר בתגובה כי "מינהל התכנון מייחס חשיבות עצומה לשמירה על אמון הציבור ומקפיד על התנהלות תקינה ומבוקרת. גם במקרה של מינוי חוקרים בכלל, וכך גם במינוי החוקר אדיב דאוד נקאש, נעשתה הקפדה על נהלי עבודה מחמירים כולל בסוגיות של ניגוד עניינים. יצוין כי עתירה דומה הוכרעה בפסק דין הפוך, אשר קבע כי אין שום פגם בהתנהלות מינהל התכנון או האדריכל אדיב דאוד נאקש, שהוא חוקר מקצועי ותיק. מינהל התכנון לומד את פסק הדין ושוקל הגשת ערעור בנושא".

מבירור שערך "גלובס" עלה כי פסק הדין הקודם שעסק בעניינו של החוקר נקאש היה בעניין תוכנית ותמ"ל באופקים, שאף נגדה עתרו יישובים חקלאיים מסביב. בפסק הדין של שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים באר-שבע, יעל רז-לוי עלה, כי היא התייחסה במילים ספורות לטענת ניגוד העניינים וביטלה אותה, בעקבות תגובות הותמ"ל ורמ"י כי במינוי של החוקר היה תקין ואינו לוקה בניגוד עניינים.

עו"ד רון רוגין, שייצג את העותרים גם בתיק ההוא, הסביר לפניית "גלובס" כי בעת העתירה ההיא הנתונים על העסקתו של החוקר לא היו ידועים לו, ועל כן הטיעונים שהעלה אז היו חסרים בעובדות לגיבויים, מה שגרם לשופטת לדחות אותם על הסף.