בוקר טוב, אתה כבר לא רלוונטי: התקף החרדה עם האספרסו

כדי שלא תסיימו את חייכם עטופים בערימת עיתונים ישנים על ספסל ברחוב, כדאי שתמצאו את הדרך להישאר רלוונטיים • זה לאו דווקא אומר להסתער על האפליקציות

איל לינור / צילום: איל יצהר
איל לינור / צילום: איל יצהר

בכל בוקר מתעורר יחד אתך הפחד הזה, בעצם יותר מפחד, תחושת המחנק בגרון. אוקיי, בואו נקרא לילד בשמו - התקף חרדה. כל יום, יחד עם האספרסו, אתה פותח את אפליקציית החדשות הכלכליות ולוגם לקרבך את המרירות, כל כך הרבה דברים שאתה לא מבין בהם, כל כך מעט זמן ללמוד.

'להיות פאסה'. קמפיין ההפחדה המוצלח הזה פועל עליך נפלא. תעשייה שלמה משווקת את עצמה תחת אותה הכותרת: העתיד כבר כאן - אבל אתה לא. בקרוב מאוד תהיה גם אתה 'לא רלוונטי', ותסיים את חייך עטוף בערימת עיתונים ישנים על ספסל בתחנה המרכזית. מוות איטי וקר בעולם שהופך להיות מהיר מדי עבורך.

רשימת החסרים שלך עולה על גדותיה: לא התחלת טרנספורמציה דיגיטלית ולכן, כנראה, הארגון שלך גוסס והקריירה שלך יחד אתו. אין לך בוט שעונה במקומך. אתה לא יודע בדיוק מיהם המשפיענים, ובטח שלא איך להשפיע עליהם, אין לך הבנה בבינה מלאכותית. ועד שכבר התחלת להשתמש במילה חדשנות, פתאום גילית שגם חדשנות היא כבר מילה מיושנת, מכיוון שהיא סתם חדשנות ולא דיסרפטיבית.

ואז אתה מחליט שלא תיכנע ללא קרב, אתה נרשם לכנס הבינה המלאכותית הקרוב, מזמין את הטרנדולוגית הכי טרנדית להרצאה, מפתח בוט, ומתחיל תהליכי טרנספורמציה בארגון עם החברה של הביוקר.

ואחרי כל זה מה קיבלת? את הבוט יכלה לכתוב גם בתך בת ה-12. ההרצאה של הטרנדולוגית הייתה מעניינת - אבל גילית שבחיפוש בגוגל היית עולה על אותן מגמות בדיוק, ואת תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שהתחלת תסיים רק בעוד שלוש שנים ושני מיליון דולר - בדיוק כשטכנולוגיה זולה ויעילה תחליף את המערכת היקרה שאימצת.

וככה כולנו רצים, הכי מהר שאפשר - רק כדי להישאר מאחור. מבוישים יותר ואחוזי חרדה יותר מתמיד. אז מה עושים? קודם כל נרגעים. חשוב להכיר ולהבין טכנולוגיות, אבל יש מספר יכולות שתמיד יהיו רלוונטיות, לא משנה מה. אז הנה הרשימה המצומצמת שלי, שתשאיר אתכם רלוונטיים גם בעוד 100 שנים מהיום.

חברן (connector) - האם אתה יודע לחבר? בין אנשים, אינטרסים, חברות? חברנים יודעים לזהות היכן נמצאים אינטרסים שונים וכיצד לגרום להם להיפגש לקפה ולייצר משהו חדש.

מסדרן (fixer) - האם יש לך גישה למקומות שלאנשים רגילים אין? האם אתה יודע להפעיל קשרים, האם אתה יודע לסדר שדברים יקרו גם כשכולם אומרים שזה בלתי אפשרי? אם כן, העולם הוא הצדפה שלך.

שווקן (marketer) - האם אתה יודע לקחת מוצר, חברה, מנהל, ולהביא אותם אל השוק? שווקן יודע לבנות משמעות, להפוך אותה לסיפור, להבין מי יקנה ולמה. בעולם השיווק פועלות כבר מיליון טכנולוגיות, אבל רק תובנה אנושית מסוגלת לקחת מוצר גנרי ולמשוך אליו את ההמונים.

אשררן (validator) - האם אתה יודע להיות מקור הסמכות שבלעדי החותמת שלו לעולם לא יצא כלום לפועל? זה שחותם על התוכנית הכלכלית, זה שבדק את יסודות הבניין, זה שכותב את התוכניות ואת ספרי ההוראות? וזה לא חייב להיות בדברים גדולים. גם אם תוכל להיות זה שאומר לנו מתי אנחנו יפים, או מתי אנחנו מגדלים את הילדים שלנו כראוי - פרנסתך מובטחת.

בצען (executer) - האם אתה מסוגל לקחת על עצמך פרויקט מורכב ולגרום לו להתממש? פרויקטים בנויים מכל כך הרבה חלקים, שכמעט אין אף מערכת אחת שיכולה להבין את הקשר בין כולם: כוח אדם, ציוד, מבנים, תחזוקה, חישוב עלויות, שיווק ומה לא. מעטים האנשים (ופחות מכך מכונות) המסוגלים לקחת אחריות על העברת פרויקט מהתכנון להקמה.

משמען (meaning creator) - והנה היכולת החשובה ביותר, כי יש משהו שאף טכנולוגיה לעולם לא תוכל לספק. חיפוש משמעות ימשיך להיות הנושא המרכזי שמוביל את חיינו. מדינות, ארגונים ויחידים. כולם קמים בבוקר, או באמצע החיים, ושואלים את עצמם למה אני כאן? האם ההצלחה זה כל מה שחשוב? עוד לא נולדה האפליקציה, וכנראה שלא תיוולד, שתצליח לענות על השאלות האלה. וכשאתה יודע להעניק משמעות לחייך, יש לך יתרון מנצח.

הניסיון לרדוף אחרי כל טכנולוגיה תחת כותרת החדשנות משאיר את רוב הרצים מתוסכלים. התחושה של רובם היא שבמקרה הטוב הם מצליחים להבין מעט מדי, ותמיד מאוחר מדי. מצד שני, העיסוק בכל מה שמעניק משמעות - יהיה לנצח המוצר הרלוונטי ביותר. ככה זה תמיד היה, ככה זה יהיה תמיד.