דב חנין נפרד מהכנסת: "תמצאו אותי מעכשיו ברחובות, בשכונות ובערים, בשיחות עם המיואשים"

אף עפ"י שיזם וקידם עשרות הצעות חוק, דב חנין מהרשימה המשותפת מודה שהעדיף לפרוש אחרי שהבין כי "את כיוון הספינה קשה לשנות" • הוא מזהיר מפני הלובי המופעל בכנסת, מאמין שהצליח להישאר נקי ונאמן לערכיו, ומעריך שבנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא • ראיון שישי בסדרה

ח"כ דב חנין / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
ח"כ דב חנין / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

ב-1 בינואר 2019, שבוע בדיוק לאחר שהוחלט על פיזור הכנסת והליכה לבחירות ב-9 באפריל, התייצב דב חנין והודיע כי אלה הם ימיו האחרונים כחבר כנסת, ואין בכוונתו להתמודד בבחירות לכנסת ה-21.

חנין, חבר הרשימה המשותפת, נחשב לאחד מחברי הכנסת הפעילים ביותר ולשיאני החקיקה - במהלך תקופת כהונתו, כך הוא מעריך, הצליח למרות היותו חבר אופוזיציה בלבד, להיות מעורב ביותר מ-100 הצעות חוק, שיזם וקידם. למרות זאת, הוא מודה כי את כיוון הספינה קשה לשנות כח"כ אבל מבטיח להמשיך ולנסות זאת מבחוץ. 

"יש השפעות של כוח וכסף על המערכת השלטונית"

ראש הממשלה הבא

"מעריך שנתניהו, אבל מקווה להתבדות".

שר האוצר הבא

"יוסי זעירא (כלכלן באוניברסיטה העברית - ד"ז) הוא האיש שהכי מתאים בעיניי".

תופעות פסולות בכנסת

"כן, לצערי נחשפתי בכנסת לקשרי הון-שלטון המשפיעים על החקיקה והמדיניות ועומדים לפני האינטרס של האזרחים בנושאים שונים. נחשפתי לשחיתות, ולשיח גזעני ומסית שבא על חשבון דיון רציני ומעמיק בבעיות האמיתיות של האזרחים".

הדברים שקידמת בכנסת

"העברתי כ-100 חוקים המגנים על זכויות אדם, זכויות עובדים, נשים, בעלי מוגבלויות, ילדים, להט"ב, על הסביבה ועל הבריאות של אזרחי ישראל, חוקים המקדמים את השוויון הכלכלי והחברתי. נאבקתי על דיור חברתי, על שיקום מערכת הבריאות הציבורית, בלמתי חקיקה אנטי דמוקרטית, ונאבקתי למען שוויון האוכלוסייה הערבית ולמען סיום הכיבוש ופתרון של שלום צודק".

האפשרות להשפיע כח"כ

"אפשר להשפיע כח"כ ולא רק כשר, ואפילו ממפלגה קטנה באופוזיציה. מי שמעוניין לעבוד, וגם יודע לעבוד נכון, יכול להשפיע מאוד בתור ח"כ".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"הבעיה הכי בוערת בישראל היא מדיניות כלכלית ניאו-ליברלית, שמעשירה את העשירים ומעמיקה את אי השוויון ומביאה לגסיסה איטית של רשתות הביטחון החברתיות".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"כמעט בכל יום בכנסת הייתה לי הזכות הגדולה והמרגשת לפגוש אנשים ברגעים קריטיים של מאבקים על חייהם, ולעזור, לתת עצה, לתת קול, לתת אוזן קשבת והכוונה. התרגשתי מזה בכל בוקר מחדש ובסוף כל יום עבודה".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"חינוך חינם מגיל אפס. בניית דיור ציבורי. שיקום מערכת הבריאות הציבורית".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"לא היה חוק או מהלך שבו תמכתי בניגוד לעמדתי".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"אני הכי גאה ביכולת לסייע לאנשים. זאת זכות גדולה להשתמש בכוח הרב שיש לחבר כנסת, כדי לסייע לאנשים שהמערכת דורסת אותם בעוצמה גדולה".

הגבלת כהונה לראש הממשלה

"כן".

העתיד הפוליטי

"אני מעוניין להתפנות לעשות יותר פוליטיקה, מלמטה. לבנות כוח אזרחי, לסייע במאבקים ובחיבורים ביניהם, להחזיר לאנשים את האמונה בכוח שלהם להתארגן ולשנות. אני חושב שהשינוי שצריך לעשות כאן הוא עצום, והעבודה בכנסת היא חשובה - אבל תופסת את כל שעות היום, ואת כיוון הספינה קשה לשנות משם".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"למדתי שמעורבות ההון בשלטון כאן עמוקה ומסוכנת. בעלי ההון לא מהססים להתוות מדיניות ולהתערב בהחלטות לטובת האינטרסים שלהם. הלובי בכנסת הוא רק קצה קרחון של תהליכים שמתרחשים ברובם מחוץ לכנסת. הציבור חייב להיות קולני וערני כדי למנוע מהלכים המשרתים בעלי עניין על חשבון כולנו".

עמידה ביעדים

"מאוד גאה בהישגים שלי, ב-100 החוקים שהובלתי, באנשים ובמאבקים הרבים שלהם עזרתי. בדברים המסוכנים שהממשלה ניסתה להעביר והצלחתי יחד עם שותפים רבים למנוע. אני מרגיש שנשארתי נאמן לערכים שהביאו אותי לכנסת. יחד עם זאת, החברה הישראלית עברה תהליכים מדאיגים בתקופה הזו ולכן אני חש שבמשימה הגדולה ביותר לא הצלחתי".

אחרי 9 באפריל

"תמצאו אותי ברחובות עם כל מי שיצא להיאבק, בשכונות ובערים בשיחות עם המיואשים, בחשיבה עם כל מי שעסוקים בעשייה על איך נבנה כאן מקום טוב, שוויוני וצודק יותר".

ציפיות לשוב לכנסת

"מתכוון לבנות כוח שינוי מלמטה, ואהיה בכל מקום שיסייע לבניית כוח כזה".