אלי גרונר, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, מבקר את מדיניות הנדל"ן של כחלון: "ניסיון האוצר לקבוע מחיר סופי לדירה - מוריד את הסטנדרטים"

גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שמונה לאחרונה לנציג זרוע ההון סיכון של האחים קוך: "אני מראה לאחים קוך טכנולוגיות ישראליות, לא רק בתחום הסייבר, והם נדהמים. חשוב שהממשלה הבאה תמשיך לעודד שוק חופשי, וכך נבטיח שהשוק העולמי יימשך אלינו, לא רק בגלל חוף וחיי לילה, אלא בגלל הזדמנויות לרווח ועסקים"

אלי גרונר / צילום: תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

"אף מדינה בעולם לא עשתה יותר מישראל כדי להוריד חסמי רגולציה. מצד שני, תחום הנדל"ן, אשר נמצא כיום בשליטת האוצר, אינו נהנה מאותה הורדת חסמים. ועדות התכנון, הרשויות המקומיות והגופים האמונים על מדיניות המקרקעין אינם עובדים בתיאום וכל אחד מתנהל בקצב שלו. אותה שאפתנות ישראלית, שדווקא מצליחה בהייטק, פחות מתאימה לשוק הנדל"ן והניסיון של האוצר לומר לשוק החופשי מה יהיה המחיר הסופי של דירה, הביא להורדת סטנדרט הבנייה. זו יומרנות שמובילה מדינאים לחשוב שאפשר להמציא מנגנון מחירים" - כך אמר הבוקר (ד') אלי גרונר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בוועידת הנדל"ן הגלובלי של פירמת עורכי הדין הבינלאומית DLA PIPER. זוהי ההתבטאות פומבית ראשונה של גרונר מאז שמונה לעמוד בראש השלוחה הישראלית של Koch Disruptive Technologies - זרוע ההון סיכון של קוך אינדסטריז.

גרונר התייחס למינויו ואמר כי "בחודשים האחרונים, במסגרת התפקיד החדש, ראיתי המון הזדמנויות ליזמים שרוצים להתפתח לשווקים אחרים. נחשפתי למגוון טכנולוגיות חדשות. יזמים שמנסים לנצל שדה אלקטרומגנטי, כאלו שיכולים לזרז קצב גידול והנבטה של זרעים. אני מראה את זה לאחים קוך, והם נדהמים. מדובר במגוון טכנולוגיות חדשות ולא רק בתחום הסייבר".

גרונר אמר כי "אם רוצים לנחש לאן העולם יתקדם צריך להמציא - ויזמים ישראלים ממציאים כיום את העתיד ואין לי ספק שזה יגיע גם לנדל"ן. אני תקווה שהממשלה הבאה תעודד השקעות, משקיעים בינלאומיים ותמשיך לעודד שוק חופשי. כך נבטיח שהשוק העולמי יימשך אלינו, לא רק בגלל חוף וחיי לילה, אלא בגלל הזדמנויות לרווח ועסקים".

במסגרת הכנס, שעורכת DLA PIPER בארץ מזה 7 שנים, פורסם מחקר לפיו שנת 2018 היוותה שנת שיא בשוק הנדל"ן המסחרי, עם עסקאות בהיקף של 733 מיליארד דולר - הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 2007, אולם המשיבים לסקר הביעו פסימיות באשר לאפשרות כי בשנת 2019 שיאי ההשקעות יימשכו.

הפירמה, שמעסיקה כ-4,500 עורכי דין בכ-100 משרדים ב-50 מדינות העולם, אף ביצעה סקר בקרב מאות בכירים מענף הנדל"ן בארה"ב, ממנו עולה תחזית מפתיעה במיוחד, לפיה ב-12 החודשים הקרובים, משקיעי הנדל"ן מישראל יעקפו את המשקיעים מסין בהיקף השקעותיהם בארצות הברית. הסקר אף העניק תשובות לחלק מהשאלות שמעסיקות כיום את כל ענף הנדל"ן: היכן כדאי להשקיע ובאילו ענפים?

58% ממשתפי הסקר חזו כי שוק הנדל"ן המסחרי צפוי להיות "דובי" לעומת 40% בלבד בשנה שעברה. זוהי הפעם הראשונה מאז 2011 שמרבית משתתפי הסקר, שנערך באופן קבוע מזה עשור, מביעים עמדה "דובית" לגבי שוק הנדל"ן העולמי. מהסקר עולה כי 30% מהנשאלים ציינו את חוסר הוודאות לגבי מדיניות הממשל האמריקאי בסוגיות של מדיניות פנים וחוץ כסיבה המרכזית לדאגה; סיבה נוספת נעוצה בחשש של 28% מהמשיבים מפני "תיקון" בשוק הנדל"ן לאחר שנים של עלייה ומתוך צורך בהתאמה לירידה ברמות הביקושים; ו-20% ציינו את העלייה בריבית כסיבה לדאגה. יצוין כי כמעט כל המשיבים (90%) ציינו כי הריבית תמשיך לטפס מעלה ב-2019, דבר שגם ישפיע ישירות על מחירי העסקות.

מבין הגורמים אשר ישפיעו על שוק הנדל"ן המסחרי, צוינה ההאטה הכלכלית בעולם בכלל (54%) ובארה"ב בפרט (52%); מלחמות סחר עם מדינות העולם (52%) ובפרט עם סין (49%) והברקזיט באנגליה (21%). מנגד, כשנשאלו באשר לסיבות לאופטימיות, 48% מהנשאלים הביעו אמונה כי עודף ההון הפנוי להשקעות ימשיך להניע עסקאות, וכן כי בסופו של דבר, העוצמה הכלכלית האמריקאית תגבר על חוסר הוודאות הפוליטית.

הסקר אף בחן את עמדתם של המשיבים באשר לערים האטרקטיביות ביותר להשקעה בשנה הקרובה וקבע כי למרות החששות מברקזיט, לונדון עודנה נתפסת כבירה המושכת ביותר להשקעות. אחריה מדורגות: ברלין, פרנקפורט (שאיבדה את מקומה המשותף בפסגה משנה שעברה), הונג קונג וסידני.

יש גם זווית ישראלית: מהסקר עולה כי המשקיעים הישראלים צפויים השנה לעקוף בפעם הראשונה את הסינים בהיקף ההשקעות בנדל"ן בארה"ב, עם 24% מסך ההשקעות במדינה, עלייה של 6% בהיקף ההשקעות לעומת 18% בשנה שעברה.